Technische uitdagingen bredere snelweg A73 bij knooppunt Zaarderheiken

Interview

Technische uitdagingen bredere snelweg A73 bij knooppunt Zaarderheiken

Gepubliceerd op: 22 oktober 2020- Laatste update: 22 oktober 2020 15:56 uur

Een snelweg verbreden terwijl de ruimte beperkt is. Dat is de uitdaging waar technisch manager Marco Boot en zijn team voor staan. ‘Ik vind het leuk om problemen op te lossen.’

Met een heel team van specialistische adviseurs zorgt technisch manager Marco Boot van Rijkswaterstaat voor optimale kwaliteit bij de verbreding van de A73 bij knooppunt Zaarderheiken. ‘Toen ik na de hogere technische school (hts) bij Rijkswaterstaat begon, maakten we het wegontwerp nog zelf. Nu doet een ingenieursbureau dat voor ons en controleren wij of hun ontwerp voldoet aan de richtlijnen en of ze de juiste keuzes hebben gemaakt. Die kennis uit mijn eigen ontwerptijd helpt mij sterk om een goede gesprekspartner voor de ontwerpers te zijn. Tegelijk is dat ook mijn valkuil. Ik heb de neiging om zelf helemaal in het ontwerp te duiken, terwijl ik als manager vooral onze specialisten moet aansturen.

Uitdaging: verbreden binnen beperkte ruimte

Het bijzondere van de verbreding bij knooppunt Zaarderheiken is dat de bestaande snelweg in stedelijk gebied ligt, waardoor de ruimte beperkt is. Boot: ‘Onze uitdaging is om binnen de beschikbare ruimte te verbreden en toch te voldoen aan alle richtlijnen op het gebied van onder andere de ontwerpeisen en verkeersveiligheid. Ik vind het leuk om dit soort problemen op te lossen. Dit project is dan misschien klein, in de zin dat het om een traject van slechts 2,5 km gaat, maar voor zo’n probleem moeten we precies dezelfde stappen doorlopen als bij een groot project.

Viaducten onderzoeken

Bij het wegontwerp staan de doorstroming en veiligheid van het verkeer voorop. Daarnaast moet Rijkswaterstaat rekening houden met de aansluitingen op andere wegen in het gebied. Bijzondere aandacht is nodig voor de viaducten op het traject, legt Boot uit. ‘Die zijn in 2007 gebouwd en dus niet berekend op deze verbreding. We hebben goed gekeken of de viaducten waar de snelweg onderdoor gaat, wel breed genoeg zijn.

Bij het viaduct waarmee de A73 over het spoor heen gaat, hebben we al onderzoeken gedaan of deze sterk genoeg is voor de verbrede weg. Een ander punt is het controleren van de verlichting. Zo dicht in de buurt van het knooppunt moet de extra rijstrook natuurlijk niet in het donker komen te liggen.

Oplossing Waterschapbedrijf bespaart kosten

Inmiddels zijn alle plannen uitgewerkt en zit het project in de fase tussen ontwerptracébesluit en tracébesluit. De belangrijkste technische aanpassing waar het team nu mee bezig is, betreft een verzoek van het Waterschapbedrijf Limburg. Boot: ‘Door het extra asfalt moeten we ook meer water van de weg afvoeren naar de sloot daarnaast. De voorgestelde aanpassingen aan het afwateringssysteem botsten met een leiding van het waterschapbedrijf die onder de A73 doorgaat. Daarom wilden we die leiding verleggen.'

'Het Waterschapbedrijf Limburg vond een manier om die leiding toch te laten liggen. Samen met het ingenieursbureau hebben we dat onderzocht en dit blijkt inderdaad te kunnen. Het uitgewerkte ontwerp hiervan ligt nu ter goedkeuring bij het waterschapbedrijf. Ik ben heel blij dat het Waterschapbedrijf Limburg zo meedenkt. Deze oplossing kan veel kosten besparen.

Meer nieuws A73: uitbreiding oostelijke parallelbaan knooppunt Zaarderheiken

Onderliggende pagina's