xx 'De zomer van 2018 zal ik niet snel vergeten'

'De zomer van 2018 zal ik niet snel vergeten'

‘Nee hè, mijn telefoon is oververhit’, zegt mijn collega geërgerd. ‘Maar als het goed is, kan hij tegen water.’ Zonder enige aarzeling dompelt hij hem onder in het lauwe rivierwater. Ik begin hard te lachen en verklaar hem voor gek. Typische taferelen uit de recordzomer van 2018: volgens het KNMI de warmste in ruim 300 jaar.

Maandag 6 augustus, wederom een recordwarme dag. Vandaag varen mijn collega en ik in een kleine, wendbare speedboot, een zogenaamde Rhib (rigid hull inflatable boat). Op een snelle boot varen met deze warme dagen is zeker geen straf. Het feit dat ik als puber al in speedbootjes het water op ging en daar nu mijn beroep van heb gemaakt, zorgt ervoor dat ik met een glimlach op mijn gezicht mijn auto instap.

Zonnebrand en water

Aangekomen op het werk loop ik naar de kleedruimte en pak de spullen die we nodig hebben. Ik check alles en neem genoeg zonnebrandolie en water mee. Onze opdracht voor vandaag: toezicht houden op de Afgedamde Maas.

Raar vaargedrag

Mijn collega en ik melden ons bij de regionale verkeerscentrale (RVC) in Dordrecht. Er is een jachtje gesignaleerd dat raar vaargedrag vertoont, midden op de kruising Kil/Oude Maas/Krabbegeul. We varen erheen. De schipper en opvarende blijken op zoek te zijn naar het Wantij. Op de kaart wijzen we aan waar ze heen moeten en adviseren ze goed aan hun eigen wal te blijven, rechts van het vaarwater.

De schipper heeft problemen met zijn buitenboordmotor

Zeiljacht voor anker

Niet veel later treffen we op de Dordtse Kil een zeiljacht voor anker aan. Ankeren is hier verboden. Niet zo vreemd met alle beroepsvaart en ook zeevaart die hier passeert. De schipper heeft problemen met zijn buitenboordmotor. Na het bijvullen met benzine krijgt hij zijn motor gelukkig weer aan de praat en vervolgen we onze reis.

Drukte bij Drimmelen

Aangekomen op de Amer krioelt het van de bootjes. Vooral ter hoogte van Drimmelen, met al zijn jachthavens en verhuurbedrijven, is het een drukte van belang. Voor de veiligheid mag je als recreant op dit stuk maar 9 km/h varen. Mensen die de Biesbosch willen bezoeken, kunnen dan veilig oversteken in een kano of roeiboot.

Bekeuringen op het water zijn niet goedkoop

Nogal wat mis

We zien een snelle motorboot in plané (met hoge snelheid) varen. We zetten ons zwaailicht aan en niet veel later liggen we langs elkaar. Bij controle blijkt er nogal wat mis: staand sturen zonder reddingsvest, geen dodemanskoord dragen en varen met een te hoge snelheid. Bekeuringen op het water zijn niet goedkoop. Mijn collega geeft de schipper een proces-verbaal voor het niet dragen van een dodemanskoord (€ 240) en het niet dragen van een reddingsvest (€ 95). De snelheid ziet hij deze keer door de vingers en geeft daar alleen een waarschuwing voor.

Afgemeerd

‘Laten we nu wel koers maken naar de Afgedamde Maas, anders komen we er nooit’, merkt mijn collega op. Snel varen we de Bergsche Maas op. Door de verrekijker zien we een motorjacht afgemeerd aan een boei. Alweer een incident, want dit is verboden. Een boei mag namelijk niet beschadigd raken en moet op dezelfde plek blijven liggen. Bovendien is een boei niet berekend op extra gewicht. We verzoeken de schipper dan ook om los te gooien en elders een mooi plekje uit te zoeken. De man geeft aan dat hij deze regel niet kent en biedt zijn excuses aan.

Afmeren aan een boei is verboden

Snelheidsbeperking

We draaien vervolgens het Heusdensch kanaal op. Ook hier geldt een snelheidsbeperking van 9 km/h. Dit is niet zomaar, in het verleden zijn er behoorlijk wat ongelukken gebeurd. Eerder deze zomer is er nog een zwemmer overvaren en ernstig gewond geraakt.

Het jachtje heeft zijn eigen touw in de schroef gekregen

Even verderop zien we een jachtje drijven. Zo te zien hebben ze problemen: het jachtje heeft zijn eigen touw in de schroef gekregen. Aan boord zitten een jonge man en vrouw. Ze balen er flink van maar zijn blij met onze komst. Een harde les: stilliggen in deze hitte is zelfs op het water geen pretje. Op hetzelfde moment scheurt er een snelle motorboot de hoek om. We vangen hem op en mijn collega schrijft een proces-verbaal uit. Ondertussen spreek ik met het jonge stel van het jachtje af dat wij ze veilig naar Heusden gaan slepen. Daar aangekomen bedanken ze ons en wij wensen hen succes.

We treffen van alles aan, zelfs iemand zonder vaarbewijs

Wéér een snelheidsduivel

Als we dan eindelijk aankomen op de Afgedamde Maas, is er ook daar nog genoeg werk voor ons. We treffen van alles aan, zelfs iemand zonder vaarbewijs. De teller staat inmiddels op 10 processen-verbaal. Rond 19.30 uur zoeken mijn collega en ik een jachthaven op om te gaan eten. Als ik na de maaltijd terugloop naar ons vaartuig komt er wéér een snelheidsduivel langs. De mensen in de jachthaven zijn hier niet blij mee. Hun boten schommelen wild heen en weer en dit zorgt voor kans op schade of ongevallen. We starten ons vaartuig en hebben de jongeman al snel ingehaald. Ook deze schipper heeft ‘pech’ en krijgt een proces-verbaal.

Dagjesmensen varen massaal terug naar de haven

Stoet

Met het vallen van de avond nemen we nog een kijkje in de Biesbosch-Aakvlaai. Het ligt er vol met vaartuigen. De dagjesmensen varen inmiddels massaal terug naar de haven voordat het laatste daglicht deze zwoele zomeravond verlaat. Wij varen met de stoet mee.

Vastgeplakt

Na liters water, zonnebrand en een inmiddels bruinzwarte kraag van al het zweet ligt de rhib weer in de lift om uit het water gehaald te worden. De nodige insecten hebben het duel verloren met ons vaartuig en zitten vastgeplakt op de neus. ‘Morgen maar de slang eroverheen’, zeg ik tegen mijn collega. We zeggen elkaar gedag en rijden de nacht tegemoet.

Een mooi en veilig vaarseizoen

Ja, die warme zomer van 2018 zal ik niet snel vergeten. Veel werk aan de winkel, maar je hoort mij niet klagen. Want waar kun je in zo’n zomer beter werken dan op het water!

Wat we dit jaar kunnen verwachten? We gaan het zien. Ik wens alle watersporters in ieder geval een heel mooi en veilig vaarseizoen toe. Ga goed voorbereid het water op en geniet ervan!

Gezagvoerder Tjeerd

Van jongs af aan heb ik al een passie voor het water, en dat is nooit veranderd! Als gezagvoerder werk ik vanaf standplaats Dordrecht. Mijn collega’s en ik beheren ruim 275 km aan vaarwater. Een schitterend, dynamisch gebied.