Nieuwsbericht

Start werkzaamheden aan de bediening en besturing van de St. Servaasbrug

Gepubliceerd op: 15 november 2021, 15.14 uur - Laatste update: 13 december 2023, 12.20 uur

In de week van 8 november 2021 heeft aannemerscombinatie Mourik-Dynniq in opdracht van Rijkswaterstaat werkzaamheden op de brug uitgevoerd om de bediening en besturing van de St. Servaasbrug in Maastricht verder te optimaliseren. Het werk bestond onder andere uit het aanbrengen van een nieuwe omroepinstallatie.

De werkzaamheden op de brug zijn afgerond. Er zijn nieuwe speakers aan bestaande camerapalen geplaatst. De nieuwe hardware wordt momenteel aangesloten op de bestaande systemen. Dit werk wordt in de bediencentrale van Maasbracht uitgevoerd van waaruit de brug wordt bediend. In de 1e week van december 2021 worden een aantal tests uitgevoerd op de brug ten behoeve van de omroepinstallatie. Na eventuele aanpassingen en optimaliseringen, is de nieuwe omroepinstallatie voor kerst in gebruik.

Nieuwe omroepinstallatie

Momenteel worden voetgangers en fietsers die gebruik maken van de St. Servaasbrug gewaarschuwd met een akoestisch geluid wanneer de brug moet worden bediend, dus omhoog of omlaag moet, voor scheepvaart. Helaas worden de stopsignalen die er nu zijn, rinkelend bedieningsgeluid, stoplichten die op rood springen en slagbomen die omlaag gaan, regelmatig genegeerd. Gebruikers blijven geregeld ook na het waarschuwingssignaal gebruik maken van het middengedeelte van de brug. Dit kan leiden voor gevaarlijke situaties omdat naderende schepen op de Maas onder de brug door moeten varen.

Daarom worden de stopsignalen uitgebreid met een stemgeluid via een bandopname. Door deze aanpassing wordt de veiligheid verbeterd, omdat de bedienaar van de brug de weggebruiker kan toespreken via een ingesproken bericht bij bijzondere situaties. Er wordt gebruik gemaakt van vooraf ingesproken berichten in het Nederlands en Engels, dit in samenwerking met de Gemeente Maastricht. De berichten worden alleen gebruikt wanneer de stopsignalen wederom genegeerd worden en zijn dus niet te horen bij iedere brugopening of sluiting.

Onderzoek vooraf

Ter onderzoek zijn vooraf geluidsmetingen verricht op de brug alsook bij de gevels van de gebouwen die het dichtst bij de brug liggen. Op basis van de onderzoeksresultaten van de metingen, is een opzet bepaald in samenspraak met de gemeente. Hier is de omgeving op 25 augustus 2021 via een informatiebrief en een digitale spreekuur over geïnformeerd.

Meer informatie

Dit werk maakt onderdeel uit van een groot aantal onderhoudswerkzaamheden voor de bediening en besturing van bruggen en sluizen op vaarwegen in Zuid-Nederland.

Onderhoud vaarwegen Zuid Nederland

Rijkswaterstaat werkt continu aan een goede bereikbaarheid over water. In Noord-Brabant, Limburg en het zuiden van Gelderland beheert Rijkswaterstaat de Maas, Brabantse en Limburgse kanalen en bruggen, sluizen en stuwen. Bijvoorbeeld door het renoveren van bruggen, het verruimen van de vaarweg of het verbeteren van een bediensysteem. Deze werkzaamheden, maar ook storingen, kunnen hinder veroorzaken. Natuurlijk doet Rijkswaterstaat er alles aan om die hinder te beperken. Daarnaast werkt Rijkswaterstaat als beheerder van de rijkswateren ook dagelijks aan de waterkwaliteit en aan voldoende water.