xx Een ongewone vangst

Gezagvoerder Arco Blog

Een ongewone vangst

Tegen het eind van een onrustige dienst op de RWS 21 gaat voor de zoveelste keer de telefoon: een man in beschonken toestand is met zijn zeilbootje Dordrecht uitgevaren. Dat belooft niet veel goeds, de combinatie alcohol en water is ongeveer de slechtste die er is.

De melding over de dronken schipper is via de politie binnengekomen. De oorspronkelijke melder is een bezorgde kennis van hem. Gelukkig zijn we net klaar met het bergen van een boom die bij Krimpen aan de Lek de vaarweg belemmerde. Snel varen we de bewuste boot tegemoet.

Help, een drenkeling!

'Daar zie ik wat', zegt mijn collega opeens. Ik pak een verrekijker en zie onder de brug van Alblasserdam een zeilbootje drijven. Stuurloos, zonder iemand aan boord. We varen ernaartoe. Ik doe mijn reddingsvest aan en loop naar het voordek. Eenmaal dichtbij zie ik achter de brugpijler nog een jacht tevoorschijn komen. De 2 mannen daar aan boord roepen gelijk naar mij: 'Help, een drenkeling!' Ik schrik me rot en kijk gelijk om me heen in het water. Ik zie niets en roep terug: 'Waar dan?' De mannen: 'Bij ons aan boord!'

Drijfnat

Intussen stelt mijn collega aan dek het zeilbootje veilig. De boot met de drenkeling aan boord komt bij ons langszij. Ik zie hem zitten in de kuip, drijfnat. De eveneens geschrokken mannen vertellen: 'We waren aan het vissen en zagen opeens een leeg zeilbootje. Toen we erheen voeren, zagen we iemand aan de zijkant van het bootje in het water hangen. Hij kon zich amper vasthouden. Met ons tweeën hebben we de man bij ons aan boord getrokken.'

Tien lastige minuten

Ik spring bij de vissers aan boord om te controleren hoe het slachtoffer eraan toe is. Hij is nauwelijks aanspreekbaar en zwaait wat met zijn armen om hem heen. Mijn collega heeft inmiddels 112 gebeld en spreekt met politie en ambulance af om naar de waterbussteiger in Alblasserdam te gaan. Met vereende krachten hevelen we het slachtoffer over aan boord van de RWS 21. Zijn toestand lijkt stabiel, maar dat kan snel veranderen. We proberen hem in de stabiele zijligging te krijgen en in te pakken om onderkoeling te voorkomen. De man is echter zo onrustig dat het verlenen van deze hulp nauwelijks lukt. Na tien lastige minuten bereiken we de steiger. Daar zijn ambulance en politie al ter plaatse.

Jullie hebben zijn leven gered

Duivelseiland

De man gaat gelijk de brancard op. Hij is nog steeds erg onrustig. Een politieagent gaat daarom mee in de ambulance om de rit naar het ziekenhuis te begeleiden. Ondertussen wissel ik met de politie wat gegevens uit en bedank de vissers: 'Jullie hebben zijn leven gered.' Ze zijn nog maar nauwelijks bekomen van de schrik. Ik bied ze koffie aan, maar dat slaan ze af, ze moeten verder. Ik noteer nog even het telefoonnummer van een van de vissers, en na een handdruk nemen we afscheid. Het zeilbootje van het slachtoffer nemen we mee om het op onze standplaats 'Duivelseiland' in bewaring te stellen.

Geëmotioneerd bedankt hij mij

De volgende dag belt een collega vanaf Duivelseiland: een man beweert de eigenaar te zijn van het in bewaring gestelde zeilbootje. Omdat hij dit niet direct kan aantonen, wil mijn collega het jachtje niet zomaar meegeven. Ik stap in mijn auto en rijd naar onze standplaats om te kijken of het de bewuste man is. En ja, ik herken hem direct. Hij ziet er duidelijk beter uit. Geëmotioneerd bedankt hij mij, maar ik zeg dat hij niet mij, maar de vissers moet bedanken. Zíj hebben hem uit het water gehaald. Ik bel de visser die me gisteren zijn nummer heeft gegeven en geef de telefoon door aan de man. Die twee hebben vervolgens wel een halfuur aan de lijn gezeten.

Gevaren op het water

Na dit uiteraard emotionele gesprek heb ook ík nog even met de man zitten praten. Ik heb hem verteld over de gevaren op het water en dat hij nooit meer het water op moet gaan in de toestand waarin hij gisteren verkeerde. Alcohol en stuurmanskunst gaan niet samen, ook niet op het water…

Gezagvoerder Arco

Als gezagvoerder bij Rijkswaterstaat ben ik verantwoordelijk voor een veilige vaart en veilige werkwijze aan boord van onze patrouillevaartuigen. Het ondersteunen van de mobiel verkeersleider hoort daar ook bij.