05 Veelgestelde vragen

Nieuwe zeesluis

  1. De Noordersluis uit 1929 voldoet om technische en economische redenen niet meer. Er passeren steeds grotere en bredere schepen, met meer goederen. Ook cruiseschepen worden steeds groter. De aanleg van een nieuwe, grote zeesluis is de meest complete maatregel om een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven aan het Noordzeekanaal te waarborgen.

    De grotere sluis zorgt ervoor dat er meer en grotere schepen ook bij laag water naar de haven van Amsterdam kunnen varen. Niet alleen goederenschepen, maar ook cruiseschepen. Op die manier kan de Amsterdamse haven haar marktaandeel behouden en mogelijk zelfs uitbreiden

  2. Onderzoek wijst uit dat een sluis van 500 m lang, minimaal 70 m breed en 18 m diep haalbaar, betaalbaar en inpasbaar is. Hierbij is gekeken naar de technische, ruimtelijke en nautische haalbaarheid, investerings- en onderhoudskosten, verwachte milieueffecten, maatschappelijke kosten en baten, planning, risico’s en de financiering.

  3. Door de bak van de nieuwe zeesluis dieper te maken 18 m dan de Noordersluis (15 m) heeft de scheepvaart nauwelijks last van eb en vloed. Diepliggende schepen kunnen zo op ieder moment door de nieuwe sluis varen. Dit vermindert de wachttijd. De bodemdiepte van het Noordzeekanaal (15,5 m onder NAP) blijft gelijk. Ook de maximale diepgang van schepen op het Noordzeekanaal (13,75 m) verandert niet. De nieuwe sluis levert dus geen problemen op voor de tunnels onder het kanaal.

  4. Het afzinken van de caissons is te vergelijken met het afzinken van een flink gebouw. Het voorbereiden van het afzinken gaat meer tijd in beslag nemen dan van te voren was ingepland. Dit heeft te maken met de hulpconstructies die moeten worden gebouwd (en na het afzinken ook weer verwijderd) om het caisson tijdens het afzinken stabiel te houden. Dit was van tevoren niet voorzien. Tijdens het afzinken komen er vele krachten vrij op de constructie, die moeten worden opgevangen. De constructie moet, zonder te beschadigen, 23 m zakken (afzinken). De caissons zijn voor de planning van de overige bouwactiviteiten zeer bepalende factoren. Zonder afgezonken caissons en afgebouwde deurkassen kunnen de deuren niet op hun plek en kunnen systemen niet worden getest. De nieuwe zeesluis kan dan niet open voor de scheepvaart.

  5. De diepte van 18 m is mede noodzakelijk vanwege het vlot en veilig kunnen in- en uitvaren van de sluis. Ook de vaargeul heeft een diepte van 18 m. Door deze diepte van de sluis hoeft de scheepvaart geen rekening meer te houden met het getij en hoeven schepen niet meer te wachten om de sluis te passeren (24-uurs haven). Zo kunnen de schepen vlot en veilig geschut worden en het Noordzeekanaal bevaren. De diepgang voor schepen op het Noordzeekanaal blijft maximaal 13,75 m (in zout water). Lading van schepen die dieper steken, blijven we overslaan op andere schepen.

  6. Om de bouwwerkzaamheden van dichtbij te bekijken, heeft aannemersconsortium OpenIJ een uitkijkpunt gebouwd ten noorden van de Noordersluis. Het uitkijkpunt is 12 m lang, 3 m breed en 6 m hoog. Op het plateau kunnen maximaal 50 mensen staan om de werkzaamheden te volgen. Het uitkijkpunt staat binnen de hekken van het bouwterrein van OpenIJ (herkenbaar aan de bouwkeet) en is te vinden door de borden 'OpenIJ' te volgen.

  7. De provincie Noord-Holland heeft het initiatief genomen om een Sluis en Haven Informatiecentrum (SHIP) te ontwikkelen en heeft hierbij de samenwerking gezocht met Rijkswaterstaat, overheden langs het Noordzeekanaal en de havenbeheerders. Het informatiecentrum is een laagdrempelig centrum, dat 7 dagen per week geopend is. Bezoekers kunnen hier de bouw van de nieuwe sluis, het sluizencomplex, de haven, de bedrijvigheid van nu en in de toekomst in en rond het Noordzeekanaalgebied (NZKG) en de beroepen in al haar facetten beleven. Het SHIP staat ten noorden van de Noordersluis aan Noordersluisweg 1 te IJmuiden. Op deze unieke locatie van het sluizencomplex kunnen de sluizen en de havens optimaal beleefd worden. Het SHIP is op 31 maart 2017 geopend. Voor meer informatie kunt u terecht op de website.

Huidig sluizencomplex

  1. Over de toekomst van de huidige Noordersluis besluiten we op een later moment. De Kleine sluis, de Zuidersluis, de Middensluis en de Noordersluis blijven – ook tijdens de bouw – in bedrijf. Tijdens de werkzaamheden kunnen er wel stremmingen zijn.

  2. Rijkswaterstaat heeft de noord-zuidroute vanaf medio april 2018 voor de duur van een jaar omwille van veiligheid moeten afsluiten voor alle verkeer behalve bouwverkeer. De route wordt zo snel mogelijk weer opengesteld. Vanzelfsprekend is deze route na de aanleg van de nieuwe, grote zeesluis ook begaanbaar. De scheepvaart kan het sluizencomplex blijven gebruiken. Wel verwacht Rijkswaterstaat dat er tijdens de aanleg korte stremmingen plaatsvinden, hierbij doen we er alles aan om de hinder zoveel mogelijk te beperken.