Smart mobility-vlog: onze verkeerslichten worden slimmer

Nieuwsbericht

Smart-Mobility-vlog: onze verkeerslichten worden slimmer

Gepubliceerd op: 25 juni 2020- Laatste update: 25 juni 2020 09:45 uur

Niet alleen voertuigen worden slimmer, ook langs de kant van de weg wordt er geïnnoveerd. Zo zet Rijkswaterstaat 19 intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) in werking. De iVRI’s bevatten software die kan communiceren met voertuigen en navigatieapps.

Rijkswaterstaatreporter Elze onderzoekt hoe iVRI’s het verkeer veiliger en duurzamer maken, en hoe deze ontwikkeling op grotere schaal toegepast gaat worden. Bekijk de vlog hieronder.

Presentatrice Elze loopt langs de waterkant in een felgele regenjas en met een Rijkswaterstaatkoffiemok. Ze gaat zitten op een bankje met uitzicht op de stad Arnhem achter haar. Rijkswaterstaat plaatst en test... nu 19 slimme verkeerslichten. Deze lichten communiceren met voertuigen en navigatie-apps. Ze heeft een glanzende bordeauxrode tas op haar schoot. Vandaag ga ik op pad om te kijken hoe dat gaat. Maar ze hebben ook een cursus voor collega's... Elze haalt een iPad uit haar tas. dus die ga ik eerst maar even volgen. Over Elzes schouder zien we de cursus op het scherm met een multiplechoicevraag. Vraag 1: Wat kun je met een iVRI? Een lichtblauw scherm met gele iconen die slimme data voorstellen sluiten de scène en brengen het naar de volgende scène. We zien auto's voorbij razen over een snelweg. In deze serie onderzoek ik hoe Rijkswaterstaat... samen met partners... Elze loopt het hoge Rijkswaterstaatgebouw binnen. De camera staat in een doorzichtige lift en ziet Elze langslopen op de gang. werk maakt van Smart Mobility. Elze in een close-interview-shot. Mooi, haha. Elze staat op een andere locatie voor een Rijkswaterstaatkantoor waarbij de harde wind haar sjaal laat wapperen. Ik ga kijken hoe zij met nieuwe technologieën... Een intelligente kast van dichtbij. Een druk kruispunt, waar het verkeer de kijker tegemoet komt. De auto's hebben net groen gekregen. Mensen slimmer en veiliger van deur tot deur laten reizen. Een druk kruispunt, waar het verkeer de kijker van de camera af rijdt. De auto's hebben net groen gekregen. Zo gaan we samen slim op weg. Een lichtblauw scherm met gele iconen die slimme data voorstellen sluiten de scène en brengen het naar de volgende scène. Hoi Elze. - Ah! Guido de verkeerskundige loopt in een wijd shot naar Elze met op de achtergrond Arnhem. Elze zit op een bankje in een bosrijke omgeving. Goed bezig. - Dankjewel. Elze stopt haar iPad in haar tas. En jij weet vast meer over slimme verkeerslichten? Ja. Ik ben Guido, projectleider iVRI's bij Rijkwaterstaat. Guido's naamtitel komt in beeld: projectleider iVRI's Rijkswaterstaat. We zien hem van dichtbij met de binnenstad van Arnhem op de achtergrond onscherp. Het beeld wordt stilgezet met Guido stilstaand. Er verschijnen gele titels in beeld met groot PROJECTLEIDER IVRI'S INTELLIGENTE VERKEERSREGELINSTALLATIES. Hé wat handig, die intelligente verkeerslichten. Ja. Deze communiceren met je auto of navigatie-app... En daarmee kan je binnenkort zien hoelang het nog duurt... voordat het licht op groen springt.... We zien Elze luisteren naar Guido in een shot van dichtbij. en krijg je een bijbehorend snelheidsadvies te zien. En wordt het ook comfortabeler voor mij op de weg... dat ik minder vaak hoef te stoppen. We zien een ruim beeld met daarin Guido en Elze, netjes op afstand van elkaar, nog steeds bij het bankje in de bosrijke omgeving met Arnhem op de achtergrond. Ja inderdaad. En naast het informeren, gebruikt de iVRI ook informatie uit je auto... of navigatie-app om de doorstroming te verbeteren. Zo kunnen we hulpdiensten en bijvoorbeeld vrachtauto's eerder prioriteit geven... en wanneer vrachtauto's minder vaak hoeven te stoppen, scheelt dat veel uitstoot. Wat slim! Ben wel benieuwd hoe het er in het echt uit ziet. Een lichtblauw scherm met gele iconen die slimme data voorstellen sluiten de scène en brengen het naar de volgende scène. Een ruim beeld vanuit de lucht laat de complexe verkeersrotonde bij Velperbroek zien. In een nieuw beeld, vanaf de achterbank kijken we mee met Elze terwijl ze over de verkeersrotonde rijdt en kijkt. Het is de bedoeling dat er veel meer iVRI's komen in ons land. Zo leerde ik van mijn cursus dat Rijkswaterstaat... onderdeel uitmaakt van het partnership Talking Traffic. Door de voorruit zien we auto's voor Elzes auto afremmen voor het rode licht. En net 19 iVRI's geplaatst heeft. Ze willen hier zo veel mogelijk van leren... Vanaf de bijrijdersstoel zien we Elze geconcentreerd aan het rijden. Elze kijkt naar buiten en we zien haar gezicht via de achteruitkijkspiegel. en daarom testen ze met producten van verschillende partijen. Door de voorruit zien we auto's voor Elzes auto afremmen voor het rode licht. En staan de iVRI's op ingewikkelde kruispunten, zoals hier. Een lichtblauw scherm met gele iconen die slimme data voorstellen sluiten de scène en brengen het naar de volgende scène. Een mannenvinger, onthult uit een oranje verkeersjas, drukt op een blauw knopje op een touchscreen van een verkeerskundig digitaal apparaat. In een ruim beeld wordt de man onthult en blijkt hij bij een grijze verkeerskast te staan. Elze komt aanlopen met een oranje veiligheidshesje aan. Achter haar zien we groen en het verkeer verderop. Hallo, ik ben Elze. Ik kom even kijken. Hoi, ik ben Emiel. Verkeerskundige van Rijkswaterstaat. Emiel en Elze staan bij elkaar op goede afstand bij de verkeerskast. Er zit allerlei complexe apparatuur in de kast. Het beeld wordt bevroren en We zien gele titels bij Emiel: VERKEERSKUNDIGE DENKT NA OVER SLIMME VERKEERSOPLOSSINGEN Een ruim beeld van Elze met groen en het verkeer op de achtergrond. Is dit nou zo'n iVRI? Emiel zien we in een beeld dichterbij, waarbij we alleen naar hem kijken en luisteren. Inderdaad, in deze kast komt alle data binnen, dus hier berekenen we alles... en vervolgens komt er een signaaltje naar de lamp... en die gaat dan naar rood of groen. Het licht op de verkeersrotonde sprint van oranje naar rood. Hé maar dit kastje herken ik uit m'n cursus? Een beeld van dichtbij in de kast laat een kleiner kastje zien met verschillende gekleurde knoppen. Met een gele springende rand springt het kastje eruit. Dit is de belangrijkste. Met dit kastje kunnen we straks gaan communiceren met navigatie-apps... Emiel zien we in een beeld dichterbij, waarbij we alleen naar hem kijken en luisteren. en navigatie-apps kunnen weer informatie terugsturen naar het verkeerslicht. En het verkeerslicht kan daar rekening mee houden. Elze zien we in een beeld dichterbij, waarbij we alleen naar haar vraag kijken en luisteren. En communiceert deze iVRI nu ook nog met andere iVRI's in de buurt? Ruim beeld met Elze en Emiel voor de iVRI kast. Dit verkeerslicht staat in een rij van 8 verkeerslichten. Van de gemeente Arnhem, Rheden en de provincie... en die kunnen onderling dus communiceren met elkaar. Dus zodra op een ander verkeerslicht verkeer naar dit kruispunt wordt gestuurd... dan weet dit verkeerslicht dat. Dan kan het er dus rekening mee houden... en dus al naar groen gaan om het verkeer door te laten rijden. we zien Elze van dichtbij, luisterend naar Emiel. We zijn 3 jaar geleden gestart, en het was een heel ontwikkeltraject. We moesten allerlei afspraken maken met de gemeente en de provincie... en uiteindelijk hebben we deze geplaatst. Spiksplinternieuw dus. - Hartstikke nieuw. Elze van dichtbij, wijst naar de iVRI kast. En dit is dus 1 van de 19 iVRI's? - Inderdaad. Een lichtblauw scherm met gele iconen die slimme data voorstellen sluiten de scène en brengen het naar de volgende scène. Een beeld van Elze en Guido die aan de overkant van de weg naast elkaar lopen en met elkaar praten. Kan ik op de 19 locaties al zien hoe lang het duurt voordat ik groen licht krijg? Elze en Guido zien we van voren, waarin ze met elkaar praten en elkaar aankijken, terwijl ze vooruit lopen richting de camera. Vandaag nog niet, maar ik hoop dat het allemaal werkt wanneer deze vlog uit komt. De komende weken werken we nog hard door om de laatste puntjes op de i te zetten. Elze en Guido staan stil, ook weer vlakbij het verkeer op de achtergrond, maar voornamelijk groen in hun omgeving. We zien hen afwisselend in beeld van dichtbij terwijl ze naar elkaar luisteren of vertellen, of een vraag stellen. Oké, en wat is de volgende stap? De komende 3 jaar gaan we nog 80 verkeerslichten slimmer maken. Samen met collega's en andere wegbeheerders. Daarnaast werken we mee aan de landelijke standaarden... die ook verder in Europa gebruikt kunnen worden. En na die 3 jaar, hoe zie je de toekomst dan voor je? Ik denk dat in de toekomst de data uit de iVRI gebruikt zal worden... in de zelfrijdende auto. Maar tot die tijd kun je natuurlijk met je navigatie-app profiteren van de iVRI. Handig, ga ik zeker doen. Elze kijkt blij in een beeld van dichtbij. We zien een shot van het verkeer van de verkeersrotonde. Het is eenvijfde van de weg waarbij we ook de brug erover zien. Het is redelijk druk. Elze staat op een hoog punt vlakbij de verkeersrotonde. We zien haar van dichtbij terwijl ze vertelt. Door het plaatsen van slimme verkeerslichten kunnen we comfortabeler reizen... en zijn er minder files. Zo gaan we samen slim op weg. Elze steekt haar duim op en loopt weg. In een ruim beeld met alleen Elze en een brede horizon met een grijze lucht, zien we haar weglopen. We horen een appgeluidje en ze stopt. Oh. We zien in beeld een groene sms-ballon met daarin: Elze, je bent geslaagd! Van harte! Yes, cursus gehaald. Elze loopt van het beeld af, en springt. Daarbij klikt ze haar hielen tegen elkaar, bij wijze van gelukzaligheid. Je hoort haar nog vaag 'jippie' roepen. De geel met witte Rijkswaterstaat-smart-mobility-aftiteling komt in beeld. Meer informatie? Kijk op www.talking-traffic.com Rijkswaterstaat Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Een productie van Rijkswaterstaat in samenwerking met partnership talking traffic.

Weggebruikers krijgen meer informatie

De verkeersregelinstallaties langs de weg kunnen communiceren met voertuigen en navigatieapps. Hierdoor kunnen weggebruikers in hun navigatieapp of ingebouwd navigatiesysteem zien of het verkeerslicht op rood of groen staat en binnenkort hoe lang het nog duurt voordat het rood of groen wordt. Dit zorgt ervoor dat zij sneller kunnen reageren op de situatie op de kruising en voortijdig hun snelheid kunnen aanpassen.

Verbetering van doorstroming

De navigatieapps en voertuigen geven aan de iVRI de locatie, snelheid en rijrichting door. Deze informatie gebruikt de iVRI om de doorstroming op de kruising te optimaliseren. Ook kunnen navigatieapps snelheidsadviezen geven, waardoor voertuigen minder vaak hoeven af te remmen en op te trekken. Zo wordt het verkeer duurzamer, zeker in het geval van zware vrachtwagens.

Prioriteren van weggebruikers

Uniek aan de iVRI’s is dat zij communiceren via de dataketen van Talking Traffic. Dit zorgt ervoor dat de iVRI eerder informatie ontvangt en daardoor eerder prioriteit kan geven aan bepaalde verkeersstromen. Zo kan er een groene golf worden gecreëerd voor bijvoorbeeld hulpdiensten, openbaar vervoer, vrachtverkeer, maar ook fietsers. Wel zo veilig en duurzaam.

Samen met partners innoveren

Rijkswaterstaat heeft 19 iVRI’s op uiteenlopende kruisingen door heel Nederland gerealiseerd. De komende 3 jaar streven we ernaar om nog eens 80 verkeerslichten te voorzien van intelligente software. Dit doen we samen met leveranciers en andere wegbeheerders. De afgelopen 3 jaar hebben wij hard gewerkt aan innovatieve oplossingen. Door kennisdeling en standaardisatie worden meer innovaties straks grootschalig uitgerold. Dit maakt het verkeer veiliger, sneller en duurzamer. Zo gaan we samen slim op weg.

Op weg met Smart Mobility

Binnen Rijkswaterstaat werken we naast Talking Traffic aan talloze Smart-Mobility-projecten. Samen met andere wegbeheerders, marktpartijen en kennisinstellingen grijpen we kansen om nieuwe technologieën en innovaties duurzaam toe te passen in de dagelijkse praktijk. Meer weten over Smart Mobility? Kijk dan op de pagina Smart Mobility.

Onderliggende pagina's