xx Spookrivier

Gezagvoerder Tjeerd Blog

Spookrivier

Het is een frisse ochtenddienst aan boord van de RWS73. Mistwolken stijgen op vanuit het water. Dit geeft een surrealistisch beeld vanuit de stuurstoel.

'Het lijkt wel een spookrivier', zegt een van mijn collega’s. Dat het voor sommige vaarweggebruikers later ook daadwerkelijk een spookrivier is, konden wij toen nog niet weten.

Slecht zicht

We krijgen de 1e melding binnen: werkzaamheden bij een scheepswerf in Alblasserdam. We varen er naartoe en controleren of er niet op de vaarweg wordt gewerkt. De ‘slechtzichtregeling’ is van toepassing en onder andere werkzaamheden op de vaarweg zijn dan verboden. Het blijkt allemaal in orde, de werkzaamheden vinden plaats buiten de vaarweg en er is geen gevaarlijke setting.

Kleine bootjes

Al snel volgt de 2e melding. Er zijn kleine bootjes op de vaarweg en dat is levensgevaarlijk in deze mist. Ze zijn tenslotte slecht zichtbaar. Ons andere vaartuig (RWS71) heeft er in de regio Moerdijk al verschillende van het water gehaald en diverse ook bekeurd. De bootjes waar wij naartoe gaan, zijn gespot door de radarsystemen van onze Regionale Verkeerspost Dordrecht. Eenmaal ter plekke zijn ze al weg.

Even later in Woudrichem treffen we wél een paar bootjes aan. Het zijn vissers. We hebben ze meteen van het water gestuurd. De jachthaven is gelukkig dichtbij en ze zijn snel in veiligheid. Na uitleg over de gevaren van varen in de mist en een controle in het systeem komen ze dit keer goed weg.

Bankstellen

De volgende melding is er een die je niet meteen verwacht. Een binnenvaartschipper meldt dat er ter hoogte van Werkendam 2 bankstellen drijven in de rivier. Dat geeft een hoop verwarring, vooral in de mist. Als zo’n bank op je radarscherm opdoemt, zit je als binnenvaartschipper niet lekker in je stuurstoel. 

Ongelofelijk dat mensen zomaar bankstellen dumpen en niet stilstaan bij de gevaren

Gelukkig zijn we vlakbij en trekt de mist langzaam weg. We lokaliseren ze dan ook snel, en halen het 1e bankstel met onze kraan uit het water. Ongelofelijk dat mensen dit zomaar dumpen en niet stilstaan bij de gevolgen en gevaren.

Motorproblemen

Tijdens het takelen zien we een kleine kilometer verderop een jachtje midden in de vaarweg liggen. We staken tijdelijk onze werkzaamheden en varen er snel naartoe. Motorproblemen. Gelukkig is het inmiddels helemaal opengetrokken en is het jachtje goed zichtbaar. De schipper had gewacht op goed zicht en eenmaal vertrokken, kwam hij al snel stil te liggen. Geen fijne plek, midden op een drukke splitsing. 

We nemen het jachtje langszij en varen naar de haven van Werkendam. We zeggen de schipper gedag en varen weer terug om ook het 2e bankstel met de kraan aan dek te zetten. De bankstellen staan nog flink uit te druppelen als de volgende melding ons bereikt.

Aanvaring

Mijn collega neemt de telefoon op en ik krijg flarden van het gesprek mee. 'RWS73. Ja klopt, we varen ter hoogte van Werkendam. Een aanvaring dus op de Lek, locatie watertoren Nieuw Lekkerland. 2 tankers bij betrokken. We gaan zo snel mogelijk die kant op.' Tijdens het gesprek heb ik al snelheid gemaakt en het blauwe zwaailicht bijgezet. Het is een aardige afstand die we moeten overbruggen.

Geen gewonden, wel schade

Gelukkig zijn er geen gewonden, wel schade. De schepen lekken niet, en er loopt ook geen water naar binnen. Eenmaal ter plaatse maken we foto’s van de schade en gaan aan boord van een van de tankers voor een verklaring van de schipper. De zeehavenpolitie doet hetzelfde bij de andere tanker. Er blijkt sprake van een samenloop van omstandigheden waardoor beide schepen met elkaar in aanvaring kwamen. Inmiddels is onze dienst officieel voorbij. Collega’s komen met de auto naar de plek van de aanvaring en lossen ons af. Samen met de zeehavenpolitie nemen ze het verder over.

Als dit een voorbode is voor de winterdagen die nog moeten komen, zal het geen rustige periode worden

Het blijft mij verbazen

In de auto onderweg naar huis begint het al donker te worden. Ik zit naast mijn collega en zink even in gedachten weg. Als dit een voorbode is voor de winterdagen die nog moeten komen, zal het geen rustige periode worden. Op de weg zijn veel mensen zich bewust van de gevaren van mist. Maar ook op het water kan mist door het slechte zicht gevaarlijk zijn. Waarom in dichte mist uitvaren met een bootje dat niet juist is uitgerust? Je brengt jezelf en andere vaarweggebruikers in gevaar. Het blijft mij elke keer weer verbazen.

Gezagvoerder Tjeerd

Van jongs af aan heb ik al een passie voor het water, en dat is nooit veranderd! Als gezagvoerder werk ik vanaf standplaats Dordrecht. Mijn collega’s en ik beheren ruim 275 km aan vaarwater. Een schitterend, dynamisch gebied.