Vele steentjes dragen bij aan Zeesluis IJmuiden

Interview

Vele steentjes dragen bij aan Zeesluis IJmuiden

Gepubliceerd op: 16 december 2020- Laatste update: 16 december 2020 10:00 uur

In de bouw van Zeesluis IJmuiden wordt veel zand en grind verwerkt, onder andere voor de bodem van de sluis. Onderaannemers van OpenIJ, K3Delta en Deme (samenwerkend onder de naam K3Deme), leveren zand en grind voor de zeesluis.

Carl Wierks, locatiebeheerder voor K3Deme in de Australiëhaven, vertelt hierover.

Grind van zee

Wierks: ‘Regelmatig varen we de schepen met grind richting de nieuwe zeesluis. Het grind komt van zee, waar een hopper veel zand en grind opbaggert en het daarna naar de Australiëhaven brengt. In de Australiëhaven maken we het zand en grind schoon en wassen en sorteren we het. Daarna laden we de bestelde hoeveelheid grind in een binnenvaartschip en varen het naar de sluis.

Hoeveel grind K3Deme naar de sluis brengt, verschilt per keer. ‘We krijgen een opdracht binnen en dan laden we het aantal tonnen in 1 of meerdere schepen, afhankelijk van de hoeveelheid. Meestal varen we per keer zo’n 600 tot 3.000 ton naar de zeesluis.

Speciale samenstelling grindkorrels

Voor de bouw van de zeesluis wordt grind gebruikt tussen de 4 en 22 mm. Die korrelgrootte is nodig voor de sterkte van het beton. ‘OpenIJ is onze enige afnemer van deze samenstelling met verschillende soorten grindkorrels. We maken de samenstelling speciaal op maat voor de bouw van Zeesluis IJmuiden’, vertelt de locatiebeheerder.

Zo duurzaam mogelijk transporteren

K3Deme werkt zo duurzaam mogelijk bij het transport van het grind naar Zeesluis IJmuiden. Wierks: ‘We zoeken altijd een schip dat bij de lading past, zodat we niet met een half gevuld schip varen. Ook plannen we de route zo duurzaam mogelijk, door met een schip te varen dat al in de buurt ligt of dat een retourlading kan meenemen.

Wierks noemt het ook een voordeel dat ze dichtbij in de haven zitten. ‘OpenIJ vraagt regelmatig om grind. Dan is het toch fijn dat we zo dichtbij zitten en we binnen een dag kunnen schakelen, ook omdat het maar een uurtje varen is. Daarnaast hebben we in de haven ook niet te maken met hoog of laag water. De ligging is optimaal, zo kunnen we nog duurzamer transporteren.

Grotere zeesluis en grotere schepen

Als indirect betrokkene vindt locatiebeheerder Wierks het leuk en interessant om aan zo’n groot project te mogen leveren.

Uiteindelijk is de grotere zeesluis ook voor het proces van K3Deme relevant. ‘Een grotere zeesluis betekent ook dat grotere hoppers via Zeesluis IJmuiden naar binnen kunnen. Daardoor kunnen we meer grind uit zee baggeren. Voor de algehele economie is het goed dat de toegang wordt vergroot. De meeste transporten gaan over zee en daarom is de sluis heel belangrijk.

Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis

Onderliggende pagina's