Renovatie Waalbrug Nijmegen: De puzzel is gelegd

Interview

Renovatie Waalbrug Nijmegen: De puzzel is gelegd

Gepubliceerd op: 26 oktober 2020- Laatste update: 16 oktober 2020 17:31 uur

De werkzaamheden aan het wegdek van de Waalbrug bevinden zich in de laatste fase. Vanuit de keet op Veur-Lent blikt omgevingsmanager Johan van Erk van Team Waalbrug terug op een bijzondere periode.

Wat was de afgelopen jaren jouw rol bij de Waalbrug?

Als omgevingsmanager was ik verantwoordelijk voor het managen van alle invloeden vanuit de omgeving, die een effect kunnen hebben op het verloop van het project. Bijvoorbeeld door te zorgen voor goede communicatie met inwoners van Nijmegen en met stakeholders van het project, zoals de gemeente. We organiseren bewonersavonden en lossen klachten op.

Daarnaast scheppen we de juiste condities voor het werk, zodat het project goed volgens plan en planning verloopt. Bijvoorbeeld door het regelen van vergunningen en het regelen van de verkeersstromen. Dit alles uiteraard in samenspraak met de gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat.

Wat maakt het werk aan de Waalbrug bijzonder?

Het leuke van een brug is dat het een ‘puntlocatie’ is: een plek met een klein oppervlak, waar toch een heleboel tegelijkertijd gebeurt. Terwijl wij bezig waren met het werk, bleef het verkeer rijden. Niet alleen auto’s, fietsers en voetgangers moesten veilig van de brug gebruik kunnen maken, het werk moest ook veilig en goed gebeuren. Dat was soms een grote puzzel. Daarnaast is het werk aan zo’n iconische brug ook heel anders dan bij het bouwen van iets nieuws. Zie het als een oude dame die haar geheimen prijsgeeft.

Heb je een voorbeeld van zo’n geheim?

We konden mooi zien dat een gedeelte van de brug tijdens de oorlog een tijdlang op de bodem van de Waal heeft gelegen. Je zag dat sommige stukken waren gerepareerd. Andere waren juist verkleurd of krom. Ook toen het betonnen dek uit 1943 eraf ging, keken we onze ogen uit. Een mooi stukje Duitse degelijkheid. En heb ik vanaf de hangsteiger onder de brugconstructie kunnen kijken, terwijl boven het verkeer door raasde en onder ons de schepen voorbijtrokken. Imposant.

Hoe vind je dat de renovatie is verlopen?

Ik ben daar heel tevreden over. Zeker vanwege de unieke uitvoeringsmethodiek voor het vervangen van het betondek, waarbij we gebruik hebben gemaakt van prefab betonplaten. Dat is op deze schaal voor zover ik weet nog niet eerder toegepast. Natuurlijk heb je altijd kleine en grote tegenslagen. Zo was de vondst van de giftige chroom-6 in oude verflagen een flinke tegenvaller. Over het algemeen hebben we altijd een voor alle partijen passende oplossing kunnen vinden. Dat heeft veel van ons organisatorisch vermogen gevraagd, maar gelukkig kende het Team Waalbrug een groot oplossend vermogen.

Snap je waarom de Nijmegenaren zo betrokken zijn bij de brug?

Als je zonder sentiment naar de brug zou kijken, zou je je kunnen afvragen of het niet veel verstandiger of kostenefficiënter zou zijn om de brug te vervangen. Maar als je vanuit je gevoel handelt, kun je je dat niet voorstellen.

Voordat ik aan het werk begon wist ik al dat de brug voor Nijmegen superbelangrijk is. En ik kan me dat gevoel heel goed voorstellen. Het is een historisch object met een fantastisch zicht op de stad, het water en het heuvellandschap. Zeker toen vorig jaar de Vierdaagse er overheen trok, merkte ik wat de brug voor Nijmegen betekent. Dat maakt het ook leuk om er te werken. Toen we begonnen, zaten we nog op een industrieterrein in Beuningen. Maar eenmaal in deze keet, met de tekeningen aan de muur en zicht op de brug, kwam er een andere energie.

Wat ga je hierna doen?

Toevallig werk ik op dit moment ook aan projecten op 2 andere bruggen in het westen van het land: de Wantijbrug en de Haringvlietbrug. Eind van dit jaar rond ik de renovatie van de Waalbrug af. Ik weet nu nog niet wat daarvoor in de plaats komt. Misschien weer een brug, misschien iets anders. Maar ik zal met plezier op deze renovatie terugkijken.

Onderliggende pagina's