SBIR Circulaire Viaducten naar fase van haalbaarheidsonderzoek met 10 veelbelovende voorstellen

Nieuwsbericht

SBIR Circulaire Viaducten naar fase van haalbaarheidsonderzoek met 10 veelbelovende voorstellen

Gepubliceerd op: 24 september 2020- Laatste update: 24 september 2020 11:47 uur

De SBIR circulaire viaducten heeft vorige week de fase van beoordeling afgerond. De beoordelingscommissie is positief verrast door de 32 inschrijvingen en heeft na uitvoerig overleg de 10 best scorende (met gemiddelde van een 8) consortia geselecteerd. Dat getuigt van een hoog niveau!

De consortia (op alfabetische volgorde): Arcadis Nederland BV, Consortium Vici v.o.f., Heijmans Infra B.V., Max Bogl Nederland BV, Mobilis B.V., N.V. BESIX S.A., Nebest B.V., Royal Haskoning DHV, Studio RAP en Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs BV gaan door naar de fase van haalbaarheidsonderzoek.

Verrast door diversiteit en hoeveelheid 32 inschrijvingen

De aankondiging van de SBIR circulaire viaducten vond in februari 2020 plaats tijdens de Week van de circulaire economie 2020. Een groot aantal partijen heeft daar gehoor aan gegeven, wat heeft geresulteerd in maar liefst 32 inzendingen. De beoordelingscommissie bestaande uit: Andrea Chao (Advocaat, Simmons & Simmons), Mark Huijbregts (Hoogleraar Integrale Milieu-analyse, Radboud Universiteit Nijmegen), Harald Versteeg (Transitiemanager, de Bouwcampus), Robert de Roos (Topadviseur Techniek, Rijkswaterstaat) en Frederieke Knopperts (Programmamanager Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur, Rijkswaterstaat), stonden voor de uitdaging 10 voorstellen te selecteren die doorgaan naar de fase van haalbaarheidsonderzoek.

Ik ben zeer enthousiast over de hoeveelheid en diversiteit van de inschrijvingen. Dat zegt veel over de huidige dynamiek in de markt. De betrokken partijen willen allemaal iets te betekenen hebben’, aldus Robert de Roos.

Ook hoogleraar Mark Huijbregts is verrast door de verscheidenheid aan ideeën: ‘Er was een grote diversiteit aan oplossingsrichtingen tussen de voorstellen. Er waren voorstellen die zich primair richten op gebruik van hout, composiet of circulair beton. Terwijl andere voorstellen juist inzetten op het verminderen van materiaalgebruik, door te sleutelen aan het viaductontwerp zelf.

Er is nog niet precies duidelijk welke (combinatie van) concepten voor het bouwen van circulaire viaducten het meest succesvol zullen zijn. Daarom vind ik het een prima zaak dat er in deze fase verschillende concepten en ideeën de ruimte krijgen, om te laten zien wat ze waard zijn.

Van haalbaarheidsonderzoek naar prototypes

Op 7 oktober 2020 vindt de startbijeenkomst met de 10 geselecteerde consortia plaats in Utrecht. De fase van het haalbaarheidsonderzoek loopt van oktober 2020 tot februari 2021 met als doel tot een selectie van 3 consortia te komen die de prototype fase ingaan.

In de kennis community van de Open Leeromgeving op de Bouwcampus hebben partijen gelegenheid gehad elkaar te ontmoeten, met elkaar na te denken over de issues. Het bewust op zoek gaan naar elkaar om gezamenlijk tot een goed (beter) voorstel te komen vind ik aansprekend. Erkennen dat je ergens geen verstand van hebt is een kracht, zeker als je dan op zoek gaat naar een partner. Ik was blij dat een aantal partijen aangaf elkaar gevonden te hebben in dit voortraject’, aldus Harald Versteeg.

Andrea Chao bevestigt de grote mate van samenwerking die blijkt uit de inzendingen: ‘De mate van innovatie. Outside-the-box is de nieuwe standaard. Als groot fan van co-creatie en het samenbrengen van verschillende disciplines, blijft het mij verbazen wat voor revolutionaire ideeën er ontstaan als mensen met verschillende expertises écht met elkaar praten, samenwerken en nadenken over uitdagingen. Ik verheug me erop om te zien hoe de 10 beste inschrijvingen hun ideeën verder uitwerken en de grenzen van duurzaamheid en innovatie blijven verleggen. Ik kan niet wachten om de viaducten te kunnen bezoeken.

SBIR Circulaire Viaducten geeft boost aan ontwikkeling innovaties voor vervangingsopgave Bruggen en Viaducten

Het Rijk heeft de ambitie om de economie van Nederland in 2050 volledig circulair te laten zijn, maar Rijkswaterstaat wil sneller. Vanaf 2030 wil de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volledig klimaatneutraal en circulair werken. Dit geldt ook voor het aanleggen, vervangen en renoveren van viaducten en bruggen. Een enorme uitdaging met een flinke urgentie en daarmee ook veel marktpotentie.

Op dit moment zijn er nog geen 'inkoopklare' werkwijzen of oplossingen voor circulaire viaducten. Met de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten wil Rijkswaterstaat hier verandering in brengen en bruikbare innovaties voor circulaire viaducten laten ontwikkelen die zij als ‘launching customer’ kan gaan toepassen. De SBIR volgt op het 1e prototype circulair viaduct van Rijkswaterstaat en partners en de Open leeromgeving Circulaire Viaducten & Bruggen (een samenwerking tussen Rijkwaterstaat en De Bouwcampus).

In de Open Leeromgeving wisselden 60 deelnemers van marktpartijen, overheden en kennisinstellingen kennis en ervaringen uit over het circulair bouwen van viaducten en bruggen. Als vervolg op de uitkomsten en afspraken uit de Open Leeromgeving gaat Rijkswaterstaat bedrijven actief ondersteunen bij het uitwerken en door ontwikkelen van de innovaties, met behulp van de Strategic Business Innovation Research (SBIR)-regeling.

Contact

Op de hoogte blijven van de verdere ontwikkelingen? E-mail naar: innovatieloket@rws.nl.

Onderliggende pagina's