Laatste 3 sluizen Brabantse kanalen nu ook op afstand bediend

Laatste 3 sluizen Brabantse kanalen nu ook op afstand bediend

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 03 april 2017- Laatste update: 03 april 2017 11:46 uur

Na 37 jaar gewerkt te hebben op sluis Panheel, heeft Jan Gijsen zijn laatste dienst erop zitten in sluis Panheel. Nu ook sluis Panheel en de sluizen 15 en 16 vanuit de bediencentrale in Tilburg bediend worden, is de bediening op afstand van alle bruggen en sluizen die in beheer zijn van Rijkswaterstaat op de Brabantse kanalen gerealiseerd. Met uiteraard ook gevolgen voor de operators die lokaal bedienden.

De afgelopen maanden is hard gewerkt om de sluizen 15 en 16 op de Zuid-Willemsvaart en sluis Panheel op Kanaal Wessem-Nederweert geschikt te maken voor de bediening op afstand. Hiervoor is onder andere glasvezel aangelegd naar de sluizen. Daarna volgde het aansluiten van het systeem op de Bediencentrale Tilburg. De bediening en besturing, informatiesystemen (camera’s) en communicatiesystemen (denk aan de omroepinstallaties, de intercom, de praatpalen) zijn de afgelopen maanden ook vernieuwd.

318 stappen vs 40 km

Naast het feit dat er iets gaat veranderen voor de vaarweggebruikers, denk bijvoorbeeld aan het gemis van het persoonlijke contact zoals het ‘zwaaien’ naar een operator op de bedienpost bij een sluis, gaat er ook wat veranderen voor de 7 operators die lokaal de sluizen 15, 16 en Panheel bedienden. Jan Gijsen, 62 jaar, heeft 37 jaar gewerkt op sluis Panheel. ‘Je moet je voorstellen dat ik voorheen 318 stappen moest lopen naar mijn werk, straks moet ik 40 km rijden naar Helmond. Dat is nogal een verschil.’ aldus Jan. ‘Toen we in 2007 hoorden dat de bediening op afstand van sluizen en bruggen in Noord-Brabant en Midden-Limburg zou plaatsvinden, heeft dat natuurlijk wel wat vraagtekens met zich meegebracht. We zijn door de dienstleiding goed betrokken bij dit proces. Daarnaast moesten alle objecten ook één voor één geschikt gemaakt worden voor het op afstand bedienen, dus duurde het toch een tijdje voordat ‘mijn sluis’ aan de beurt kwam. Natuurlijk moet ik nog wennen aan het idee dat ik meer moet reizen, maar het is roeien met de riemen die we hebben, we doen het uiteindelijk ergens voor.’ Jan werkt eerst 2 weken in de Bediencentrale Tilburg om collega’s die de bediening van sluis Panheel over gaan nemen, alle ins en outs van sluis Panheel te leren. Daarna gaat hij starten in de bediencentrale in Helmond. Vanuit daar gaat hij de sluizen Helmond, 10, 11, 12 en 13 op de Zuid-Willemsvaart bedienen.

Bedienen op afstand

Rijkswaterstaat wil gebruikers uit de beroeps- en recreatievaart vanuit 1 centrale efficiënter bedienen, eenduidiger informeren en vlotter begeleiden met het project Modernisering bediening op afstand. Hierdoor kunnen schepen sneller doorvaren, wordt er een ‘blauwe golf’ gecreëerd en worden de kanalen beter benut. Momenteel wordt er ook nog vanuit Helmond, Schijndel en Oosterhout bediend. Streven is om alle objecten (sluizen, bruggen, pompgemalen en dergelijke) op de Brabantse en Midden-Limburgse kanalen na 2020 vanuit Tilburg te bedienen. Ook wordt vanuit dit project onderhoud gedaan op circa 100 objecten, dit zijn alle objecten in Noord-Brabant en een deel van de objecten in Midden-Limburg die in beheer zijn van Rijkswaterstaat.

Meer informatie

Kijk op Modernisering bediening op afstand. U kunt ook bellen met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002 (gratis).