Directievaartuig RWS 1

Directievaartuig RWS 1

Omdat de Duitse bezetter het ene na het andere schip in beslag neemt, laat Rijkswaterstaat de Noord-Holland, zoals het werkschip dan nog heet, in 1944 ‘verdwijnen’. De zeilklipper wordt met platte mast met kleden afgedekt en verstopt in de Noordoostpolder.

RWS 1 werd gebouwd door scheepswerf Boot uit Leiderdorp

Helaas praat iemand op Urk zijn mond voorbij en belandt de boot in Duitsland. Maar het vaartuig overleeft de oorlog. Het wordt uiteindelijk – hoewel leeggeroofd en toegetakeld – teruggevonden in noord-Duitsland, opgeknapt en weer ingezet.

Omgedoopt tot RWS 1

Motorzeilklipper de Noord-Holland is in 2013 omgedoopt tot de RWS 1 en is, behalve directieboot, een varende vergaderlocatie met plek voor 28 passagiers. De 30 m lange boot ligt in Kornwerderzand en is in principe door elke Rijkswaterstater te reserveren. Het schip is al meer dan 100 jaar oud, maar het precieze bouwjaar is onbekend. Hij werd gebouwd als plezierjacht door scheepswerf Boot in Leiderdorp, maar een onbekende Duitse opdrachtgever is de boot nooit komen afhalen. Er wordt aangenomen dat dit te maken had met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914.

Keizer Wilhelm II

In 1915 koopt Verkeer en Waterstaat de ranke en snelle boot en wordt het een directie- en werkschip. Dat onder andere water- en bodemmonsters neemt en Rijkswaterstaatwerken inspecteert. Maar de Noord-Holland heeft ook een representatieve functie. Bekende Nederlanders varen mee, zoals Prinses Juliana, maar ook internationale gasten zoals de in 1918 naar Nederland gevluchte Duitse Keizer Wilhelm II.

Aanvaring

De Noord-Holland maakt door de jaren heel wat mee. Het schip is aanwezig bij de feestelijke afsluiting van de Zuiderzee, waarmee in 1932 het IJsselmeer ontstaat. Na de verdwijning in de Tweede Wereldoorlog wordt het ingezet voor het vinden en bergen van vliegtuigwrakken in het IJsselmeer. En in 1957 is het vaartuig aanwezig.

In 1968 overleeft het schip een zware aanvaring door een Urker kotter. Op de Rijkswaterstaatkantoren laait dan de terugkerende discussie op over het wel of niet opgeven van de Noord-Holland. Het vaartuig wordt terecht steeds meer gezien als een stuk historisch industrieel erfgoed en blijft na reparatie in dienst. Tot aan de dag van vandaag!

Door een liefdevolle verzorging ziet de RWS 1 er opvallend goed uit voor zijn leeftijd

Het uiterlijk

De teakhouten opbouw en het teakhouten dek geven het schip een stijlvolle uitstraling. De stuurhut heeft sierlijk houtsnijwerk en een met goud ingelegd loden Nederlands wapen. Aan het touwwerk en tuigage op de boot komt geen kunststof aan te pas, wat de uitstraling nog meer vergroot. Door een liefdevolle verzorging ziet de RWS 1 er opvallend goed uit voor zijn leeftijd.

Feiten directievaartuig RWS 1

  • Hoogte: 11,7 m vanaf de waterlijn
  • Lengte: 30 m
  • Snelheid: 9 knopen (17 km/h)
  • Gebouwd door: scheepswerf Boot, Leiderdorp

Kun je maar geen genoeg krijgen van ons prachtige directievaartuig? Haal dan je hart op aan deze brochure uit 2006 met nog meer historische informatie en foto’s.

Terug naar