Oosterschelde: modernisering beveiliging Oosterscheldekering

Oosterschelde: modernisering beveiliging Oosterscheldekering

Waarom

  • Bij dreigend hoogwater is de Oosterscheldekering een belangrijke stormvloedkering.
  • De beveiliging op en rondom de Oosterscheldekering voldoet niet meer aan de eisen van nu.
  • Daarom nemen we beveiligingsmaatregelen, zodat het beveiligingsniveau van de Oosterscheldekering weer voldoet aan de geldende kaders binnen Rijkswaterstaat.

Meer doelen en resultaten

Hoe

vervangen en integreren verschillende beveiligingssystemen op en rondom de kering, verbouwen portiersloge en vervangen reling gehele Noordzeezijde kering

Heb ik last van de werkzaamheden?

Rijkswaterstaat doet er tijdens de uitvoering alles aan om de hinder te beperken. Het fiets- en lokaal verkeer op de werkweg van de Oosterscheldekering ondervinden af en toe hinder door een versmalde rijstrook. Er rijden vrachtwagens van en naar het werkterrein en het kan drukker zijn op de toegangsweg naar de kering.

Wannneer

Gereed: vierde kwartaal 2022
Tweede kwartaal 2021

Start uitvoering vervangen reling langs de gehele Noordzeezijde van de Oosterscheldekering

Eerste kwartaal 2022

Start uitvoering werkzaamheden Bewaking & beveiliging en verbouwingsactiviteiten in het Topshuis

Tweede kwartaal 2022

Vervangen reling langs de gehele Noordzijde van de Oosterscheldekering gereed

Bekijk de volledige planning

Deze planning is onder voorbehoud.

Renovatie Oosterscheldekering

Jan Anker, technisch adviseur Rijkswaterstaat: 'We zijn nu bezig met het verbeteren van de beveiliging van de Oosterscheldekering, zodat die minder makkelijk betreden kan worden. Daarvoor zijn we het hek aan het vervangen, dat was aan vervanging toe. Maar het wordt ook gelijk verhoogd, zodat je minder makkelijk op de pijlers kunt komen. We hebben ervoor gekozen om niet in ŽŽn keer over de hele Oosterscheldekering dat hek te gaan vervangen. Want ja, soms zie je iets over het hoofd, of iets werkt niet goed. Dus we hebben gezegd: we doen eerst bij 1 pijler - 45 meter - het hek vervangen. Dan gaan we het goed evalueren en daarna rollen we het uit over de hele Oosterscheldekering.' Joost Brands, architect bij Quist Wintermans Architecten: 'We hebben dus een hekwerk bedacht wat de lange lijn van de kering benadrukt en ter plaatse van de pijler hebben we hem hoger gemaakt om daar de toegang tot de pijler extra veilig te maken. De voordelen voor de gebruikers van het nieuwe ontwerp, het nieuwe hekwerk, zijn dat de toegankelijkheid van de pijler is sterk verbeterd. De onderhoudsmensen kunnen gewoon met een deur nu de bordessen betreden en hoeven niet meer allerlei tijdelijke constructies te bouwen. Dus dat is een groot voordeel. Bij de Oosterscheldekering wordt ook illegaal gevist en de vissers die springen soms over het hek heen. En dat kan nu ook niet meer met dat nieuwe, grotere hek.' Sjacky Vasseur, juridisch beleidsmedewerker bij de gemeente Veere: 'Als gemeente Veere werken wij samen met de gemeente Schouwen-Duiveland. Het plan wordt in de welstandscommissie gebracht en daar wordt gekeken naar de redelijke eisen van welstand. In de praktijk komt dat erop neer dat we kijken naar de juiste kleurstelling, de vorm en dat het plan ook past in de OosterscheldekeringÉ En eventueel naar de technische eisen die daar nog bij horen. Een proefstuk is heel fijn voor ons, omdat dat ons de kans geeft dat ‡ls het plan nog moet worden aangepast, we dat heel snel kunnen doen. En dat in samenspraak met Rijkswaterstaat, de architect en andere belanghebbenden, zoals de hulpdiensten.' Jan Anker: 'Na de zomer dan starten we met het uitrollen van het definitieve ontwerp en die gaan we dan uitvoeren over de complete 3 kilometer van de Oosterscheldekering. Er zijn in totaal nu naast het vaste onderhoud zeven grote projecten die op de stapel staan. Van het moderniseren van de beveiliging tot het renoveren van de bewegingswerken. De kering is ongeveer 35 tot 40 jaar oud. Sommige onderdelen zijn iets ouder dan andere onderdelen en die zijn gewoon aan de eerste grote vervanging toe na zoveel jaren functioneren.' Meer informatie? Kijk op rws.nl/bereikbaarzeeland Een productie van Rijkswaterstaat ©2020

Nieuws

Onderliggende pagina's