xx Brand met impact

Gezagvoerder Arco Blog

Brand met impact

Ik moet er nog steeds aan denken als ik met de RWS 71 langs Moerdijk vaar: alweer 7 jaar geleden is het, dat we in januari werden opgeschrikt door de enorme brand bij Chemie-Pack. In deze blog blik ik terug op die bewuste 5 januari in 2011.

Foto: Provincie Noord-Brabant

Ik geniet van mijn vrije dag, maar algauw bereiken me via de media berichten over ‘zeer grote brand industrieterrein Moerdijk’. Snel zet ik de tv aan. Ik hoor voor mij bekende termen als GRIP3 en later GRIP4 voorbijkomen en weet daarom dat het serious business is.

Rookontwikkeling

Ik ben dan wel vrij, ik kan het niet laten om bij mijn collega’s te informeren wie er middagdienst heeft en wat ze aan het doen zijn. Via de app houden ze me op de hoogte. Ze hebben het heel druk. Vanwege hevige rookontwikkeling moet het Hollandsch Diep gestremd worden voor alle scheepvaart. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het aanbod van schepen is er gewoon. En ineens mogen die dan niet meer verder varen.

Door de stremming heen varen is geen optie

Politie

Ook informeren mijn dienstdoende collega’s sluizen en verkeersposten die op hun beurt de scheepvaart bij hen in de buurt weer informeren over de stremming. En schepen in de directe omgeving van de brand krijgen de instructie om op gepaste afstand te blijven. De meeste schippers hebben begrip voor de situatie, maar een enkeling moet zelfs door de politie overtuigd worden, dat door de stremming heen varen geen optie is.

Je weet maar nooit

Dan krijg ik een telefoontje van de planning: ‘Hoi Arco, kun jij vanavond een nachtdienst lopen? We gaan extra boten inzetten, want de brand gaat nog wel even duren.’ ‘Geen probleem!’, antwoord ik. Normaal ga ik voor een nachtdienst nog wat slapen, maar nu ik weet wat er staat te gebeuren, lukt dat natuurlijk nauwelijks. Ik ga even douchen en zorg dat ik genoeg eten en drinken meeneem - je weet maar nooit. Voordat ik mijn auto instap en naar Dordrecht rijd, kijk ik nog snel naar Omroep Brabant: het gaat er nog steeds heftig aan toe.

We moeten ook aan onze eigen veiligheid denken

Duivelseiland

Op mijn standplaats Duivelseiland aangekomen, krijg ik samen met mijn collega’s van de nachtdienst een briefing. Het is er een drukte van jewelste. We worden bijgepraat over de situatie en stappen vervolgens aan boord. De boel opstarten en los. We proberen zo snel mogelijk met de RWS 71 naar het Hollandsch Diep te varen. Door de rook moeten we wel een omweg nemen, maar we moeten natuurlijk ook aan onze eigen veiligheid denken.

Beangstigend

Eenmaal ter plaatse zien we de vlammen in alle hevigheid oplaaien, heel beangstigend. Ik denk aan al die brandweermannen die daar bezig zijn het vuur te bestrijden, hoe zullen zij het wel niet ervaren? Ondertussen nemen we snel de positie van onze collega’s van de middagdienst in.

Schuimdeken

Omstreeks 23:00 uur krijgen we melding dat we rekening moeten houden met extra rookontwikkeling. Met ‘crash-tenders’ (grote blusvoertuigen) die normaal bij vliegtuigbranden gebruikt worden, gaan ze namelijk een schuimdeken aanleggen. Ik manoeuvreer de RWS 71 wat verder richting het zuiden, zodat we niet zelf onder de rook komen te liggen. De wachtende schepen liggen buiten de gevarenzone en hoeven dus niet verplaatst te worden. De A16 wordt ondertussen afgesloten voor het wegverkeer.
Foto: ANP/ Valerie Kuypers

Sein brand meester

De schuimdeken werpt zijn vruchten af en om 00:15 uur wordt het sein brand meester gegeven. Maar er trekt nog steeds veel rook over het Hollandsdiep, dus we kunnen de stremming nog niet beëindigen. Het wachten is op nieuwe metingen van de luchtkwaliteit. De wachtende schippers worden steeds ongeduldiger; zij volgen de situatie natuurlijk ook via de media.

Uiteindelijk - na overleg met de verschillende instanties - wordt het veilig genoeg bevonden om de scheepvaart onder restricties vrij te geven. En zo geschiedt, de scheepvaart wordt gedoseerd en onder onze begeleiding vrijgegeven.

Waterkwaliteit

Door de brand zijn er stoffen in het water gekomen die schadelijk zijn voor het milieu. Wij zijn die nacht – en trouwens ook de dagen erna – dan ook volop bezig met het controleren van de waterkwaliteit.

Terug op Duivelseiland maken we alle boten van buiten en binnen schoon en vervangen de filters van de luchtbehandeling door nieuwe.

Rijdend over de Moerdijkbrug

Tegen aflostijd staat er een heerlijk bakkie koffie klaar. We delen onze ervaringen met de ochtenddienst en kunnen lekker naar huis. Rijdend over de Moerdijkbrug zie ik het gebied, waar de vlammenzee kort daarvoor nog woedde, goed liggen. Vanaf hier lijkt het net of er niets is gebeurd, maar ik weet natuurlijk wel beter…

Gezagvoerder Arco

Als gezagvoerder bij Rijkswaterstaat ben ik verantwoordelijk voor een veilige vaart en veilige werkwijze aan boord van onze patrouillevaartuigen. Het ondersteunen van de mobiel verkeersleider hoort daar ook bij.