VOICE-OVER: De Van Brienenoordbrug, een Rotterdams icoon.
Dagelijks rijden er 230.000 voertuigen overheen en ieder jaar passeren 120.000 schepen de brug.
Het is een van de drukste bruggen van Nederland.
(Een animatie.)
De Van Brienenoordbrug is op leeftijd.
Daarnaast is het verkeer en het vrachtverkeer over de brug in de afgelopen tientallen jaren sterk toegenomen.
Om die reden moet de Van Brienenoordbrug grondig worden opgeknapt net als veel andere bruggen, tunnels en viaducten uit de vorige eeuw.
Daarom voeren we het grootste onderhoudsprogramma in de geschiedenis van Rijkswaterstaat uit.
Alleen al in Zuid-Holland renoveren we tientallen bruggen, tunnels en viaducten.
En dus ook de Van Brienenoordbrug.
De werkzaamheden aan de imposante Van Brienenoordbrug voeren we stap voor stap uit.
De volgorde gaan we nog bepalen en waar het kan, worden werkzaamheden met elkaar gecombineerd.
We zijn er met tussenpozen 3 jaar mee bezig, in 2025, 26 en 27.
Wat gaan we doen?
We vervangen de brugkleppen in de brug aan de oostkant.
Dat is de brug met verkeer op de A16 richting Den Haag.
Verder vervangen we onderdelen zoals verouderde motoren en alle installaties voor het besturen, bewaken en bedienen van de hele brug.
Daarnaast vervangen en renoveren we de 2 boogbruggen.
Dat zijn indrukwekkende operaties.
Eerst bouwen we op een werf een gloednieuwe boogbrug.
Is deze klaar, dan varen we hem naar de Van Brienenoordbrug.
Vervolgens wisselen we de nieuwe boog met de oude boogbrug aan de westkant.
Dat is de brug in de A16 met verkeer richting Dordrecht en Breda.
De oude boogbrug, die we hebben weggehaald vernieuwen we vervolgens op een werf van top tot teen.
Is hij klaar, dan vervangt hij de boogbrug aan de oostkant de brug met verkeer richting Den Haag.
Het vervangen en vernieuwen van de brugkleppen en boogbruggen doen we in periodes in de zomer.
Dat zorgt voor minder hinder voor het verkeer en de scheepvaart.
Soms moeten we de brug of delen van de brug sluiten.
Vervelend, maar we informeren iedereen ruim vooraf en zorgen voor omleidingsroutes voor het wegverkeer en de scheepvaart.
Het duurt misschien even, maar als het werk in 2027 klaar is dan ligt er weer een ijzersterke brug.
Een Rotterdams icoon dat er dan weer tientallen jaren tegenaan kan.
(Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/brienenoordbrug. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2020.)
RUSTIGE MUZIEK DIE WEGEBT