Prepareren om de N35 te asfalteren

Prepareren om de N35 te asfalteren

Gepubliceerd op: 19 maart 2018- Laatste update: 19 maart 2018 09:56 uur

De werkzaamheden aan de N35 Zwolle - Wijthmen zijn in de laatste fase beland. De komende maanden wordt de oude N35 - de noordbaan - deels weggehaald en opnieuw geasfalteerd. Nico Busscher, uitvoerder wegen bij Heijmans, weet precies wat daarbij komt kijken.

April, mei en juni worden drukke maanden op de N35 Zwolle - Wijthmen. In deze maanden wordt de noordbaan – de huidige N35 van ongeveer twee kilometer tussen Zwolle en Wijthmen – afgesloten voor verkeer. Dit oude stuk N35 krijgt nieuw asfalt. Het nieuwe stuk N35, de zuidbaan, is vanaf eind april open voor verkeer. Zo kan aannemer Heijmans werken aan de noordbaan. En kan het verkeer ongestoord doorrijden over de zuidbaan. De reconstructie van de bestaande weg geeft voor de direct aanwonenden enige bouwhinder.

De N35 zonder deklaag

De meeste mensen hebben wel eens gezien hoe asfalteren in zijn werk gaat, maar dan zien ze eigenlijk alleen de climax. Om op dat punt te komen, moet Heijmans het nodige voorbereidende werk doen en de werkzaamheden zorgvuldig plannen. 'Dit doen we in maart,' vertelt Busscher. 'We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het grondwerk en funderingen aanbrengen. Eind april, als de zuidbaan beschikbaar is voor het verkeer, kunnen we echt aan de slag. We verwijderen met het oude asfalt een deel van de weg en daarna bouwen we die weer op, zodat het stuk klaar is voor het nieuwe, geluidarme asfalt. Het asfalteren gebeurt dan eind mei en het aanbrengen van de deklaag half juni. Ook op andere gedeelten, zoals bij de Kanaalweg en de nieuwe verbindingsweg tussen Wijthmen en de N35, zijn de asfalteringswerkzaamheden voor de periode april – juni ingepland.'

Aansluitingen aanbrengen

De normale gang van zaken bij asfaltering is dat er eerst een laag asfalt wordt aangelegd zonder deklaag en met een tijdelijke markering. Pas in de tweede fase krijgt het asfalt zijn uiteindelijke deklaag en de definitieve markering. Dat gebeurt hier ook. Het grote voordeel van deze fasering is dat de wegwerkers van Heijmans op het asfalt kunnen werken – met zwaar materieel bijvoorbeeld – zonder dat ze het asfalt beschadigen. 'Tegelijk met de asfaltering plaatsen we de borden en de vangrail in de middenberm', vervolgt Busscher. 'Eind juni sluiten we de weg een weekend af, zodat we de aansluitingen kunnen aanbrengen. Dan komt de deklaag erop en de definitieve markering. Daarna kunnen we de weg openstellen voor het verkeer. We moeten dan nog een klein deel van de geluidschermen afbouwen en werkzaamheden bij Wijthmen uitvoeren. De beplanting volgt later in november, want dan begint het plantseizoen. Deze fase hebben we dan eind van het jaar ook afgerond.'

Meer nieuws N35 Zwolle-Wijthmen