Vol trots over de Suurhoffbrug

Interview

Vol trots over de Suurhoffbrug

Gepubliceerd op: 10 juni 2020- Laatste update: 10 juni 2020 13:51 uur

1 augustus 2020 stond al lange tijd met rood omcirkeld in zijn agenda. De datum markeerde het officiële afzwaaimoment van technisch manager Wijnand van Benten. Hij is echter nu al thuis en geniet van wat hij zijn ‘anderhalvemeterpensioen’ noemt. Terugblikkend zoomt Wijnand in op de projecten en ontwikkelingen die zijn professionele leven de afgelopen jaren kleurden.

Het huis ‘ontspullen’ in plaats van bruggen en tunnels bouwen. Zorgen dat er planten en bloemen zijn voor bijen, hommels en vlinders in de tuin en meer tijd en aandacht om verfijnde gerechten op tafel te zetten in plaats van wegen- en waterbouwkundige projecten in goede technische banen te leiden. Het zijn alledaagse dingen die volgen op een werkend leven dat eind jaren 70 begon na de opleiding Civiele Techniek (toen nog: Weg- en Waterbouwkunde) aan de HTS in Utrecht en het Hoger Technisch Instituut in Amsterdam.

Het is een periode waarover Wijnand van Benten graag verhaalt. Daarbij passeren fraaie anekdotes de revue, bijvoorbeeld over zijn eerste computerervaringen in de tijd dat hij als tekenaar en constructeur/projectleider bij een ingenieursbureau werkte. ‘We produceerden gegevens die omgezet werden in stapels ponskaarten. Die gingen vervolgens naar een gespecialiseerd bedrijfje. Kregen we dozen met kettingpapier terug. Op elk blad stond maar een enkel lijntje…’

Van alles zelf naar uitbesteden

Ruim de helft van zijn 4 decennia durende carrière werkte Wijnand in dienst van Rijkswaterstaat. Het allereerste project waarbij hij als technisch manager betrokken was, is de Callandtunnel (nu de Thomassentunnel). Deze tunnel ligt in de snelweg A15, richting de Suurhoffbrug, het project waarmee de technisch manager zijn loopbaan eindigde. En zo lopen er meerdere wegen naar die dubbele brug over het Rotterdamse Hartelkanaal: allerlei ontwikkelingen en vernieuwingen van de afgelopen jaren vind je hier in optimale vorm terug, beseft ook Wijnand. ‘Rijkswaterstaat was rond 1997 heel anders georganiseerd dan nu’, vertelt hij.

‘Rijkswaterstaat Zuid-Holland, het onderdeel waarvoor ik werkte, had van alle diensten in Europa de meeste reken- en tekenlicenties voor MOSS, de voorloper van het ontwerpprogramma MX. Er waren 66 licenties, verdeeld over 5 ontwerpbureaus. 60 mensen waren de hele dag aan het rekenen en tekenen. De ontwerpen gingen naar ons uitvoeringsbureau, werden besproken en vervolgens door de buitendienst uitgevoerd. Rijkswaterstaat deed dus alles zelf. Zelfs de plantjes in de berm werden door onze mensen ingetekend. Tegenwoordig is dit teken- en rekenwerk uitbesteed, waarbij wijzelf vooral verifiëren en valideren. Nauw samenwerken met marktpartijen is nu de manier van werken. Er zijn nog aardig wat tussenvormen geweest, onder meer een vorm waarbij we alles lieten doen door externen en zelf nauwelijks kennis in huis hadden om hun plannen te beoordelen of om goed sturing te geven. De goede mix, waarbij we intern samenwerken met de Managing Contractor, Arup en Royal HaskoningDHV, en voor de uitvoering samenwerken met de combinatie STIPT, hebben we nu bij de Suurhoffbrug gevonden.’

Belang van samenwerken Suurhoffbrug

Ook andere geleerde lessen, onder andere opgedaan bij ZSM-spoedprojecten of megaprojecten als A15-MaVa (een van de grootste DBFM-contracten van Nederland) zijn onder andere terug te vinden in het Suurhoffbrug-project. Het belang van samenwerken vinden we nu gelukkig ook terug bij de huidige (DBFM-)projecten. ‘Naast het belang van samenwerken, hebben we ook geleerd dat we geen megaprojecten op de markt moeten zetten. De aannemerij snakt naar overzichtelijke projecten. Kleinschaliger, behapbaar. Toen we begin 2019 de markt benaderden met het Suurhoffbrug-project, werden we overdonderd door de belangstelling voor zo’n relatief kleiner project. De samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de Managing Contractor (onze 2 ingenieursbureaus) is optimaal, mede doordat we tijdens projectdagen allemaal op dezelfde locatie werken. We hebben hierdoor korte communicatielijntjes en de inhoudelijke capaciteit om ons werk te doen. En er is volop oog voor de omgeving, erg belangrijk in een industriële omgeving en met een belangrijke stakeholder als het Havenbedrijf Rotterdam. Daarom is dit project een ideale afsluiter voor mij. De A15 is de rode draad in mijn Rijkswaterstaat-carrière en steeds als ik over deze weg rijd, ben ik echt trots.’

Meer nieuws A15: renovatie en nieuwbouw Suurhoffbrug

Onderliggende pagina's