Verkeerslichten blijven bij fietsoversteek aansluiting De Tol

Verkeerslichten blijven bij fietsoversteek aansluiting De Tol

Nieuwsbericht Gepubliceerd op: 10 januari 2018- Laatste update: 10 januari 2018 09:43 uur

Een veelbesproken onderwerp na de publicatie van het ontwerptracébesluit van de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder in mei 2016, was de fietsoversteek bij aansluiting De Tol in Werkendam.

Directie en ouders van leerlingen van het Altena College in Sleeuwijk, gemeente Werkendam, en de Fietsersbond waren bezorgd over het verdwijnen van de verkeerslichten. De zorgen die bij de omgeving leefden over de nieuwe verkeerssituatie, zijn door Rijkswaterstaat serieus genomen. Daarom is er gekeken welke aanpassingen meegenomen konden worden in de publicatie van het definitieve tracébesluit. In goed overleg met gemeente Werkendam, die het beheer en onderhoud van de verkeerslichten op zich gaat nemen, is besloten dat de verkeerslichten behouden blijven.

Veiligheid en het veiligheidsgevoel bij fietsoversteek de Tol

De huidige verkeerslichten bij de fietsoversteek ter hoogte van de toe- en afrit van de A27 bij Werkendam zouden volgens het ontwerptracébesluit verdwijnen, omdat de aansluiting en het kruispunt verplaatst worden en de fietsoversteek afgezonderd komt te liggen. Bij het verkeersaanbod dat er dan nog is, zouden verkeerslichten niet nodig zijn. De verkeerslichten blijven nu toch om het veiligheidsgevoel van de weggebruikers, waaronder de vele scholieren van het Altena College, te vergroten. Reactie Mathijs van Oosten, wethouder in Werkendam: ‘Deze verkeerslichten zijn enorm belangrijk voor de grote hoeveelheid fietsers dat hier dagelijks passeert. Ik ben daarom erg blij dat Rijkswaterstaat de oproep om de verkeerslichten ook na de reconstructie te behouden, heeft overgenomen. Verkeersveiligheid heeft voor alle partijen altijd hoge prioriteit.’

Veiligheid leerlingen Altena College in Sleeuwijk

‘Alle jongeren die vanuit Nieuwendijk, Hank, Dussen en een deel van Almkerk en Werkendam naar onze school fietsen, passeren dit punt’, reageert Gijsbert van der Beek, directeur van het Altena College in Sleeuwijk. ‘Met het verleggen van de toe- en afritten richting het Noorden, komt de noodzaak voor een verkeerslicht voor het autoverkeer inderdaad te vervallen, maar niet voor de fietsers. Het is wel een weg waar 80 km/h gereden mag worden en die ook nog eens veel bochten heeft. Een onoverzichtelijk en gevaarlijk punt voor fietsers om over te steken. Ik heb gepleit voor behoud van de verkeerslichten en ben blij dat dat nu zijn vruchten heeft afgeworpen.’ De verkeerslichten verplaatsen bleek geen optie. Van der Beek: ‘Graag had ik gezien dat de verkeerslichten richting de bushalte werden verplaatst om zo het onveilig oversteken van fietsers ter hoogte van de bushalte terug te dringen. Dat is helaas niet realiseerbaar omwille van de verkeersveiligheid. De verkeerslichten blijven daarom op de huidige plek. In samenwerking met de gemeente zoeken we naar andere mogelijkheden om het onveilig oversteken ter hoogte van de bushalte tegen te gaan.’

Meer nieuws A27: verbreding traject Houten - Hooipolder