Innovatieve Gaasperdammertunnel wordt zichtbaar voor grote publiek

Innovatieve Gaasperdammertunnel wordt zichtbaar voor grote publiek

Nieuwsbericht Gepubliceerd op: 23 maart 2018- Laatste update: 23 maart 2018 15:52 uur

De Gaasperdammertunnel krijgt als eerste Rijkstunnel in Nederland innovatief lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt op de 11 rijstroken van de nieuwe tunnel reflecteert de verlichting in de tunnel en dat van de auto's.

Deze duurzame en innovatieve toepassing zorgt ervoor dat er minder licht in de tunnel nodig is. Dat levert een zo'n 20% energiebesparing op de toch al energiezuinige ledverlichting op. Vrijdag konden media voor het eerst een kijkje nemen in de in aanbouw zijnde tunnel, die in 2020 opengaat voor verkeer.

Bijzonder project

Eind september 2015 werd het startsein gegeven voor de weguitbreiding A9 Gaasperdammerweg (tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen). Naast de aanleg van extra rijstroken en het verbreden van viaducten (ter verbetering van de doorstroming) wordt gebouwd aan de langste landtunnel van Nederland (3 km). De Gaasperdammertunnel is de enige rijkstunnel die halverwege op- en afritten krijgt. Met de tunnel gaat de kwaliteit van de leefomgeving er flink op vooruit. De tunnel zorgt voor minder geluid van het verkeer en een schonere lucht in Amsterdam-Zuidoost, waar de A9 Gaasperdammerweg dwars doorheen loopt. Op het dak van de tunnel krijgt de stad in 2021 een groot park. De weguitbreiding is onderdeel van het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere, waar Rijkswaterstaat aan werkt. Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidsmaatregelen.

Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): 'De aanleg van deze landtunnel in Amsterdam Zuidoost is een bijzonder project. Een enorme bouwklus waarbij we de nieuwste technieken toepassen. We zorgen er voor dat het verkeer op dit drukke punt straks een stuk beter kan doorrijden en pakken tegelijkertijd de omgeving aan. Met de tunnel en het grote stadspark wordt het een stuk aantrekkelijker om hier te wonen en te werken. Daarmee is het een project van topklasse.'

Technische installaties in de Gaasperdammertunnel

In het najaar was het betonwerk, de zogenaamde ruwbouw van de tunnel, gereed. Ook staat de naam 'Gaasperdammertunnel' al op het tunneldak. Hoewel het daarmee lijkt alsof de tunnel bijna klaar is, is niets minder waar. In de tunnel wordt gewerkt aan de verdere afwerking en het installeren, aansluiten en testen van de tunneltechnische installaties. Dit zijn systemen voor toezicht en veiligheid. Er komen ruim 50 technische systemen in de tunnel zoals camera's, hulppostkasten, vluchtdeuren en, matrixborden. In totaal zitten er straks ruim 15.000 componenten in de tunnel. Als alles werkt, houden operators en nood- en hulpdiensten oefeningen in de tunnel. Daarna kan de openstellingsvergunning worden aangevraagd.

Duurzaamheid van de Gaasperdammertunnel

Rijkswaterstaat streeft ernaar tijdens de bouw van de tunnel zo duurzaam mogelijk te werken en daarnaast een duurzame tunnel op te leveren. Aannemerscombinatie IXAS heeft onderzocht of in de tunnel lichtgekleurd asfalt gebruikt kan worden om energie te besparen. Zij hebben in samenwerking met Rijkswaterstaat en externe specialisten tests gedaan waarbij is gekeken naar onder meer stroefheid, remvertraging, reflectie en duurzaamheid. De Gaasperdammertunnel is de eerste tunnel waar het lichtgekleurde asfalt wordt toegepast.

Daarnaast onderzoekt Rijkswaterstaat of het haalbaar is zonnepanelen te plaatsen voor de energievoorziening van de tunnel. Verder heeft de noodstroomvoorziening in de tunnel geen accu's maar een vliegwiel. Het regenwater wordt opgevangen in waterkelders en gezuiverd middels riet. Tijdens de ruwbouw is onder meer materiaal aangevoerd via de rivier de Gaasp en zorgden we dat vrachtwagens niet zonder lading reden. Ook hebben we het oppervlaktewater met een singel uitgebreid en legden we natuurvriendelijke oevers aan. Met Buurbouw, een samenwerking tussen buurt en project, werkten we mee aan initiatieven uit de buurt, zoals het ophogen van terrein met zand van de bouw en het maken van speeltoestellen van hout van gekapte bomen. Ook kregen leerlingen in Zuidoost examentraining en huiswerkbegeleiding als ze thuis niet konden studeren vanwege de werkzaamheden.

Meer informatie over de Gaasperdammertunnel

Meer informatie over de werkzaamheden is te vinden op het online bezoekerscentrum en op de projectpagina A9: Holendrecht - Diemen (Gaasperdammerweg).