Regio Utrecht en Amersfoort door extra rijstroken A27 en A1 beter bereikbaar

Regio Utrecht en Amersfoort door extra rijstroken A27 en A1 beter bereikbaar

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 26 april 2018- Laatste update: 26 april 2018 16:48 uur

Weggebruikers op de snelweg A27 en snelweg A1 tussen Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes en aansluiting Bunschoten-Spakenburg, kunnen sinds afgelopen weekend op het hele traject 3 rijstroken gebruiken. Het verkeer stroomt nu al beter door en daarmee is regio Utrecht en Amersfoort beter bereikbaar.

De komende maanden werkt Rijkswaterstaat nog hard aan de verbreding van de A27 richting Utrecht van knooppunt Eemnes tot aansluiting Hilversum. En op de A1 richting Amsterdam van aansluiting Bunschoten-Spakenburg tot aansluiting Soest waar na de zomer vier rijstroken liggen. In de werkvakken rijdt het verkeer nog over drie smallere rijstroken met een maximum snelheid van 90 km/h. Begin juni start aannemerscombinatie 3Angle met het aanbrengen van het stille asfalt over het hele traject, zodat het werk eind 2018 gerealiseerd is.

Wat is gewijzigd?

Rogier van Drunen, verkeerskundig adviseur bij Rijkswaterstaat: 'Op de A27, richting Utrecht, zijn weggebruikers bij afrit Hilversum gewend om op de meest rechterrijstrook een rijstrook naar links op te schuiven om hun weg op de A27 te vervolgen. Wie hier niet van strook wisselde, kwam in Hilversum uit. Dit is afgelopen weekend aangepast door op een extra uitvoegstrook. Het doorgaande verkeer kan door deze aanpassing op de gehele A27 nu gebruik maken van 3 rijstroken.' Op de A1 is de situatie richting Amsterdam gewijzigd. Begin april is de aannemer op deze weghelft begonnen aan de verbreding van het traject tussen aansluiting Bunschoten-Spakenburg en aansluiting Soest.

De laatste stap op de weg: aanbrengen stil asfalt A27/A1

Na het opleveren van de laatste werkvakken is de wegverbreding in principe klaar. Maar de grootste klus moet dan nog beginnen, namelijk het aanbrengen van stil asfalt (dubbellaags zoab) over het hele traject. Begin juni start de aannemer met het aanbrengen van deze definitieve laag, zodat het werk eind 2018 gerealiseerd is. Hiervoor moet Rijkswaterstaat de A27 nog een aantal weekenden afsluiten en komen er ook op de A1 nog een paar grote afsluitingen aan. Weggebruikers en omwonenden worden op de hoogte gehouden via advertenties, media, de website Verbreding A27/A1 en de projectpagina A27/A1: aanpassing aansluiting Utrecht-Noord - knooppunt Eemnes - aansluiting Bunschoten-Spakenburg.