SLIMspitsen groot succes: weggebruikers hielden Nijmegen zélf bereikbaar

Interview

SLIMspitsen groot succes: weggebruikers hielden Nijmegen zélf bereikbaar

Gepubliceerd op: 16 november 2020- Laatste update: 16 november 2020 16:30 uur

Ga er maar aan staan: 1,5 jaar lang elke werkdag minimaal 600 auto’s uit de spits houden. Zodat Nijmegen goed bereikbaar kon blijven tijdens de Waalbrugrenovatie.

Toch is het Rob Remie, projectleider van SLIMspitsen, en zijn team gelukt: ‘Dankzij mensen die mede door dit project andere keuzes hebben gemaakt over hun rijgedrag én zich hier nog steeds aan houden.’

200.000 spitsmijdingen ‘and counting’

Met meer dan 200.000 spitsmijdingen in 1,5 jaar mag SLIMspitsen een succes genoemd worden. Door een effectieve marketingcampagne, de veelgebruikte app TimesUpp en het blijven herhalen van de boodschap ‘Wees een SLIMME spitser’ heeft SLIMspitsen ervoor gezorgd dat Nijmegen tijdens de Waalbrugrenovatie bereikbaar is gebleven. Het project loopt, nu de Waalbrugrenovatie voor nu bijna afgerond is, ten einde.

Projectleider Rob Remie van gemeente Nijmegen is trots: ‘Dit resultaat is boven verwachting. En dan rekenen we de vele thuiswerkers door de coronasituatie niet eens mee. Een van de succesfactoren is de app TimesUpp, die maar liefst 5.000 slimme spitsers heeft gestimuleerd andere keuzes in hun rijgedrag te maken. Zoals vaker de fiets pakken of op andere tijden vertrekken. En het mooie is dat we dankzij deze app zien dat onze deelnemers dit nog steeds doen.’

Samen voor hetzelfde doel

Ook de samenwerking achter de schermen heeft geholpen bij het succes van SLIMspitsen. Bij het project waren meerdere organisaties betrokken, met ieder hun eigen expertise op het gebied van onder andere marketing en gedragsverandering. Rob: ‘Alle betrokken dienstverleners, waarvan sommige concullega’s van elkaar zijn, vulden elkaar goed aan en gaven elkaar tegelijkertijd de ruimte. Neem bijvoorbeeld organisaties RingRing en Urbee. Allebei stimuleren ze fietsgebruik, weliswaar op een andere manier, maar dat kon elkaar op sommige vlakken toch misschien gaan bijten. Dat gebeurde uiteindelijk niet. Ik denk omdat we elkaar nodig hadden en allemaal hetzelfde doel dienden. Namelijk Nijmegen goed bereikbaar houden tijdens de renovatie van die iconische brug.’

Punten sparen voor nieuwe ervaringen

Terug naar de app TimesUpp. Hierdoor kwamen deelnemers niet alleen meer te weten over hoe ze anders konden gaan reizen, maar konden ze ook punten sparen. Op basis van bijvoorbeeld het aantal spitsmomenten dat ze hadden vermeden of diverse fiets- en thuiswerkacties in de wijken rond de Waalbrug. Deze punten waren daarna in te wisselen voor cadeaus, giften aan goede doelen of vouchers voor een dagje e-biken.

Rob: ‘Tijdens het project zijn er maar liefst 777.800 punten gespaard, genoeg om tientallen e-bike vouchers te verstrekken. De reacties van mensen die zo’n e-bike hebben geprobeerd waren positief. Het heeft sommigen van hen gestimuleerd om zelf een e-bike aan te schaffen of op z’n minst vaker de fiets te pakken. Hopelijk heeft SLIMspitsen hun mobiliteitsgedrag, en dat van alle andere deelnemers, in positieve zin definitief veranderd.’ De app TimesUpp blijft voorlopig gewoon actief voor alle gebruikers.

Underlying pages