De sluisdeur loopt op rolletjes dankzij de bovenrolwagen

Interview

De sluisdeur loopt op rolletjes dankzij de bovenrolwagen

Gepubliceerd op: 16 december 2020- Laatste update: 16 december 2020 10:01 uur

Begin november 2020 is de bovenrolwagen van het binnenhoofd geplaatst. De bovenrolwagen hangt in een rails bovenin de deurkas en zorgt dat de sluisdeur binnen 5 minuten open of dicht gaat.

Dirk Jorna en Victor Arnolds zijn projectcoördinatoren bij OpenIJ. Zij waren nauw betrokken bij alle voorbereidingen en het moment van inhijsen. Een hele precieze klus.

Samenwerking

Het proces begon met het maken van plannen met alle partijen. OpenIJ begeleidt het proces, Mammoet is betrokken voor uitrekenen en begeleiden van het inhijsen, Hibo levert het hijsmiddel, Hollandia is de fabrikant van de bovenrolwagen en Port of Amsterdam verleent de vergunning voor het transport en informeert de scheepvaart. Tot slot kijkt de verzekeraar of alles volgens de regels gaat.

Arnolds legt uit hoe deze partijen samenwerken: ‘We kijken met elkaar met welk materieel we de bovenrolwagen het beste kunnen transporteren en inhijsen.

Een goede voorbereiding

Om de bovenrolwagen te kunnen plaatsen, waren de taken goed verdeeld. Jorna was verantwoordelijk voor de logistiek in de omgeving van de zeesluis en zorgde dat de constructie van het binnenhoofd klaar was voor de bovenrolwagen. Projectcoördinator Arnolds was verantwoordelijk voor het transport uit de haven, het proces op het water en het inhijsen van de bovenrolwagen.

Na alle voorbereiding was er nog één onzekerheid: het weer. Projectcoördinator Jorna: ‘We monitorden vanaf een week van te voren elke dag het weer. 24 uur van tevoren besloten we of we de bovenrolwagen konden transporteren en in het binnenhoofd gingen hijsen.

Het inhangen van de bovenrolwagen

Inclusief het transport, aanmeren en inhangen duurde het hele proces alles bij elkaar zo’n 8 uur. Jorna: ‘We zijn ’s morgens om half 8 begonnen in de Amerikahaven. Daar is de bovenrolwagen klaargemaakt voor transport en naar de sluis gevaren. In de middag waren we klaar.’ Vooral het inhijsen is een echte precisieklus. ‘De bovenrolwagen hangt in een rails en daarom moet het precies op de goede plek hangen. Daarin zijn we ook afhankelijk van het water, want met veel golven is dat niet mogelijk. In de deurkas stond ook nog een torenkraan waar we rekening mee moesten houden. Uiteindelijk is alles goed gegaan en duurde het inhijsen zelf ruim 1 uur.

Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis

Onderliggende pagina's