A1/A30: verbeteren doorstroming en veiligheid bij Barneveld en Voorthuizen
Waarom
Er rijdt veel verkeer op de A1 tussen de aansluitingen Barneveld en Voorthuizen en op de aansluiting van de A1 en de A30. Hierdoor ontstaan tijdens de spits regelmatig files.
We vernieuwen daarom de aansluiting bij Barneveld.
Zo zorgen we voor een betere doorstroming en veiligheid.
Hoe
uitvoeren MIRT-verkenning
Heb ik last van de werkzaamheden?
Wanneer de werkzaamheden van dit project zijn gestart en de hinder bekend is, vindt u op deze projectpagina de laatste informatie.
De verkenning naar de vernieuwing van de aansluiting van de snelwegen A1 en A30 bestaat uit 4 fasen:
fase 1 is de startfase en bestaat uit het opstellen van het plan van aanpak en een analyse van het probleem
fase 2 is de analytische fase waarin mogelijke oplossingsrichtingen in beeld worden gebracht. Ook vindt een 1e afweging plaats op de haalbaarheid van de oplossingsrichtingen
fase 3 is de beoordelingsfase, waarin de uitwerking en beoordeling plaatsvindt van de kansrijke oplossingen
fase 4 is de besluitvormingsfase, waarin de bestuurders het voorkeursalternatief vaststellen
In februari 2020 werd fase 2 van de verkenning afgerond. De verwachting is dat fase 3 en 4 ook in 2020 worden afgerond.
Project A28/A1 knooppunt Hoevelaken
Het projectgebied van de verkenning A1/A30 grenst aan het projectgebied van het project A28/A1 knooppunt Hoevelaken. Daarom is in de MIRT-verkenning aandacht voor:
het moment van het nemen van het tracébesluit voor de A1/A30 in relatie tot uitvoering van project A28/A1 knooppunt Hoevelaken
het moment van de uitvoering van het project A1/A30 in relatie tot de uitvoering van project A28/A1 knooppunt Hoevelaken
een kostenefficiënte uitvoering met samenhang tussen beide projecten Het project A28/A1 knooppunt Hoevelaken wordt naar verwachting in de periode 2023-2025 gerealiseerd
Een uitgebreide planning voor het project van de aansluiting van de A30 en A1 is daardoor nog niet beschikbaar.