Aanleg overnachtingsplaatsen Merwedes: ‘Het belang van de schepen voorop!’

Interview

Aanleg overnachtingsplaatsen Merwedes: ‘Het belang van de schepen voorop!’

Gepubliceerd op: 29 juni 2020- Laatste update: 29 juni 2020 16:00 uur

Het aanleggen van de overnachtingshaven in de Merwedes zorgde voor overlast voor de buurtbewoners. Daar kan mevrouw Van Vught over meepraten. Maar het is wel voor het goede doel.

De ergste hinder bij de overnachtingsplaatsen voor de Merwedes is inmiddels achter de rug, vertelt omgevingsmanager Fleur Snelder van bouwcombinatie Van den Herik - Strukton. ‘We zijn bezig geweest met het zetten van de damwanden. Dat levert veel geluidsoverlast en trillingen op. In totaal heeft dat zo’n 5 weken geduurd, al zaten er ook rustige dagen tussen met voorbereidende werkzaamheden.’

Geluid en trillingen

Buurtbewoonster mevrouw Van Vught kan erover meepraten. Zij woont aan de Krinkelwinkel, recht tegenover de vluchthaven waar het werk allemaal plaatsvindt. ‘We kregen gewoon een gratis massage!’, grapt ze. ‘We zaten hier te trillen in onze stoel en de ramen trilden mee. Een potje met een deksel stond te rammelen; daar heb ik maar gauw iets tussen gedaan. Het geluid van de trillingen kaatst tegen een fabriek aan, daar hoorden we dus ook nog een soort echo van.’

Meerpalen vervangen

De meest intensieve trillingen zijn dan wel voorbij, er staat de buurt nog wel wat te wachten, vertelt Snelder. ‘We moeten de meerpalen nog vervangen. Daar moeten we 2 keer voor trillen: in juli 2020 bij het verwijderen van de oude palen en na de bouwvak nog een keer bij het plaatsen van de nieuwe. Tussendoor moeten we eerst baggeren en de bodem beschermen. Het voordeel is dan ook dat deze trillingen niet zo lang achter elkaar doorgaan. Dit zorgt per activiteit voor misschien nog 2 weken overlast.’

Scheepvaart en wegverkeer: weinig hinder

De scheepvaart heeft weinig last van de werkzaamheden, geeft Snelder aan. ‘We werken op een stuk van de Vluchthaven buiten de vaarweg. De schepen moeten hooguit wat vaart minderen, maar omdat ze hier ook door de Grote Merwedesluis moeten, doen ze dat toch al. Wel komen er waarschuwingsborden bij de ingang van de haven.’ Ook voor het wegverkeer is er weinig hinder. Snelder: ‘De vrachtwagens van de leveranciers moeten wel een fietspad oversteken, maar in principe levert dat geen problemen op. Bij intensief gebruik van die oversteekplaats, zetten we verkeersregelaars in. Daarnaast vragen we de chauffeurs om niet via de binnenstad te rijden. En op de weg bij de haven gebruiken we rijplaten om de grond niet te beschadigen.’

Goed op de hoogte

Die metalen platen zorgen helaas wel voor lawaai, weet mevrouw Van Vught. ‘Je hoort de auto’s allemaal komen. Bovendien rijden sommige chauffeurs nogal hard. Ze beseffen waarschijnlijk niet dat hier nog drie huizen staan. Laatst kwam er een de hoek om en werd ik bijna aangereden. Mijn dochter, die in het huis hiernaast woont, had er ook last van. Dat hebben we toen wel doorgegeven bij de aannemer en die beloofde er wat van te zeggen. Dat contact is allemaal goed geregeld. We hebben een telefoonnummer waar we terecht kunnen als er iets is. En mijn dochter heeft de BouwApp op haar telefoon. Daarmee blijven we goed op de hoogte.’

Vol begrip

Ondanks de overlast is Van Vught vol begrip. ‘Bij de vluchthaven staat het belang van de schepen voorop. De schippers moeten hier kunnen rusten. De overlast moet ik dan maar voor lief nemen. Die instelling heb ik van huis uit meegekregen. Mijn man en ik zijn allebei in Gorinchem geboren en getogen. Als kind gingen we hier al naar de bootjes kijken. Dat vond ik altijd prachtig. Nog steeds vind ik het hier heerlijk wonen. Lekker vrij en met uitzicht op de schepen en de toren.’

Meer nieuws Merwedes: aanleg overnachtingsplaatsen

Onderliggende pagina's