Blog van de mobiel verkeersleider

Motorpech op een mooie lentedag

Het watersportseizoen staat weer voor de deur. Recreanten maken zich op voor een nieuw seizoen vaarplezier. Alle jachtjes worden weer gepoetst. Een goede voorbereiding is van groot belang, maar houd het niet alleen bij poetsen. Laat ook de motor nakijken. Als mobiel verkeersleider maken we elk jaar wel iets mee aan het begin van het vaarseizoen. Zo herinner ik mij nog een voorval van vorig jaar...

Het was begin april, een van de eerste mooie lentedagen. Met ons patrouillevaartuig RWS 27 voer ik met mijn collega’s net weg vanuit Grave toen de sluismeester van sluis Weurt belde: ‘Op de camera van sluis Heumen zien wij dat er een jachtje stuurloos in de monding van het Maas-Waalkanaal drijft, kunnen jullie even gaan kijken?’ Mijn collega zette direct het blauwe zwaailicht aan en gaf vol gas.

Stuurloos jachtje

Met 40 km/h voeren we richting het Maas-Waalkanaal. 40 km/h lijkt misschien niet snel, maar op het water is dat een behoorlijke snelheid. Na een kwartiertje varen, zagen we een crèmekleurig jachtje drijven. Het was al naar een paal gedreven, waar de bemanning de boot met een touw vast had geknoopt om niet stuurloos rond te drijven op de drukke vaarweg. Door de golfslag van voorbijvarende schepen botste het bootje voortdurend tegen de paal aan. Een man en vrouw in fleurige zomerkleding stonden op het dek al zenuwachtig en angstig naar ons te zwaaien.

Onze motor doet het niet meer en we kunnen niets meer.

Toen we het bootje bereikten, zei de vrouw met een Vlaams accent: ‘Wat zijn wij blij dat jullie er zijn!’ Ze was opgelucht, maar de paniek in haar ogen was nog goed te zien. ‘Onze motor doet het niet meer en we kunnen niets meer’, vulde de man aan. ‘We hebben het bootje net uit de winterstalling gehaald en zijn onderweg naar Roermond’. Ik probeerde ze gerust te stellen en zei: ‘Geen paniek, we gaan een oplossing zoeken.’ We knoopten het bootje naast de RWS 27 en voeren van de paal weg zodat het bootje er niet meer tegenaan botste.

Onveilig en onverantwoord

Ik stapte bij de mensen aan boord en vroeg naar het hele verhaal. De man vertelde dat hij en zijn vrouw aan het varen waren, toen de motor begon te haperen en ermee stopte. Ondertussen probeerde de man de motor weer aan de praat te krijgen, maar wat hij ook probeerde, het lukte niet. Ik stapte weer op de RWS 27 en overlegde met mijn collega wat te doen. Een van onze taken als mobiel verkeersleider is ervoor zorgen dat schepen en boten vlot en veilig over de vaarweg kunnen varen. We vonden het onveilig en onverantwoord om het jachtje hier te laten liggen. De binnenvaart heeft een grote, dode hoek en nauwelijks mogelijkheden om uit te wijken. We besloten daarom om het jachtje naar Cuijk te brengen, dat was vlakbij.

Eenmaal afgemeerd viel er een last van hun schouders.

Veilig afgemeerd

Met het bootje naast ons voeren we naar Cuijk. Na 10 minuten voeren we de haven al binnen. Op de plek waar we het jachtje hadden afgemeerd, zat ook een reparatiebedrijf. Een mooie bijkomstigheid! Toen ze eenmaal afgemeerd lagen, was aan het Vlaamse echtpaar te zien dat er een last van hun schouders viel. Ze bedankten ons hartelijk en wij vertrokken naar Heijen, waar we nog een klusje hadden. 

De volgende dag zagen we het jachtje weer varen en we voeren ernaar toe. Vol enthousiasme vertelden de Vlamingen dat het reparatiebedrijf prima had geholpen. De brandstoffilter zat verstopt, vertelden ze. Een typisch euvel dat veel voorkomt. De monteur had er een nieuwe opgezet en de motor nog helemaal nagekeken.

Goed voorbereid

Ook het nakijken van de motor hoort bij de voorbereidingen voor een nieuw vaarseizoen. Het beste is om, voordat u weer het water opgaat, de motor een servicebeurt te (laten) geven. Vaar eerst een proefrondje, liever niet op een drukke vaarweg maar bijvoorbeeld op een plas. Geniet van een nieuw watersportseizoen, met hopelijk mooi weer en wellicht tot ziens op het water!

Reageren

Reacties op mijn blog zijn welkom via de Rijkswaterstaat Facebookpagina of u kunt uw reactie sturen naar het Twitteraccount van Rijkswaterstaat.

Stuur door