Mobiel verkeersleiders: vlot en veilig over de rijksvaarwegen

De 100 mobiel verkeersleiders van Rijkswaterstaat zijn een bekende verschijning op de grote rivieren, kanalen en meren. Ze geven voorlichting, inspecteren de vaarwegen, zorgen voor begeleiding en schieten te hulp bij incidenten.

In onze 31 geel-zwarte patrouillevaartuigen en 15 snelle rhibs kunt u de verkeersleiders te water tegenkomen. Ze dragen bij aan vlot en veilig scheepvaartverkeer en een schoon watermilieu.

3.437 km

aan kanalen, rivieren en open water bevaren de mobiel verkeersleiders

Als buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) zijn ze bovendien verantwoordelijk voor het handhaven van wet- en regelgeving op het water. Een aantal mobiel verkeersleiders heeft ook de rol van Officier van Dienst (OVD). Een OVD wordt opgeroepen bij grotere incidenten en handelt samen met hulpdiensten de gevolgen van het incident af.

De patrouillevaartuigen van de mobiel verkeersleiders varen allemaal zuinig en ‘groen’ op biodiesel

Taken

24/7

zijn mobiel verkeersleiders aanwezig op de drukste vaarwegen

  • scheepvaartverkeer begeleiden bij onder andere evenementen, incidenten, werkzaamheden en bijzondere transporten
  • bij calamiteiten zorgen dat de hulpdiensten hun werk kunnen doen en dat de vaarweg snel weer vrij is
  • controleren van verlichting, boeien en borden langs de vaarweg
  • controleren op vervuiling en gevaarlijke obstakels, opruimen én het opsporen van veroorzakers
  • hulpdiensten ondersteunen bij opsporing, zoals bij vermiste personen
  • meten en communiceren van diepte van de vaargeulen, zodat schippers weten met hoeveel lading ze kunnen varen
  • zomers recreatievaart voorlichten over veilig varen en zwemmers wijzen op gevaren van stroming en scheepvaart

Achter de schermen bij een mobiel verkeersleider

Meer weten over het werk van onze mobiel verkeersleiders en hun collega's? Mobiel verkeersleider Roland geeft een kijkje achter de schermen.

VERSLAGGEVER: Een mobiele verkeersleider te water weet u wat die precies doet? (...vraagt een verslaggever.) Geen flauw idee. Ja, iets met boten de goede kant op sturen. Die zal wel het scheepvaartverkeer in goede banen leiden, denk ik. Lijkt het je leuk om 't precies te weten en mee te varen met een mobiele verkeersleider? Ja, waarom niet? (Aldus een jongeman. Een man in een wit overhemd vaart met een boot. Beeldtitel: Achter de schermen bij Rijkswaterstaat. De mobiele verkeersleider op het water. De jongeman loopt over een kade naar een boot.) LEVENDIGE MUZIEK JONGEMAN: Hoi, ik ben Marcel. MAN: Hallo. Welkom! (Marcel gaat aan boord. Even later bezoeken de verkeersleider en Marcel een vrachtschip.) RUSTIGE MUZIEK MAN: Schipper, goedemorgen. Mijn naam is Roland de Vries mobiel verkeersleider Rijkswaterstaat. Ik zal me netjes bij u legitimeren. Dit is Marcel, die loopt vandaag een dagje met ons mee om te kijken in de keuken wat een mobiel verkeersleider van Rijkswaterstaat doet. Hoi. -Hoi, Marcel. De reden dat ik bij u aan boord ben: ik wil graag een Binnenvaartwet-controle doen. Zou u mij de papieren kunnen geven en het vaartijdenboek? Heeft u ook een reddingsvest aan boord hier in de stuurhut, schipper? Da's prima in orde. (Roland heeft een kaartje vast.) Dit is een Rijnpatent. De schipper is in het bezit van een geldig Rijnpatent. Dat betekent dat hij... In dit geval mag hij de Rijn tot aan Mannheim bevaren. Dus de vaarbevoegdheid is prima in orde. Bedankt voor de medewerking. Alles is keurig in orde. Ik zet de controle in ons systeem. Een goeie reis verder. (Het patrouilleschip vaart verder. Roland zit achter een computer.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER We zijn nu bezig met het vaststellen van de minst gepeilde diepte. De schipper wil heel graag weten met welke diepgang hij hier kan varen. Hoe dieper hij kan varen, des te meer lading hij kan meenemen. (Marcel pakt een folder van een bureau.) MARCEL: Ik zie hier iets over zwemmen, maar jullie controleren toch vooral boten? Wij controleren veel boten maar onze aandacht is ook met name gericht op zwemmen want zwemmen in de rivier is echt levensgevaarlijk. MARCEL: En wat doen jullie daar dan aan? Zal ik je dat laten zien? Dan stappen we op onze 'rib' en dan laat ik je zien wat wij daaraan doen. (Marcel, Roland en een collega varen in een bootje naar een zwemmende vrouw.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER ROLAND: Dag mevrouw, goedemiddag. Er varen grote schepen hier. Die schepen hebben weinig mogelijkheden om te stoppen en uit te wijken. Ze veroorzaken zuiging en golfslag waardoor u wellicht kramp kunt krijgen. Het is echt levensgevaarlijk en bovendien ook verboden. Dan wil ik u bedanken voor de medewerking en een fijne dag verder. ROLAND: Als vaarwegbeheerder is RWS ook verantwoordelijk voor het vaarwegmeubilair. Dan moet je denken aan de kribbakens aan de lichten die langs de rivier staan en aan de tonnen die in de rivier liggen. Die geven allemaal de markering van de vaarweg aan. Van groot belang voor de schipper voor een veilige en vlotte doorvaart. Als nu zo'n baken bijvoorbeeld om ligt, geven wij dat door aan onze aannemer en die zorgt er dan voor dat binnen zeer korte termijn het baken weer rechtgezet wordt en dat er weer een veilige situatie ontstaat. (Ze varen in het patrouilleschip voorbij verschillende soorten vaarwegmeubilair.) RUSTIGE MUZIEK ROLAND: Ik hoop dat je vandaag een goed beeld hebt gekregen van het werk van een mobiel verkeersleider bij Rijkswaterstaat. Tot ziens en misschien een volgende keer. Hartstikke bedankt. Ik vond het echt leuk dat ik mee mocht. VERSLAGGEVER: Zo... Hoe was het? Erg leuk. Ik heb volgens mij ook wel een redelijk beeld gekregen van wat voor werk ze allemaal doen. Een mooie ervaring. (Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Een productie van Rijkswaterstaat, 2014.) AFSLUITENDE MUZIEK

Wat heeft de mobiel verkeersleider aan boord?

  • blauw zwaailicht om snel te kunnen varen en de scheepvaart te attenderen op noodsituaties
  • radar en digitale kaarten voor een veilige navigatie
  • marifoon voor het communiceren met schepen en verkeersposten
  • c2000, een netwerk om te communiceren met politie en brandweer
  • echoloden voor het meten van de waterdieptes en obstakels
  • een olieboom, die de verkeersleider als barrière in het water legt om olie tegen te houden
  • een Octopus, oftewel een beschermend en verhullend schepnet voor het bergen van stoffelijke overschotten

Volg onze onze mobiel verkeersleiders op social media

Op Instagram

Op X

Samen met anderen

Medewerkers van de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Douane, Agentschap Telecom en een aantal waterschappen varen regelmatig met onze mobiel verkeersleiders mee om hun werkzaamheden op het water te doen. Bij incidenten werken we samen met de hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance), de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en bergers.

Verder hebben de mobiel verkeersleiders regelmatig contact met de 10 verkeersposten van Rijkswaterstaat, sluismeesters en de havens van Rotterdam en Amsterdam. Samen met deze partners oefenen we regelmatig calamiteiten en andere bijzondere gebeurtenissen.

Podcast: Gevaren op het water

Podcast Gevaren op het water

Botte Jellema vaart mee met mobiel verkeersleider Tjeerd Zijlstra. Zijlstra vertelt over zijn werk en de gevaren van zwemmen in een rivier.

Onderliggende pagina's