Oosterscheldekering krijgt nieuwe leuning

Nieuwsbericht

Oosterscheldekering krijgt nieuwe leuning

Gepubliceerd op: 23 juli 2020- Laatste update: 04 augustus 2020 11:02 uur

Rijkswaterstaat heeft een proefstuk van 45 m in de leuning van de Oosterscheldekering aangebracht, ten noorden van het werkeiland Neeltje Jans. Om het iconische bouwwerk eer aan te doen, wil Rijkswaterstaat dat de kilometerslange leuning past bij de uitstraling van deze kering.

De huidige leuning is tijdens de bouw van de kering in 1986 aangebracht en nadert nu het einde van zijn levensduur. Ook zijn de veiligheidsnormen sinds de bouw van de kering aangescherpt. In 2021 wordt de bestaande reling aan de Noordzeezijde in zijn totaliteit vervangen. Welstandscommissies, hulpdiensten en onderhoudsaannemers kijken nauwlettend mee.

Aanleg platformen

Als proef legt Rijkswaterstaat tussen de leuning en de pijlers ook platforms aan. Deze zorgen ervoor dat het doorlopend onderhoud aan de kering makkelijker en nog veiliger kan worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat de platforms niet vanaf de werkweg te betreden zijn, plaatst Rijkswaterstaat er een scherm voor van ruim 3 m hoog. Hulpdiensten testen of de pijlers ook goed bereikbaar zijn bij calamiteiten.

Passend bij een icoon

De nieuwe leuning heeft impact op het uiterlijk van de Oosterscheldekering. Rijkswaterstaat bepaalt daarom niet alleen hoe de leuning eruit komt te zien. Quist Wintermans Architekten maakte een ontwerp dat niet alleen stevig moet zijn, maar het icoon ook qua uiterlijk zo veel mogelijk eer moet aandoen. De welstandscommissies van de gemeente Veere en Schouwen-Duiveland adviseren of de leuning visueel past in de omgeving.

Veel werk op stapel

Het onderhoud aan de leuning is slechts een van de vele werkzaamheden die Rijkswaterstaat de komende jaren aan de Oosterscheldekering uitvoert. Zo wordt het besturingssysteem en de beveiliging gemoderniseerd, worden de bewegingswerken gerenoveerd en voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de civiele werken, zoals steigers en aanlegplaatsen. Daarnaast worden de stalen schuiven en cilinders van de kering geconserveerd, de schuifaanslagen vernieuwd en de havens rondom de Oosterscheldekering gebaggerd. De voorziene aanpassing aan de leuning is een van de meest zichtbare werkzaamheden.

Onderliggende pagina's