Hinder en maatregelen

De werkzaamheden aan de John S. Thompsonbrug duren ruim 2 jaar. We proberen de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te voorkomen. Lees hier meer over de hinder en maatregelen.

Hinder verven John S. Thompsonbrug

De John S. Thompsonbrug bestaat uit 9 brugdelen, die afzonderlijk van elkaar geverfd worden. Zo kan het verkeer (met aangepaste snelheid van 50 km/h) gebruik blijven maken van de brug. Wel zijn er diverse afsluitingen nodig voor het op- en afbouwen van de slim-fit-coat (een constructie om de brug heen) en het verplaatsen ervan naar een volgend brugdeel. Fietsers (onder begeleiding) en nood-en hulpdiensten kunnen dan wel over de brug. Bovendien vermindert de slim-fit-coat de geluidsoverlast en hinder door stof.

Hinder vervangen wegdek

Ook vervangen we na de Nijmeegse Vierdaagse in 2022 het wegdek. De brug is dan naar verwachting 3 weken afgesloten. Aansluitend is ook het fietspad afgesloten, maar kunnen fietsers wel van de brug gebruik blijven maken. Nood- en hulpdiensten kunnen altijd over de brug.

Hinder reparatiewerkzaamheden

Er kunnen geen voertuigen meer over de brug die meer dan 10 ton wegen zoals vrachtverkeer, OV-bussen en landbouwvoertuigen. Het gaat om een totaal maximaal gewicht van een voertuig. Er kunnen wel meerdere voertuigen van 10 ton tegelijkertijd op de brug. Personenauto’s en bijvoorbeeld kleinere busjes of een tractor zonder lading kunnen gewoon over de brug blijven rijden. Brandweer en ambulances kunnen in geval van nood gebruik blijven maken van de brug. Zij krijgen hiervoor een ontheffing.

Omleidingsroutes

Personenauto’s en verkeer onder de 10 ton ondervinden geen hinder. De impact is met name groot voor vrachtverkeer, landbouwverkeer en OV. Verkeer zwaarder dan 10 ton vanuit het noorden wordt omgeleid naar de A50 Maasbrug, via de N845 (Drutenseweg), de A326 en vervolgens via knooppunt Bankhoef naar de A50 richting Eindhoven. Daarna afslag Ravenstein via de N277 (Dorpenweg) weer richting Grave. Dit is ongeveer 15 km omrijden, met een extra reistijd van een kwartier tot twintig minuten.

Landbouwverkeer wordt ook omgeleid via de A50 Maasbrug bij Ravenstein. Op de A50 zijn parallelwegen aanwezig waar landbouwvoertuigen (langzaam verkeer) gebruik van kan maken. Rijkswaterstaat zet in op een versnelde aanpak van de brug, zodat ook het zwaardere verkeer (>10 ton) weer gebruik kan maken van de brug. Zodra de planning daarvan bekend is, communiceren we dit naar de omgeving en weggebruikers.

Extra reistijd

Voor vrachtverkeer geldt een extra reistijd van 15 tot 20 minuten. Landbouwvoertuigen moeten rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 40 minuten. OV-reizigers wordt geadviseerd om de website van de OV-diensten te checken.

Scheepvaart

Vooralsnog zijn nog geen reparatiewerkzaamheden gepland, dus ook geen hinder voor scheepvaart. Bij de planning van de werkzaamheden wordt zoveel mogelijk rekening gehouden om hinder voor scheepvaart tot een minimum te beperken. 

Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de reparatiewerkzaamheden aan de brug uitgevoerd worden. Rijkswaterstaat doet er alles aan om de problemen aan de brug zo snel mogelijk op te lossen.

Zie ook