Ring A10 bestaat 30 jaar: ‘In de achtertuin van ons bouwbureau werd een deel van de Ring A10 gebouwd’

Interview

Ring A10 bestaat 30 jaar: ‘In de achtertuin van ons bouwbureau werd een deel van de Ring A10 gebouwd’.

Gepubliceerd op: 22 oktober 2020- Laatste update: 22 oktober 2020 09:32 uur

Een vanzelfsprekendheid in ons wegennetwerk, want wie kent hem niet: de Ring A10. Toch is deze ringweg pas 30 jaar geleden voltooid. Rijkswaterstaters Theo de Haan en Bert Sinkeldam vertellen hoe het was om in die tijd aan dit bijzondere, maar ook intensieve project mee te werken.

Voor de uitbreiding van de oostelijke en noordelijke Ring A10 vestigde op 16 november 1973 een bouwbureau van Rijkswaterstaat zich in Duivendrecht. Een aantal jaren later voegden de net afgestudeerde De Haan (wegontwerp en uitvoering) en Sinkeldam (wegontwerp) zich bij Bouwbureau Ringweg Amsterdam.

Andere manier van werken

Het ontwerpen van zo’n grootschalig project ging er in die tijd totaal anders aan toe. ‘Het was houtje-touwtje-werk’, vertelt De Haan. ‘Op papier tekenden we en probeerden we uit. Vervolgens maakten we hele moeilijke berekeningen met simpele computers en rekenmachines met magneetstrips. Hiervoor moest je in een boek een rekenprogramma uitzoeken en daarbij de behorende magneetstrip gebruiken, die je vervolgens in het apparaat schoof.'

'Zodra de ontwerpen uiteindelijk goedgekeurd waren, maakten wij een contract voor de uitvoering (bestek) waarin precies staat wat er moet gebeuren. Dat was zeer gedetailleerd op boutjes- en moertjesniveau.’ Sinkeldam vult aan: ‘De klus werd toen nog onder de vleugels van Rijkswaterstaat uitgevoerd. Tegenwoordig werken we meer met externe partijen die de opdracht zelfstandig uitvoeren.’

Unieke locatie bouwbureau Ring A10

In de achtertuin van de ‘bouwkeet’ in Betondorp werd de Ring A10 aangelegd. Sinkeldam: ‘We gingen ook heel vaak naar buiten om te kijken of wat we tekenden ook overeenkwam met de werkelijkheid. Dan kun je een veel beter ontwerp maken. Uiteindelijk stond het bureau zo lang op deze locatie dat het papieren ontwerp voor onze ogen overging in zand en asfalt.’

De Haan: ‘De viaducten en bruggen die in de Ring A10 moesten komen, werden apart ontworpen van de weg. In de praktijk moet dit natuurlijk aansluiten op elkaar. Binnen het bouwbureau zaten verschillende afdelingen die snel bij elkaar naar binnen konden lopen om ontwerpen naast elkaar te leggen. Zo voorkwamen we dat het asfalt een halve meter lager zou komen te liggen dan het viaduct. Dat soort afstemmingen waren cruciaal.’

Ontwerp Ring A10 trekt veel bekijks

Het project wist ook de nieuwsgierigheid van omwonenden te wekken. De Haan: ‘Op het bouwbureau hadden we een zaal met een grote maquette staan. Dan konden mensen uit de buurt langskomen voor meer informatie over de werkzaamheden. Bert en ik werden vaak vanachter het tekenschot gehaald om meer over de Ring A10 te vertellen.’ Sinkeldam: ‘Mensen waren echt nieuwsgierig. Daarnaast konden we zo ook signalen van de bewoners meenemen in onze afwegingen.’

Bert Sinkeldam geeft uitleg bij maquette

‘Op een gegeven moment werden we zo vaak van ons werk gehouden, dat we besloten een open dag te houden’, herinnert De Haan zich. ‘Bert en ik organiseerden die dag en hadden verschillende collega’s overtuigd om op hun vrije dag langs te komen en iets te vertellen over het project. We dachten dat er misschien maar een paar 100 man op af zou komen, maar uiteindelijk kwam hier 1200 man op af. Dat was een gigantisch succes!’

Een waardevolle ervaring

‘Zeker als je net van school komt, is dat een prachtige ervaring om daar 12 jaar aan te mogen werken en zowel bij ontwerp als uitvoering betrokken te zijn. Een bijzondere start van mijn carrière. Daarnaast was het heel speciaal om de openingsceremonie van de Ring A10 mee te maken. Vanaf een tribune bij de Zeeburgertunnel was een schouwspel met veel muziek en dansende kranen, asfaltmachines en vrachtauto’s te zien’, vertelt De Haan. Ook op Sinkeldam heeft het project indruk achtergelaten: ‘Ik woonde in die omgeving, dus dan draag je dat project heel intens met je mee door alle berichtgeving in de media en van buurtbewoners. Dat gaf voor mij nog een extra dimensie aan het project. Bijzonder was ook dat ontwerpen en uitvoeren heel dicht bij elkaar lagen.’

Onderliggende pagina's