01 Doelen en resultaten

Om de bereikbaarheid van Zuidas en de noordelijke Randstad te verbeteren en zo bij te dragen aan de doorgroei Zuidas, investeren we in Zuidasdok.

Tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel gaat het aantal rijstroken van de snelweg A10 van twee keer vier naar twee keer zes rijstroken en scheiden we bestemmingsverkeer van doorgaand verkeer. Ook verdwijnt in het hart van Zuidas de snelweg onder de grond waardoor ruimte ontstaat voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid. Het station wordt getransformeerd naar een hoogwaardige openbaar vervoerterminal waar trein, tram, metro, bus, taxi en fiets samen komen. Zo worden onder andere de metroperrons en perronkappen vernieuwd, de treinperrons verbreed en komen aan de zuidkant van het station tramhalte. Aan de noordzijde komt er een busterminal. Verder wordt de bestaande Minervapassage verbreed en komt er een tweede stationstoegang: de Brittenpassage. Het stationsgebied krijgt een groene inrichting en vele voorzieningen, zoals winkels en ruime fietsenstallingen.

Voor meer inzicht in de ruimtelijke plannen kunt u de brochure Zuidasdok raadplegen.