Nieuw uiterlijk voor hekwerk van de Oosterscheldekering

Nieuwsbericht

Nieuw uiterlijk voor hekwerk van de Oosterscheldekering

Gepubliceerd op: 09 juni 2020- Laatste update: 09 juni 2020 15:41 uur

Wie goed oplet, ziet dat de Oosterscheldekering in de zomer van 2020 bij 1 pijler een nieuwe leuning krijgt. Het is een voorproefje van een groter project, waarbij Rijkswaterstaat het hekwerk aan de Noordzeezijde van de kering in zijn geheel vervangt. De nieuwe relingen zijn veiliger en toekomstbestendig.

We beginnen in juli 2020 met een stuk van 45 m, bij pijler Schaar 7. Dit stuk willen we eerst volledig plaatsen en evalueren, zodat we zeker weten dat het goed werkt en dat het ontwerp het icoon van Zeeland eer aan doet. Voordat we het toepassen over de gehele Oosterscheldekering die in totaal 65 pijlers telt. Dit is een zeer ingrijpende klus met een grote impact op het uiterlijk van de stormvloedkering.

Bovendien is het niet alleen aan Rijkswaterstaat om te bepalen hoe de nieuwe reling eruit komt te zien. Dit doen we samen met de welstandscommissies van de gemeente Veere en Schouwen-Duiveland, de onderhoudsaannemers, én de hulpverleners. Ook krijgen we hulp van Quist Wintermans Architekten, die voor ons het ontwerp maakte dat niet alleen stevig is, maar er ook nog eens goed uitziet.

Efficiënter onderhoud

Volgens het voorlopige ontwerp komen er verticale spijlen over de gehele reling en een verhoogd hekwerk met gaas ter hoogte van iedere pijler. Hierachter plaatsen we vaste werkbordessen, die ons helpen om het onderhoud vanaf de werkweg voortaan makkelijker en beter uit te voeren. De vaste bordessen zijn bovendien een stuk veiliger dan de losse loopbruggen- of karren waar we tot nu toe mee werkten.

Het vervangen van de reling is na ruim 30 jaar ook nodig, omdat er sprake is van corrosie aan de stalen constructie. De leuning nadert het einde van zijn levensduur. Daarnaast zijn de internationale veiligheidsnormen sinds de bouw van de kering aangepast en hoort het hekwerk volgens de nieuwste voorschriften iets hoger te zijn.

Nieuwer, veiliger en hoger

KWS Aquavia plaatst het proefstuk in juli 2020 en zodra dat klaar is, stellen wij samen met alle betrokkenen de verbeterpunten vast. Deze voeren we door in het definitieve ontwerp dat we gebruiken om in de loop van 2021 het totale hekwerk te vernieuwen. Zo krijgt de Oosterscheldekering vanaf de weg gezien een heel nieuw uiterlijk, maar natuurlijk wel passend bij de uitstraling van dit Zeeuwse icoon.

Het onderhoud aan de reling is slechts een van de vele werkzaamheden die Rijkswaterstaat de komende jaren aan de Oosterscheldekering uitvoert. Zo brengen we de komende jaren de beveiliging op orde, renoveren we de bewegingswerken, moderniseren we het besturingssysteem en voeren we groot onderhoud uit aan de civiele werken, zoals steigers en aanlegplaatsen. We conserveren onderdelen, vernieuwen schuifaanslagen en baggeren de voorhavens.

Samen werken aan een bereikbaar Zeeland

Benieuwd naar alle onderhoudswerkzaamheden die wij de komende periode uitvoeren in de provincie Zeeland? Bekijk dan de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Zeeland.

Meer nieuws Samen werken aan een bereikbaar Zeeland

Onderliggende pagina's