Planning en aanpak

Als de Spijkenisserbrug gestremd is, hebben vooral fietsers en voetgangers weinig alternatieve reismogelijkheden. We testen daarom verschillende opties, zoals de inzet van een pont. Lees hier meer over de planning en aanpak.

Gereed: eind november 2020
Oktober 2020

uitvoering proef

November 2020

evaluatie proef

Deze planning is onder voorbehoud. In verband met de coronacrisis is de proef uitgesteld van april naar oktober 2020.

Aanpak

In oktober 2020 sluiten we de brug 2 uur in ochtendspits en 3 uur in de avondspits af voor fietsers en voetgangers op een vooraf gecommuniceerde datum. Tussen de spitsen is het fietspad gewoon open. Scootmobielen kunnen wél gebruik maken van de brug in de beide spitsen. De datum van de proef wordt circa 2 weken van te voren gecommuniceerd (onder andere aan scholen en het bedrijfsleven) om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen van het gebruik van de pont.

De proef richt zich op iedereen die lopend of fietsend de Spijkenisserbrug gebruikt, scholieren en forenzen in het bijzonder. Hiervoor wordt de fietsbrug tijdelijk afgesloten. De autobaan blijft open. De gemeenten Nissewaard en Rotterdam hebben een omleidingsroute vastgesteld van de brug naar opstapplaats van de pont en vice versa. De verkeersveiligheid staat bij deze proef voorop. De pontons, loopbruggen en schippers zijn gecertificeerd. Daarnaast worden buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) ingezet op verschillende plaatsen. De boa’s geven onder meer aanwijzingen over de route naar de pont of brug en bij het opstappen op de pont.

Na de evaluatie werken we verschillende scenario’s uit. Een potentieel scenario is de mogelijke inzet van een calamiteitenpont. Dit kan ook voor andere bruggen worden onderzocht. Zo verkennen we of een samenwerkingsovereenkomst met een partij die ponten kan inzetten een impuls kan geven aan een betrouwbaardere bereikbaarheid van Zuid-Holland.

Samenwerking proef pont Spijkenisserbrug

De proef wordt uitgevoerd door Rijkswaterstaat, gemeenten Nissewaard en Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam. Daarnaast zetten de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht en rederij RIVEER ponten in. Aannemer Baars levert de pontons en loopbruggen.