Werkendam: duurzaam kraanschip aan het werk op de Westerschelde

Nieuwsbericht

Werkendam: duurzaam kraanschip aan het werk op de Westerschelde

Gepubliceerd op: 03 april 2020- Laatste update: 03 april 2020 11:10 uur

Hoe duurzaam wordt de vooroeververdediging in de Westerschelde uitgevoerd? In de aanbestedingsfase voor het project speelde deze vraag een belangrijke rol. Aannemer Van Oord scoorde punten met de inzet van kraanschip Werkendam. Dit schip vaart op LNG (Liquified Natural Gas, vloeibaar aardgas) en bespaart daarmee aanzienlijk op de uitstoot van fijnstof en stikstof. De CO2-uitstoot wordt met 25% gereduceerd.

Werkendam (2018) is het eerste Nederlandse kraanschip dat aangedreven wordt door LNG. LNG is een kleurloze, niet-giftige vloeistof die ontstaat als aardgas tot meer dan -160 °C wordt afgekoeld. Deze brandstof wordt steeds meer gebruikt voor vrachtwagens, maar ook binnen de zee- en binnenvaart.

Beunschip

‘We zetten Werkendam in voor het aanbrengen van staalslakken. Het schip heeft een flinke opslagcapaciteit waarmee grote hoeveelheden staalslak getransporteerd kunnen worden, het is een zogenaamd beunschip’, vertelt Ruben Akkermans, technisch manager bij Van Oord. ‘In de buurt ligt een binnenvaartschip van waaruit Werkendam de nieuwe staalslakken haalt en vervolgens naar de stortlocatie vaart om de staalslak aan te brengen. Het schip draait zo’n 60 uur per week, gemiddeld 15 uur per dag.’

Bunkeren in Gent

Werkendam kan 2 tot 3 weken vooruit op een lading LNG. ‘Bunkeren doen we in Gent. In Zeeland is dat helaas nog niet mogelijk’, licht Akkermans toe. ‘We bunkeren van truck to ship, op een locatie die aan bepaalde veiligheidseisen voldoet. Naarmate meer schepen gebruik maken van LNG, zullen de mogelijkheden voor bunkeren wel toenemen.’

Veilig werken

Werkendam werkt in de Westerschelde tij-onafhankelijk. Akkermans: ‘Het unieke van dit schip is dat het werkt op DP (dynamic positioning). Dit is een ingenieus systeem dat de positie en koers van een schip bepaalt door een slimme aansturing van de aandrijfschroeven. Het schip blijft op deze wijze op zijn plaats, zonder het gebruik van ankers of spudpalen (ankerpalen). De spudpalen heeft het schip overigens wel, ze kunnen maar liefst 38 m diep reiken. We gebruiken die DP graag op een locatie waar zich mogelijk niet-gesprongen explosieven bevinden. Gebruik van spudpalen kan er toe leiden dat een niet gesprongen explosief ontploft. Met DP kunnen we in zo’n gebied dus veilig werken.’

Continue monitoring

Akkermans: ‘Werkendam beschikt bovendien over speciale software die ervoor zorgt dat de staalslakken precies op de juiste plaats terechtkomen. Die software houdt onder andere rekening met de stroomsnelheid van het water. We storten op grote diepte, meer dan 30 m, dus wat we boven water lossen valt niet loodrecht naar beneden. Een peilstation controleert continu waar de slakken zijn neergelegd. Met deze data wordt zo nodig de positie van het schip bijgesteld.’

Meer nieuws Vooroeververdediging Oosterschelde en Westerschelde

Onderliggende pagina's