Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (april/mei 2020)

In Beeld

Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (april/mei 2020)

Gepubliceerd op: 17 juni 2020- Laatste update: 17 juni 2020 16:06 uur

De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden vordert gestaag. Met deze fotoreportage blikken we terug op een aantal socialmediaberichten die gedeeld zijn in april en mei 2020.

Met de berichten en foto’s brengen we de voortgang van de werkzaamheden in beeld. Mocht u begrippen of locaties tegenkomen die u niet kunt plaatsen, kijk dan even op de overzichtskaart.

Volg de bouw via onze nieuwe Facebookpagina

Vanwege een technisch probleem is onze oude Facebookpagina door Facebook offline gehaald. We hebben er alles aan gedaan om dit ongedaan te maken, maar helaas is dit niet gelukt. Daarom hebben we besloten om een nieuwe Facebookpagina Rijkswaterstaat Nieuwe Zeesluis IJmuiden aan te maken. Volgt u de pagina al? Op de pagina houden we u op de hoogte over de bouw van de zeesluis en vindt u 3 keer per week een update met prachtige en interessante foto’s.

3 april 2020 – Voorbereidende waterwerk begonnen

Afgelopen week zijn diverse kleine pontons vanuit het Logistiek Centrum OpenIJ naar IJmuiden gevaren. De kleine pontons zijn tot een groot ponton samengevoegd. Hierop staat nu een CAT390-5 Triple Boom (de gele machine) die is uitgerust met een Doppomp 2320. Deze pomp is onder water bezig met baggeren.

Op de voorgrond ligt peilboot De Vliet. Samen zorgen de peilboot en de CAT dat het zogenaamde Z-scherm (het tijdelijk damwandscherm dat nodig was voor het invaren van de sluisdeur) in de sluiskolk vrij wordt gebaggerd en verwijderd kan worden. Daarna is er voldoende ruimte en kan de hele kolk op diepte gebracht worden met de cutterzuiger Biesbosch.

20 april 2020 - In de diepte

De diepte van de deurkas van het buitenhoofd is goed te zien. In de deurkas staat een flinke steiger van ruim 25 m hoog. De steiger biedt de medewerkers van OpenIJ toegang tot hun werkplek, de vloer van de deurkas. Direct achter de steiger hangen grote, stalen frames, dat zijn de stempels. Dit is een tijdelijke constructie tijdens de bouw van de drempel onderin de deurkas. Zodra de sluis gereed is, varen op de locatie van de stempels de schepen.

24 april 2020 – Hoogwaterkering

De hoogwaterkering aan de noordzijde is circa 550 m lang en ligt op 8,85 m boven NAP. Hier bovenop komt straks een weg en fietspad te liggen.

27 april 2020 – Traverse

Op de constructie van de drempel bij het binnenhoofd is een traverse aangebracht. De kraan op deze traverse kan zo gemakkelijk materiaal en materieel in de bouwkuip op circa 25 m diepte aanbrengen.

29 april 2020 – Over het water

Vanuit het Logistiek Centrum OpenIJ in IJmuiden worden nieuwe stempels (grote stalen buizen) aangevoerd. Deze stempels zijn onderdeel van de tijdelijke constructie van de bouwkuip voor de drempel binnenhoofd. Ook in tijden van corona gaan de bouw en de werkzaamheden in het logistiek centrum volop door. Uiteraard met in achtneming van de RIVM-maatregelen.

4 mei 2020 – De drempel (deel 1)

Medewerkers van OpenIJ zijn volop bezig met het vlechtwerk van de wapening voor de opstorten van de drempelvloer. Nadat dit vlechtwerk gereed is, wordt beton gestort. Zodra dat beton is uitgehard, wordt hiertussen de onderrails gefixeerd. Dat is de rails waar de sluisdeur straks overheen rolt om de sluis te openen en te sluiten.

4 mei 2020 – De drempel (deel 2)

De blauwe vlakken in onderstaande tekening zijn de opstorten van de vloer. Dit betonnen gedeelte komt bovenop de bestaande vloer.

8 mei – Laatste stort kolkwand een feit

Vandaag is het laatste stukje van de kolkwand van de nieuwe zeesluis gestort. Het betreft de aansluiting van de zuidelijke kolkwand op de deurkas buitenhoofd. In totaal is circa 8.500 m3 beton gestort voor de wanden van de zeesluis. En zo worden de contouren van de nieuwe zeesluis steeds verder zichtbaar.

11 mei 2020 – Buffers

Wanneer de sluis geopend wordt om schepen door te laten, rust de sluisdeur tegen deze buffers. Buffers zorgen ervoor dat de deuren niet te ver de deurkas in gaan. In totaal zijn er 2 buffers in de deurkas geïnstalleerd. De buffers zijn met grote bouten bevestigd aan de achterwand van de deurkas.

Met behulp van een hoogwerker zorgt deze medewerker van OpenIJ ervoor dat de buffer stevig verankerd wordt in de achterwand van de deurkas. De buffer wordt 13,5 m boven de deurkasvloer aangebracht. Voor zijn eigen veiligheid draagt deze collega een valbescherming.

15 mei 2020 – Veiligheid boven alles

Met een grote glimlach laten medewerkers van OpenIJ zien dat ze de snijwerkzaamheden van de damwandplaten in de kolk van het buitenhoofd op een veilige manier uitvoeren. Binnen OpenIJ blijven we onverminderd aandacht voor elkaar houden, ten aanzien van het veilig en gezond uitvoeren van de werkzaamheden.

20 mei 2020 - Mobiele pomp

Het beton voor de drempelvloer bij het buitenhoofd wordt met behulp van een mobiele pomp gestort. Door de lange arm van deze mobiele pomp kan het beton op 25 m diepte worden gestort. De trucks met beton rijden af en aan vanaf de betoncentrale op het bouwterrein naar de drempel buitenhoofd.

25 mei 2020 – Voorbereiding ontmantelen drempel buitenhoofd

De bouwkuip van de drempel, linksonder op de foto, wordt hier al deels droog ontgraven, zodat het bovenste deel van de bouwkuip verwijderd kan worden. Hierbij wordt ook het oude defensiescherm (stalen wand midden op foto) afgebrand en verwijderd. De kolkwanden links en rechts vormen de toekomstige invaaropening van de sluis aan de zeezijde.

29 mei 2020 – Deurkas binnenhoofd ‘groeit’

Medewerkers van OpenIJ zijn volop bezig met het vlechten van de wapening voor de laatste laag van de wanden van de deurkas binnenhoofd. Zodra de wapening gereed is, kan beton worden gestort.

Meer informatie bouw nieuwe zeesluis IJmuiden

Benieuwd naar het project? Bekijk dan de projectpagina IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis.

Onderliggende pagina's