Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (oktober 2020)

In Beeld

Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (oktober 2020)

Gepubliceerd op: 05 november 2020- Laatste update: 05 november 2020 08:56 uur

De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden vordert gestaag. Met deze fotoreportage blikken we terug op een aantal social mediaberichten die gedeeld zijn in oktober 2020.

De berichten zijn terug te vingen op onze Facebookpagina. Volgt u de pagina al? Met de berichten en foto’s brengen we de voortgang van de werkzaamheden in beeld. Mocht u begrippen of locaties tegenkomen die u niet kunt plaatsen, kijk dan even op de overzichtskaart.

5 oktober 2020 – Westelijke landtong

De Westelijke landtong deed voornamelijk dienst als zanddepot voor OpenIJ. Nu is hier een explosievenonderzoek gedaan. Daarna wordt het zanddepot verder afgegraven en op diepte gebaggerd. Dit wordt namelijk het toekomstige nieuwe buitentoeleidingskanaal. Dat wil zeggen, de toegang voor schepen naar de nieuwe zeesluis.

7 oktober 2020 – Drukte in de sluiskolk

In de nieuwe sluiskolk liggen diverse pontons. Zo zijn er 3 koppelpontons waarop de vrijgekomen materialen uit de drempel van het buitenhoofd worden opgeslagen. Duikponton Disa voert duikwerkzaamheden uit aan de bouwkuip van het buitenhoofd. Multicat Telesto voert diverse werkzaamheden uit in de nieuwe sluiskolk.

14 oktober 2020 – Diverse werkzaamheden in de sluiskolk

Nu de sluiskolk volledig op diepte is gebaggerd, ligt De Biesbosch sinds 5 september 2020 tegen de kant en zal de komende tijd geen werkzaamheden meer verrichten. Kraanponton Lagan voert de laatste baggerwerkzaamheden langs de Sluiswanden uit.

16 oktober 2020 – Nu nog de restjes

Nadat de sluiskolk op diepte is gebaggerd door snijkopzuiger De Biesbosch, worden bekende en onbekende objecten in de ondergrond verwijderd met deze graafmachine. De graafmachine heeft hiervoor een speciale telescopische giek.

19 oktober 2020 – Steentjes bijdragen…

Voor de vloer van de sluiskolk wordt eerst grind op de gebaggerde bodem aangebracht. In totaal wordt ongeveer 30.000 ton grind met een schip naar de bouwplaats gevaren, waarna het grind via een lopende band in een beunbak in de sluiskolk komt. Vanuit die beunbak wordt het grind aangebracht op de bodem van de kolk. Vervolgens wordt op het grind 0,8 m onderwaterbeton gestort. Dit beton vormt de vloer van de sluiskolk. Links op de foto is de beunbak te zien, samen met duwboot Butskop. In het midden zie je multicat Tolesto.

21 oktober 2020 – 1e sluisdeur ligt op z’n plaats

Dinsdag 22 september 2020 is de 1e sluisdeur van de nieuwe zeesluis IJmuiden succesvol met uiterste precisie ingevaren in de deurkas van het buitenhoofd. De komende periode wordt de deur getest.

23 oktober 2020 – Duikers aan het werk

Vanaf het ponton langs de deur zijn duikers bezig met het vlakken van het grind tegen de drempel van de sluisdeur aan. Dit wordt gedaan zodat het grind hier goed op hoogte ligt voor de stort van het onderwaterbeton van de kolkbodem. De duikers worden hierbij geassisteerd door de kraan.

26 oktober 2020 – Routing

Deze bebording bij de sluis laat zien welke sluisdeur toegang voor doorgaand verkeer geeft. Met dit bord wordt, als de nieuwe zeesluis in functie is, de route over de sluisdeuren aangeven. Deze bebording wordt nu al geplaatst, omdat de sluisdeur van het buitenhoofd aan de zeezijde op dit moment wordt getest.

30 oktober 2020 – Drempel van het binnenhoofd

Met man en macht wordt gewerkt aan de opstorten op de vloer van de drempel van het binnenhoofd. De opstorten zijn betonnen verhogingen op de vloer. Hierop wordt de rails aangebracht, waarover straks de deur gaat rijden.

Tevredenheidsonderzoek

In oktober 2020 zijn we begonnen met ons tevredenheidsonderzoek. Vul de enquête in en laat ons weten wat u van de communicatie vindt! Het invullen van de enquête duurt ongeveer 10 minuten. Doet u mee?

Meer informatie bouw nieuwe zeesluis IJmuiden

Benieuwd naar het project? Bekijk dan de projectpagina IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis.

Onderliggende pagina's