01 Doelen en resultaten

Doelen en resultaten

Met de renovatie van de bedieningstechniek van bruggen en sluizen en de uitbreiding van de Blauwe Golf werken we aan het behoud van een vlotte en veilige doorstroming op de Zuid-Willemsvaart, de Amertak, het Wilhelminakanaal, Máximakanaal, Kanaal Wessem-Nederweert en Markkanaal. Alle werkzaamheden vallen onder de grote landelijke renovatie- en vervangingsopgave van onze infrastructuur.

Door de renovatie van de bedieningstechniek van 28 beweegbare bruggen en 18 sluiscomplexen kunnen alle elektrotechnische (bijvoorbeeld de hydraulische systemen en camera’s, slagbomen en omroepinstallaties bij bruggen en sluizen) en werktuigbouwkundige onderdelen (zoals tandwielen en scharnieren) weer tientallen jaren mee. Kleiner regulier onderhoud blijft wel nodig.

Sluis bij Schijndel

Ook vervangen we de totale ICT-infrastructuur, onder meer voor een uniform bedienings- en besturingssysteem en om te voldoen aan de actuele eisen voor (cyber)veiligheid en de laatste technische mogelijkheden. Deze systemen worden elke 5-10 jaar geüpdatet.

Uitbreiding Blauwe Golf

We zorgen ervoor dat straks alle beweegbare bruggen en sluizen in de Noord-Brabantse en Midden-Limburgse kanalen vanuit de hoofdcentrale in Tilburg bediend worden. We kunnen schepen hierdoor nog beter volgen op hun route door deze kanalen en anticiperen op wanneer zij een volgende sluis of brug passeren. Door deze uitbreiding van de ‘Blauwe Golf’ hoeven schippers minder vaak te wachten en wordt de vaarweg nog beter benut.

Waterbeheer op afstand

Vanuit de bediencentrales regelen we ook het waterbeheer in de kanalen. Zo kunnen we de pompgemalen en spui- of aflaatwerken op afstand in beweging zetten en daarmee het waterpeil in de kanalen en de waterverdeling naar omliggende wateren goed regelen. Hiervoor maken we afspraken met de waterschappen en andere belanghebbenden.

Bediening op afstand

De communicatie op afstand tussen de operator in een bediencentrale en een beweegbare brug verloopt op hoofdlijnen als volgt. Via camerabeelden en de sensoren in het wegdek heeft de operator een goed beeld van de verkeerssituatie op het water en op de brug. Als alles veilig is en de seinen en slagbomen goed staan, opent en sluit de operator de brug. Via een marifoonverbinding is er rechtstreeks contact met de schippers.