'Dank voor begrip en geduld van omwonenden N18'

'Dank voor begrip en geduld van omwonenden N18'

Nieuwsbericht Gepubliceerd op: 15 mei 2018- Laatste update: 15 mei 2018 13:47 uur

Na jaren van praten en plannen, opende Rijkswaterstaat op 2 mei 2018 de Nieuwe Twenteroute eindelijk voor alle verkeer. Een bijzonder moment, want dit gigantische project kent een lange geschiedenis.

De A18/N18 is een verlenging van de A15 die begint op de Zuid-Hollandse Maasvlakte. De eerste plannen om de Rotterdamse haven te verbinden met Enschede zijn al oud. In 1974 opende Rijkswaterstaat het gedeelte van de A18 tussen de A12 en Doetinchem. Het stuk tussen Doetinchem en Varsseveld volgde eind 1984. In de jaren die volgden werd de roep om het oplossen van de overlast in Eibergen, Usselo en Haaksbergen steeds groter. Het doortrekken van de A18 werd als een serieuze optie gezien. Ook Rijkswaterstaat hield rekening met een doortrekking en sorteerde er op voor door strategisch geachte gronden aan te kopen. In 2004 verzocht de regio de minister om de doortrekking van de A18 weer echt op de agenda te zetten. Een hartenkreet om de regio Twente – Achterhoek veiliger en leefbaarder te maken. Er gebeurden namelijk veel ongelukken. Uiteindelijk leidde dit tot een onherroepelijk tracébesluit in het voorjaar van 2015. Hierin staan de 3 doelen van de nieuwe N18: het verkeer uit de dorpen werken, een veiliger weg én een beter bereikbare regio. Al in 2012 ging Rijkswaterstaat aan de slag met de voorbereiding en de aanbesteding.

Inwoners, bedankt!

Als het goed is profiteren veel mensen inmiddels al van de nieuwe weg. Tegelijkertijd heeft de bouw van de weg inwoners van het gebied ook geraakt. Mensen moesten verhuizen door de weg en de nieuwe weg veranderde het landschap. ‘Voor ons stond voorop dat we zo zorgvuldig mogelijk met mensen en hun zorgen wilden omgaan. Ik wil daarom alle inwoners uit de regio bedanken voor hun geduld en begrip. Dat heb je nodig bij een dergelijk groot infrastructureel project’, aldus Jean-Luc Beguin, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud, tijdens het officiële openingswoord op 2 mei.

Maatregelen aannemers

Rijkswaterstaat heeft zijn aannemers Noaber18 en BAM uitgedaagd om de hinder voor omwonenden en weggebruikers zoveel mogelijk te beperken en te voorkomen. En dat hebben ze waargemaakt, voegt hij eraan toe. Noaber18 zorgde ervoor dat mensen zo min mogelijk last ondervonden door een bouwweg aan te leggen, gebruik te maken van bypasses bij de aanleg van viaducten en tijdelijke fietstunnels. Op de bestaande wegen was daardoor nauwelijks hinder. De aannemer zette daarnaast gebiedsconciërges in als aanspreekpunt voor omwonenden. Ook BAM stond voor een uitdaging. De aannemer moest de weg tussen Varsseveld en Lichtenvoorde aanpassen terwijl deze voor het grootste deel van de tijd open bleef voor verkeer. Zo wisten de wegwerkers bij Varsseveld in één weekend een bestaande weg open te maken en een fietstunnel aan te leggen. Een knap staaltje werk dat geïnteresseerden op een tribune konden volgen.

Meer nieuws N18: Varsseveld - Enschede