Waalbrug ook tijdens renovatie altijd toegankelijk voor hulpdiensten

Interview

Waalbrug ook tijdens renovatie altijd toegankelijk voor hulpdiensten

Gepubliceerd op: 22 april 2020- Laatste update: 22 april 2020 10:14 uur

Nijmegen en de Waalbrug bereikbaar houden voor hulpdiensten tijdens de renovatie. Dat vraagt om goede afspraken én flexibiliteit. Michiel Hartemink, medewerker operationele voorbereiding namens Brandweer Gelderland-Zuid, vertelt hoe politie, ambulance en brandweer de Waalbrug tijdens de renovatie altijd gegarandeerd kunnen gebruiken.

Ruimte voor hulpdiensten op Waalbrug

Hulpdiensten kunnen tijdens de renovatie op de Waalbrug niet rekenen op de doorrijafmetingen die ze normaal gewend zijn. Denk hierbij aan 4,2 m vrije hoogte en 4 m vrije doorgangsbreedte. Hartemink: ‘Deze afmetingen zijn op de Waalbrug tijdens de renovatie niet overal haalbaar. Daarom hebben we afspraken gemaakt met Team Waalbrug over wat de wagens van hulpdiensten minimaal nodig hebben op hun calamiteitenrijstrook, die tussen de bogen ligt. Op deze rijstrook worden de hulpdiensten niet gehinderd door het autoverkeer, dat op de parallelbanen rijdt.’

Voorbereid op calamiteiten bij Waalbrug

Een van de afspraken is dat er bij een calamiteit op de brug voldoende veilige werkruimte is voor hulpdiensten. Hartemink: ‘Hiervoor hebben we een aantal passeerhavens gemaakt op de brug, zodat bijvoorbeeld brandweer en ambulances die op de brug nodig zijn nooit andere hulpverleners belemmeren die de calamiteitenrijstrook moeten gebruiken. Ik loop geregeld met Team Waalbrug een rondje over de brug om samen te bekijken wat we kunnen verbeteren. Ook hebben we eind 2019 gezamenlijk een calamiteitenoefening gehouden. Brandweer, ambulance en BHV van Team Waalbrug hebben een lotusslachtoffer uit de werktent gehaald na een ongeval. Deze oefening verliep gelukkig helemaal volgens plan.’

Vrije doorgang op traumaroute

De Waalbrug vormt tevens een belangrijk onderdeel van de traumaroute. Vanuit heel Nederland vervoeren ambulances patiënten die er ernstig aan toe zijn over de calamiteitenstrook van de Waalbrug naar het Radboudumc.

Hartemink: ‘Deze patiënten moeten zo snel mogelijk bij het ziekenhuis aankomen. Er zijn vaak van dit soort ritten. Dit zorgt dan ook voor een extra uitdaging tijdens de renovatie. Voordat zo’n ambulance bij de brug is, meldt deze zich bij onze meldkamer. De calamiteitencoördinator of de centralist checkt dan via de 4 camera’s of de calamiteitenstrook nog steeds volledig toegankelijk is. Zo niet, dan wordt er besloten om met voorrang via de parallelbaan te rijden. Bijvoorbeeld wanneer op dat moment grote delen van het betondek uitgehesen worden, dan rijdt de ambulance met voorrang over de parallelbaan. Via De Oversteek omrijden, is voor deze ambulances geen optie. Dan zijn ze onnodig minuten extra reistijd kwijt en dat brengt de gezondheid van de patiënt nog verder in gevaar.’

Hulpdiensten met voorrang op Waalbrug

De oostzijde van het betondek is al helemaal vervangen en ook de westzijde vordert gestaag. Op de Waalbrug vinden er binnenkort afbouwwerkzaamheden plaats: de oost- en de westzijde van het betondek worden aan elkaar vastgemaakt en de vingervoegen worden over de hele breedte van de brug geplaatst. Hierbij moet de calamiteitenstrook tussen de bogen echt even dicht. Toch blijft de doorgang voor hulpdiensten altijd gegarandeerd.

Hartemink: ‘De hulpdiensten rijden dan via de parallelbanen. Dat is de enige manier. Om dan Nijmegen in te komen, rijden de hulpdiensten met voorrang over de voormalige busbaan waar verkeerslichten staan. Via een systeem geven zij een signaal dat ze eraan komen en vervolgens spelen de verkeerslichten hier op in. De stad verlaten gaat ook via de parallelbaan, waar verkeersregelaars de voorrang voor hulpdiensten regelen. Deze tijdelijke wijziging van rijbanen verwerken we ook in de navigatiesystemen van de hulpdiensten en de chauffeurs krijgen ieder nog een apart bericht. Zo is iedereen optimaal voorbereid en blijft de doorgang voor hulpdiensten 24/7 gegarandeerd.’

Flexibel ondanks stevige afspraken

Ondanks de goede afspraken tussen de hulpdiensten en Team Waalbrug vraagt de situatie soms om onverwachte wijzigingen. Ook dan is er sprake van goed en eerlijk overleg. Hartemink: ‘Zo kwam er onlangs een verzoek vanuit Team Waalbrug om beton te storten op een moment dat we eigenlijk de calamiteitenstrook mogen gebruiken. Deze keer hebben we ermee ingestemd, maar dat doen we zeker niet altijd. Als wij van de hulpdiensten hier geen akkoord op geven, gebeurt het ook niet. Toch stellen wij ons flexibel op, want ook wij willen dat het werk op de brug goed verloopt. En we weten dat gegarandeerde doorgang voor de hulpdiensten hoe dan ook altijd topprioriteit heeft bij dit project.’

Onderliggende pagina's