Wie werken er aan de sluis in IJmuiden?

Wie werken er aan de sluis in IJmuiden?

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 13 oktober 2017- Laatste update: 13 oktober 2017 09:39 uur

Elke dag werken bijna 500 specialisten aan de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Veel van hen zijn dagelijks te vinden op het bouwterrein zelf. Daarnaast zijn er ook tientallen werkplanners die ervoor zorgen dat alle werkzaamheden op elkaar aansluiten en iedereen op het juiste moment de juiste materialen heeft om mee te werken. Wij stellen 4 sluisbouwers aan u voor.

Astrid Vaarberg, uitvoerder betonwerk deurkas binnenhoofd

'Ik heb samen met 2 collega-uitvoerders de dagelijkse leiding op de bouwplaats van de deurkas van het binnenhoofd. Momenteel zijn wij druk met de bouw van de vloer van de deurkas. Begin september hebben we in een aaneengesloten sessie van 41 uur 4.100 m3 beton gestort voor het allereerste deel van de vloer. Ter vergelijking: mijn grootste stort tot nu toe was 300 m3. Als de hele vloer klaar is, hebben we bijna 18.000 m3 beton gestort. Daarna gaan we verder met het betonwerk van de wanden, waar we in totaal zo’n 40.000 m3 beton voor nodig hebben. Ook deze klus doen we in een aantal verschillende storts. De schaal van dit werk is ongekend. Precies om deze reden wilde ik graag bij de zeesluis IJmuiden aan de slag: dit maak je nooit meer mee. Je bouwt samen met alle verschillende disciplines aan een stuk geschiedenis.'

Chiel Vermey, werkvoorbereider sluishoofden

'Er werken tientallen werkvoorbereiders aan de zeesluis. Wij maken de koppeling tussen het ontwerp binnen en de uitvoering buiten. Ik doe de werkvoorbereiding van de deurkas van het binnensluishoofd. Ik kijk of de tekening uitvoerbaar is, maak een planning van de werkzaamheden, en zorg voor de aanvoer van materialen. Als ik buiten bij de sluis zie dat de voorbereiding klopt met de uitvoering, geeft dat echt een kick. Ik ben vooral bezig met de technische aspecten op de tekentafel en daardoor is het wel een binnenbaan. Maar dat betekent niet dat mijn werk elke dag hetzelfde is. Door die afwisseling blijft het interessant en leer ik ook heel veel.'

Martijn de Krijger, werkvoorbereider funderingen

'Mijn werk begint met een ontwerptekening. Daarvan maak ik een uitvoeringstekening, een vertaling naar de praktijk. Is die tekening af, dan bereid ik het werk voor. Ik maak de planning en zorg dat het materiaal er komt. Maar ik ben ook veel op de bouwplaats. Ik ga vaak met de uitvoerder mee om te kijken hoe het werk vordert en of de voorbereiding wel aansluit op de praktijk. De lijntjes zijn dus kort. Ik ben niet bezig met het traditionele funderingswerk zoals diepwanden of de verankering, maar met 'speciale technieken'. Bijvoorbeeld het verdichten van de zandaanvullingen, de aansluitingen op de bestaande constructies en grondverbeteringen door groutinjecties (mengsel van water en cement). Daardoor werk ik aan bijna alle onderdelen van de sluis: de kolkwanden, de sluishoofden én de tussendam.'

Robert Smit, transportplanner Logistiek Centrum OpenIJ

'Ik zorg voor het transport van de materialen en gereedschappen -steigers, kranen, machines- die nodig zijn voor dit megaproject. Alles komt binnen bij het Logistiek Centrum van OpenIJ in de Amsterdamse Alaskahaven. Daar hebben we wél de ruimte die ontbreekt op het sluiseiland. In de haven liggen pontons voor vrachtauto’s en losse pontons voor materialen die niet in vrachtwagens passen. Met die pontons vervoeren we alles naar het sluiseiland in IJmuiden. Ik zit natuurlijk niet de hele tijd in Amsterdam: je vindt me vaak bij de zeesluis. We kijken welke materialen binnenkort aankomen en wat we moeten regelen. De grootste uitdaging bij het Logistiek Centrum is niet eens het materiaal op het sluiseiland krijgen, maar omgaan met de steeds kleinere ruimte op het eiland. Dat vraagt wel wat creativiteit van ons.'

Meer informatie

Meer informatie over de nieuwe sluis bij IJmuiden vindt u op de projectpagina IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis.