03 Hollandsche IJsselkering

Hollandsche IJsselkering

De Hollandsche IJsselkering beschermt het laagstgelegen deel van Nederland, 6,76 m onder NAP. Dit Deltawerk bij Krimpen aan den IJssel was als eerste van de 13 klaar.

Rijkswaterstaat begon een jaar na de watersnoodramp (1953) met de bouw van de Hollandsche IJsselkering. Hoognodig, want de dijken in het gebied waren erg zwak. In 1958 was de stormvloedkering klaar.

De Hollandsche IJsselkering

480 ton
is het gewicht van 1 stalen schuif
  • heeft 4 opvallende betonnen torens van 45 m hoog
  • beschermt tegen hoogwater door 2 stalen schuiven in het water te laten zakken van elk ruim 80 m breed en 12 m hoog
  • sluit gemiddeld 3 à 4 keer per jaar

Wanneer gaat de kering dicht?

Rijkswaterstaat sluit de schuiven in de Hollandsche IJsselkering bij een waterstandsvoorspelling van 2,25 m boven NAP. De torens zijn dan rood verlicht, zodat mensen in de omgeving weten dat er sprake is van hoogwater. Meestal is het voldoende om 1 schuif neer te laten. Alleen bij noodweer gaan beide schuiven naar beneden, om zo de Hollandsche IJssel geheel af te sluiten.

Op 3 januari 2018 deed zich de unieke situatie voor dat alle stormvloedkeringen van het land, de Hollandsche IJsselkering, de Maeslantkering, de Hartelkering, de Oosterscheldekering en de Ramspolkering tegelijkertijd gesloten waren.

Bouw

De Hollandsche IJsselkering is niet voor niets het eerste Deltawerk. In 1953 brak de dijk bij Ouderkerk aan den IJssel door en dreigde een dijk in Nieuwerkerk aan den IJssel het te begeven. En dat in het laagstgelegen gebied in Nederland. Een jaar later startte daarom in hoog tempo de bouw van de Hollandsche IJsselkering. Door het slimme ontwerp heeft de scheepvaart zo min mogelijk last van het enorme bouwwerk. Wanneer de schuiven open zijn, kunnen schepen gewoon onder de kering door varen.

Wat doet Rijkswaterstaat?

Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de Hollandsche IJsselkering. In mei 2019 voerden we de jaarlijkse schoonmaak- en onderhoudswerkzaamheden uit aan de Hollandsche IJsselkering. Dit keer vervingen we een gedeelte van de onderdorpel, naast het gebruikelijke opnieuw afstellen van de sensoren in de meetputten en het schoonmaken van de schuiven. Benieuwd hoe dat eruit zag? Bekijk dan onderstaande video.

Deltawerken in topconditie: Schoonmaak en onderhoud Hollandsche IJsselkering De Hollandsche IJsselkering was het eerste Deltawerk na de Watersnoodramp van 1953. Het beschermt sinds 1958 het laagste gebied van Nederland: Gouda en omgeving. De stormvloedkering heeft 4 opvallende heftorens, met daarin de motoren die de 2 schuiven op en neer laten bewegen. Bij een voorspelde waterstand van 2,25 m boven NAP gaan de schuiven omlaag. Elk jaar geven we de kering een schoonmaak- en onderhoudsbeurt. We ontdoen de schuiven van kokkels en sediment die de rivier meebrengt. Zo gaat het staal van de schuiven langer mee. Ook de brug wordt schoongemaakt. Tijdens het werk varen de schepen via de naastgelegen Algerasluis. De schuiven hebben houten dorpels, die als bumper werken tussen de stalen onderdelen. Een stuk onderdorpel moesten we vervangen. In de meetputten houden sensoren het waterpeil van de IJssel in de gaten. Die sensoren stellen we af met behulp van een duiker. Een onderdeel van een meetput, de afsluiter, was aan vervanging toe, daarom plaatsen we een nieuwe. Tot slot inspecteren we de laklaag op de schuiven. De kering is weer in topconditie om Gouda en omstreken tegen hoogwater te beschermen. Meer weten? Ga naar rijkswaterstaat.nl/hollandsche-ijsselkering.

Documenten

Hollandsche IJsselkering: Stormvloedkering in de Hollandsche IJssel
Factsheet over de Hollandsche IJsselkering pdf 516 kB / april 2016