Gedeeltelijke scheepvaartstremming Prinses Beatrixsluis tijdens reparatiewerkzaamheden

Gedeeltelijke scheepvaartstremming Prinses Beatrixsluis tijdens reparatiewerkzaamheden

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 07 november 2017- Laatste update: 07 november 2017 13:38 uur

Van zaterdag 18 november 20.00 uur tot en met maandag 20 november 08.00 uur en van zaterdag 25 november 20.00 uur tot en met maandag 27 november 08.00 uur voert Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat reparatiewerkzaamheden uit aan de Prinses Beatrixsluis. Tijdens de werkzaamheden is steeds 1 van de 2 kolken beschikbaar voor de scheepvaart.

Reparatiewerkzaamheden

Het gaat in beide weekenden om reparatiewerkzaamheden aan het beton en de steenbestorting, steeds aan 1 sluiskolk tegelijk.

Het weekend van 18 november wordt gewerkt aan de westelijke kolk. Dit is bewust gelijktijdig met het inschuiven van de tweede Vleutense spoorbrug, waarvoor het Amsterdam-Rijnkanaal al is gestremd. Het weekend van 25 november wordt er gewerkt aan de oostelijke kolk. Het gaat om algemene reparaties van de kolk en in het eerste weekend ook van een hefdeur.

De werkzaamheden zijn nodig om de werking van sluiskolken 1 en 2 te waarborgen. De geplande werkzaamheden kunnen bij slechte weersomstandigheden worden uitgesteld.

Langere wachttijden

Naar verwachting hebben schippers tijdens deze stremming langere wachttijden. Dit kan tot meerdere uren oplopen. Er worden geen extra wachtplaatsen gecreëerd, de overnachtingsplaatsen blijven tijdens de stremming dus gewoon in gebruik. We verwachten minder tijd nodig te hebben voor de werkzaamheden aan de oostelijke kolk in het tweede weekend. Als dit ook daadwerkelijk zo blijkt te zijn, wordt de oostelijke kolk eerder opengesteld voor de scheepvaart. De werkzaamheden veroorzaken geen hinder voor omwonenden.

Verbreding met 3e kolk verbetert doorstroom binnenvaart

De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland en ligt in het Lekkanaal. Dit kanaal is de belangrijkste rechtstreekse verbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Omdat steeds meer schepen het Lekkanaal gebruiken, dreigt de Prinses Beatrixsluis een knelpunt te worden. Daarom zorgt Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat voor de aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.