Tijdelijke stalen brug gaat bestaande Suurhoffbrug straks ontlasten

Interview

Tijdelijke stalen brug gaat bestaande Suurhoffbrug straks ontlasten

Gepubliceerd op: 20 oktober 2020- Laatste update: 20 oktober 2020 13:57 uur

Begin jaren 70 werd over het Hartelkanaal tussen Rotterdam en Voorne de Suurhoffbrug gebouwd, bestaande uit een spoorbrug en een brug voor autoverkeer. Door een veel intensiever en zwaarder gebruik dan toen voorzien, is de verkeersbrug nu aan een onderhoudsbeurt toe. Dat doen we door een grondige renovatie en het plaatsen van een 2e tijdelijke brug.

Maurits Terpstra, manager Techniek Suurhoffbrug bij Rijkswaterstaat, legt uit waarom de Suurhoffbrug wordt aangepakt: ‘De verkeersbrug wordt veel meer gebruikt, met name door meer én veel zwaardere vrachtwagens, dan waar hij in de jaren 70 voor ontworpen en berekend is. Maasvlakte I en II waren er in die tijd nog niet.

De brug heeft te lijden onder het intensievere verkeer waardoor er regelmatig onderhoud nodig is. ‘De definitieve oplossing zit nog in de planstudiefase’, vervolgt Terpstra. ‘Dat duurt nog 5 tot 10 jaar. In de tussentijd leggen we een tijdelijke brug naast de bestaande neer die de helft van het verkeer van de oude brug afhaalt: de veelal lege vrachtwagens terug naar de Maasvlakte gaan over de oude brug, de volle vrachtwagens gaan over de nieuwe.

Op transport

Sinds juli 2020 werkt aannemerscombinatie STIPT op de bouwlocatie bij de huidige Suurhoffbrug aan de onderbouw van de nieuwe brug en de verdere voorbereidingen. Hollandia Infra, een van de partners van STIPT, vervaardigt in Krimpen aan den IJssel de stalen brug. Terpstra: ‘Dat doen ze in 8 delen, 4 deksecties en 4 boogsecties. Nadat deze aan elkaar zijn gelast, gaan ze in 2021 over de Maas op transport langs de skyline van Rotterdam. Op locatie tillen we dan de brug in 1 keer op zijn plek.’ Die truc is zelfs voor herhaling vatbaar: de brug, met een levensduur van 100 jaar, wordt zo gemaakt dat hij in zijn geheel is op te tillen om bijvoorbeeld ergens anders weer als vervangingsbrug dienst te doen.

Brug van 200 m

Op zich zou een brug van 160 m, zonder pilaren in het Hartelkanaal, voldoende zijn. Toch is gekozen voor een langere brug, van 200 m. Terpstra: ‘Hierdoor gaat de brug ook nog over de onderliggende weg en over een belangrijke strook met kabels en leidingen, met een hogedrukgasleiding, hoogspanningskabels, glasvezels en pijpleidingen. Precies deze optie viel bij de aanbesteding erg in de smaak.

Goed haalbaar

Het project is voortvarend opgepakt. Eind 2021 is de bestaande Suurhoffbrug gerenoveerd en kan de nieuwe verbinding voor het wegverkeer in gebruik worden genomen.

Meer nieuws A15: renovatie en nieuwbouw Suurhoffbrug

Onderliggende pagina's