Velsertunnel

Velsertunnel

De Velsertunnel is de oudste snelwegtunnel van Nederland. De tunnel valt direct op door de karakteristieke ventilatietorens bij de tunnel. Deze hoge ventilatietorens staan ook wel bekend als ‘de Hyacinten’, omdat de vorm van de gebouwen aan de plant doet denken.

de Velsertunnel werd in 1957 geopend

Daarmee verwijzen ze naar de bollenstreek. De tunnel loopt namelijk onder het Noordzeekanaal door tussen IJmuiden en Beverwijk.

Nieuwe veilige infrastructuur

In 1941 werd gestart met de bouw van de Velsertunnel. De Tweede Wereldoorlog zorgde er echter voor dat bouwmaterialen schaars werden. Een jaar later werd de bouw van de tunnel daarom gestaakt.

Na de oorlog kwam het leven langzaam weer op gang. Gemotoriseerd wegverkeer nam een flinke spurt. De noodzaak om voor dit wegverkeer een nieuwe en veilige infrastructuur aan te leggen, werd steeds groter. In 1952 werd de bouw van de Velsertunnel dan ook weer opgepakt. Vijf jaar later, op 28 september 1957, werd de tunnel dan eindelijk officieel geopend door koningin Juliana.

Na de oorlog kwam het leven langzaam weer op gang en gemotoriseerd wegverkeer nam een flinke spurt

Bedienaars en politie

Vanaf de opening in 1957 werd de tunnel bediend vanuit een hokje tussen de twee tunnelbuizen onder de dienstgebouwen. Er waren permanent bedienaars en politie aanwezig om het verkeer in de tunnel in de gaten te houden en de tunnel te bedienen. Met de komst van camera’s is de bediening verplaatst naar boven in het dienstgebouw aan de zuidoever. In 1996 werd verkeerscentrale De Wijde Blik in gebruik genomen waardoor de tunnel nu op afstand wordt bediend.

Renovatie

Na jaren trouwe dienst, was de Velsertunnel in 2016 toe aan een opknapbeurt. Er kwamen onder andere nieuwe vluchtwegen en een nieuwe brandwerende laag. Tijdens de renovatie is ook de bunker naast het dienstgebouw aan de zuidoever, gebouwd in de Koude Oorlog, volledig afgesloten en bedekt met een laag grond. Deze bunker was bedoeld voor het personeel van de tunnel.

Bij een eventuele (atoom)aanval door de Russen konden ze daar langere tijd veilig schuilen. De dienstgebouwen en de 16 torens zijn in 2020 gerenoveerd. De torens verloren hierbij de functie als ventilatiesysteem. Toch blijven deze bijzondere torens, gebouwd in de vorm van hyacinten, van 15 en 30 m hoog een bijzonder herkenningspunt van de tunnel.

Feiten Velsertunnel

  • Geopend in 1957
  • Lengte: 1.664 m (totaal), 768 m (gesloten deel)
  • Hoogste hyacinten: 30 m
  • Laagste hyacinten: 15 m

Terug naar