Siemens Mobility in 2021 nog bij stuwen Nederrijn en Lek aan de slag voor onderhoud

Nieuwsbericht

Siemens Mobility in 2021 nog bij stuwen Nederrijn en Lek aan de slag voor onderhoud

Gepubliceerd op: 03 december 2020- Laatste update: 03 december 2020 16:51 uur

De renovatie van het stuwensemble Nederrijn en Lek wordt binnenkort afgerond. Daarmee is het werk van aannemer Siemens Mobility nog niet klaar. Onder leiding van service delivery manager Chek Lee blijft het bedrijf in 2021 nog verantwoordelijk voor het onderhoud aan de technische installaties van het stuwensemble.

Voor Lee is de overdracht in december 2020 een belangrijke mijlpaal om naar uit te kijken: ‘De projectorganisatie van Siemens Mobility draagt straks het stokje over aan onze onderhoudsorganisatie Siemens Customer Service. Als service delivery manager, ben ik dan in 2021 nog het aanspreekpunt voor onze opdrachtgever Rijkswaterstaat.’

Soorten onderhoud

Sommige installaties op de stuwcompexen in de Nederrijn en Lek hebben een maandelijkse inspectie nodig, andere jaarlijks. Dat hangt af van de installatie en het gebruik. Na de renovatie zijn er ook diverse nieuwe installaties bijgekomen die een andere manier van onderhoud vereisen dan de voorgaande installaties. Lee: ‘De sluis werd eerst mechanisch geopend, met behulp van een ‘panamawiel’, maar wordt nu aangedreven door een hydraulisch systeem. Dat vraagt weer om een andere aanpak; elke installatie heeft zijn eigen onderhoudsregime. Ook doen we correctief onderhoud, oftewel het oplossen van storingen. Daaronder valt ook storingenanalyse, om eventuele structurele problemen uit installaties te halen. Tot slot hebben we nog te maken met wijzigingsverzoeken. Als Rijkswaterstaat een bepaalde aanpassing of uitbreiding op de installatie wil, pakt onze serviceorganisatie dat ook op. Op deze manier blijven wij samen met Rijkswaterstaat doorwerken aan de ontwikkeling van het stuwensemble, ook na afronding van de renovatie.’

Voorbereiding

Siemens Mobility besteedt in de aanloop naar december 2020 veel aandacht aan de voorbereiding. ‘Siemens Mobility Customer Services is gecertificeerd volgens de ISO-norm voor assetmanagement. Vanuit deze norm zijn we als onderhoudsorganisatie al vanaf het begin bij het renovatieproject betrokken, zodat we al bij het ontwerp rekening konden houden met het toekomstig onderhoud. Zo hebben we installaties aangelegd die we goed kunnen onderhouden. Onze onderhoudsorganisatie heeft de afgelopen 2 jaar op de achtergrond meegedraaid met de projectorganisatie. De mensen die straks het onderhoud gaan uitvoeren kunnen alvast meelopen en meelezen met de handleidingen die we schrijven. Zo kunnen we het onderhoud daarna makkelijk overdragen aan een nieuwe partij.’

Trots

Lee kijkt ernaar uit om nog een jaar aan de indrukwekkende stuwcomplexen te mogen werken: ‘We zijn bij Siemens hartstikke trots een steentje bij te dragen aan deze Nederlandse kroonjuwelen; want dat is het stuwensemble toch wel.’

Meer nieuws Nederrijn en Lek: renovatie stuwensemble

Onderliggende pagina's