Onderhoud aan Oosterscheldekering

Onderhoud aan de Oosterscheldekering

Waarom

  • De Oosterscheldekering is in 1986 in gebruik genomen.
  • Om de kering blijvend goed te laten werken, is regelmatig onderhoud nodig.
  • Zo blijft de Oosterscheldekering een veilige en optimaal functionerende stormvloedkering.

Hoe

onderhoud aan stalen constructie van pijlers, de schuiven en hydraulische cilinders

Heb ik last van de werkzaamheden?

Het fiets- en autoverkeer over de Oosterscheldekering heeft af en toe last van de werkzaamheden. Denk dan aan een versmalde rijstrook of om- en omverkeer op de hoofdweg.

Wanneer

Gereed: doorlopende werkzaamheden
2015 - 2020 Conserveren van de 124 cilinders. Er wordt 12 maanden per jaar gewerkt.
2015-2022 Conserveren 32 stalen schuiven. We conserveren 4 schuiven per seizoen. Er wordt niet gewerkt in het stormseizoen.

Deze planning is onder voorbehoud.

Wat

Rijkswaterstaat voert, met name van april tot september, verschillend onderhoudswerk uit aan de Oosterscheldekering. Zo inspecteren en onderhouden we elk jaar het besturingssysteem, het noodsluitsysteem en de elektriciteitsinstallaties. Daarnaast voeren we klein regulier onderhoudswerk uit aan bijvoorbeeld brandblus- en brandmeldinstallaties. Ook vindt er, indien nodig, variabel onderhoud plaats, zoals het conserveren van stalen constructies en schuiven en het vervangen van de olie in de hydraulische systemen.

Vervangen pakkingen cilinders Oosterscheldekering

Onderhoud Oosterscheldekering vervangen afdichtingen De Oosterscheldekering is een belangrijk onderdeel van de Deltawerken. De kering bestaat uit 65 pijlers met stalen schuiven die de Oosterschelde helemaal kunnen afsluiten. Om de kering in goede conditie te houden, voert Rijkswaterstaat regelmatig onderhoud uit, onder andere aan de hydraulische cilinders. Deze karakteristieke cilinders zitten op de pijlers en werken op oliedruk. Speciale rubberen afdichtingen die aan de onder- en bovenkant van elke cilinder bevestigd zitten, houden de olie op zijn plaats. Tussen 2010 en 2015 zijn deze rubberen pakkingen één voor één vervangen. Hiervoor zijn de cilinders opengemaakt. Ze zijn wind- en waterdicht afgesloten zodat de cilinders tijdens de werkzaamheden beschermd waren tegen vuil en vocht. Bliksemafleiders, deksels en leidingen zijn gedemonteerd en de bouten waarmee de deksels van de cilinders vastzitten, zijn losgemaakt, schoongemaakt en nagekeken op beschadigingen. Liters olie zijn weggepompt om de binnenkant van de cilinder te inspecteren en honderden rubberen en stalen ringen zijn verwijderd. Nadat alle onderdelen van de cilinders zijn verwijderd en schoongemaakt, zijn de nieuwe afdichtingen op hun plaats gebracht en ingesmeerd met vaseline om ze soepel te kunnen monteren. Dezelfde werkzaamheden aan de bovenkant van de cilinder zijn ook aan de onderkant uitgevoerd. Ook hier zijn de oude pakkingen vervangen door nieuwe. Ten slotte is de hele installatie uitgebreid getest om er zeker van te zijn dat de Oosterscheldekering goed functioneert. Op deze manier blijft Nederland goed beschermd tegen de zee.

Vervangen hydraulische olie Oosterscheldekering

Onderhoud Oosterscheldekering vervangen hydraulische olie De Oosterscheldekering is een belangrijk onderdeel van de Deltawerken. De schuiven in de kering die tussen de pijlers bewegen,kunnen de Oosterschelde helemaal afsluiten. De karakteristieke cilinders die op de pijlers zitten, zitten vol met olie en zorgen er voor dat de schuiven naar boven en naar beneden kunnen bewegen. Rijkswaterstaat voert regelmatig onderhoud uit om de kering in goede conditie te houden. Een van de onderhoudswerkzaamheden is het vervangen van de olie in de hydraulische cilinders. Om het systeem van de cilinders goed te laten werken is in totaal700.000 liter olie nodig. Alles bij elkaar is dat zo'n 50 tankauto's vol. Die duizenden liters zijn in 2015 vervangen. Dit is voor het eerst sinds de kering in gebruik is genomen. Er is hiervoor speciale olie gebruikt die lang houdbaar is en bestand is tegen de hoge druk die nodig is om de schuiven te laten bewegen. De olie in de cilinders staat via leidingen in verbinding met een grote tank onder het wegdek. Zowel de tank als het leidingwerk en de cilinders zijn leeggepompt, schoongemaakt en weer gevuld met speciaal gefilterde olie. De oude olie is vervolgens afgevoerd en gerecycled. Met de nieuwe olie kunnen de schuiven van de Oosterscheldekering de komende 25 jaar weer moeiteloos bewegen. Zo blijft Nederland goed beschermd tegen de zee.

Projecten op Oosterscheldekering

Oosterscheldekering: conserveren stalen constructies en schuiven

We voorzien de constructie van de cilinders en schuiven van de Oosterscheldekering van een nieuwe beschermende verflaag.