Project Gaasperdammertunnel: ‘Opdrachtgever en opdrachtnemer waren één team’

Nieuwsbericht

Project Gaasperdammertunnel: ‘Opdrachtgever en opdrachtnemer waren één team’

Gepubliceerd op: 06 juli 2020- Laatste update: 06 juli 2020 15:40 uur

De eerste rijstroken van de Gaasperdammertunnel zijn officieel geopend door minister Van Nieuwenhuizen. Met de sleutelfiguren van aannemerscombinatie IXAS blikken we terug op een reusachtig project van bijna 5 jaar. ‘Vaak vormden Rijkswaterstaat en IXAS één team: RIXWAS’.

Welke IXAS’er je ook spreekt (de projectdirecteur, de uitvoeringsmanager, de onderhoudsmanager of de ontwerpmanager), iedereen begint over het behalen van de beschikbaarheidsdatum. Dat was de dag waarop de tunnel functioneel beschikbaar moest zijn voor Rijkswaterstaat, waarbij alle systemen in bedrijf zouden zijn en aantoonbaar zouden werken. Met trots wordt die datum dan ook door iedere IXAS’er genoemd, als ze terugblikken op het reusachtige project.

Eén integrale organisatie

‘Het was voor iedereen een enorm uitdagend project. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed’, blikt Richard van der Sloot (uitvoeringsmanager) terug. Hij roemt het feit dat aannemerscombinatie IXAS (bestaand uit Heijmans, Ballast Nedam, Fluor, 3i) als één integrale organisatie voelde. ‘Je zag na een tijdje nauwelijks nog wie van welke bedrijf afkomstig was: we traden op als één IXAS.’ Van der Sloot kijkt positief terug op de uitvoering. 'We hebben in het begintraject veel aandacht besteed aan hoe dit aan te vliegen en hebben daar strak aan vastgehouden. Daar werd ik heel blij van. Het hielp dat de personen die vóór de gunning van de opdracht betrokken waren erbij bleven toen het werk eenmaal begon. Zo borg je de kennis die je al hebt vergaard en kun je meteen doorpakken.’

Richard van der Sloot

RIXWAS

En nog meer dan dat, stelt onderhoudsmanager Ron van Hooije: ‘Na een tijdje ontstond de term RIXWAS: een samensmelting van Rijkswaterstaat en IXAS. Opdrachtgever en opdrachtnemer werkten zó goed samen dat ook die combinatie vaak als één team voelde. We stonden samen voor deze opgave en hebben het dus ook in harmonie gedaan, door goed naar elkaar te luisteren, ook als er wat discussie is.’ En dat is lang niet altijd het geval volgens Van Hooije. ‘Ik heb met opdrachtgevers gewerkt die vonden: wij betalen je ervoor dus je luistert maar naar hoe wij het willen.’ Van Hooije gunt zijn opdrachtgever volledige ontzorging. ‘Dat zit ‘m in alles, ook bijvoorbeeld in overlastklachten vanuit de omgeving bij onderhoud aan de tunnel. Als je die zelf voorkomt of oppakt, dan komt dat helemaal niet bij de opdrachtgever terecht. Dat zorgt voor erkenning en het feit dat ze ook naar jou toe bewegen als je er als aannemer een keer niet uitkomt.’

Ron van Hooije foto: © René Koster

‘Stick to the plan’

Eén IXAS en één RIXWAS dus. Een grote rol daarin lag natuurlijk bij projectdirecteur Peter Schouten. ‘Een van mijn taken was ervoor te zorgen dat het team gezamenlijk bleef optrekken en gemotiveerd en enthousiast blijft over het project. Het is een enorm project met honderden mensen. Je moet zorgen dat je samen ‘stick to the plan’ blijft uitvoeren, transparant en proactief bent. Dat zijn criteria voor een succesvol traject. Iemand van de tunnel technische installaties moet weten wat erbij civiel gebeurt en andersom. We hadden eens per maand een zeepkistbespreking (waarbij de projectdirecteur de betrokkenen toesprak) met als doel iedereen op de hoogte te brengen en betrokken te houden, om goed te kunnen blijven samenwerken.’

Peter Schouten

Van ontwerp naar spic en span

Patrick van Os was bij het project betrokken als integraal ontwerpmanager. Zijn werk vond dus helemaal in het begin plaats. ‘Ik heb er bijna 3 jaar keihard aan gewerkt. Een hectisch maar uitdagend traject met korte tijdsduur. Toen het ontwerp af was, ben ik aan een volgend project begonnen en vorig jaar kwam ik terug op de plek waar toen inmiddels de tunnel stond. Dan zie je dat wat jij met anderen hebt ontworpen en er spic en span bijstaat. Niet meer als de tekening op papier, maar in levende lijve. Dat was een geweldig moment, mijn hoogtepunt.’

Patrick van Os

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de website Online Bezoekerscentrum Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.

Onderliggende pagina's