Vooroeververdediging Oosterschelde en Westerschelde: waar zijn we aan het werk?

Nieuwsbericht

Vooroeververdediging Oosterschelde en Westerschelde: waar zijn we aan het werk?

Gepubliceerd op: 03 april 2020- Laatste update: 03 april 2020 11:08 uur

Kraanschip Christiaan P. startte half februari 2020 op de 1e van 12 werklocaties voor de vooroeververdediging bij Bath. Op deze locatie in de Westerschelde moet veel gebeuren.

We leggen er 8 strekdammen aan, hogen de geulrandverdediging op met stortsteen, realiseren een hoogwatervluchtplaats voor kustvogels én onderhouden de bestaande strekdam. Behalve dat hiermee de vooroever van de Westerschelde verstevigt, zorgen de maatregelen ervoor dat de stroomsnelheden verlagen. Slikken en schorren krijgen zo de kans terug te keren.

Tij-gebonden werken

Het werk is tij-gebonden: er kan alleen gewerkt worden met hoog water. ‘En dat is niet het enige waar we rekening mee moeten houden’, vertelt omgevingsmanager Ria Gouwens van Van Oord. ‘We stemmen ons werk af met andere partijen die op of rond de Westerschelde aan het werk zijn, zoals de Nieuwe Sluis Terneuzen, andere aannemers die bijvoorbeeld de havens baggeren en niet te vergeten de GNA, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, die bepaalt wat wel en niet mag op de Westerschelde. Hiernaast hebben we ook te maken met de verschillende seizoenen zoals het broedseizoen en niet te vergeten het zoogseizoen van de zeehonden. Al met al een hele puzzel en uitdaging.’

Nauwkeurig werk

Een beunschip voert de breuksteen aan. De Christiaan P. schept het beun leeg en brengt het stortmateriaal nauwkeurig aan binnen het stortvak. ‘Tijdens het werk assisteert een peilschip om regelmatig te controleren of de stortstenen op de goede locatie gelegd worden en er voldoende stenen liggen. De verwachting is dat medio juni 2020 de 1e fase van locatie Bath gereed is; een jaar later komen wij nog terug voor de 2e fase.’ Van Oord is half maart 2020 gestart op de locatie Eendragtpolder, ten oosten van Terneuzen. Hier worden staalslakken aangebracht met het kraanschip Werkendam. ‘Een deel van onze materialen komt vanuit België’, vertelt Ria. ‘Mogelijk heeft de lockdown in België invloed op de leverantie van deze materialen en op het bunkeren van LNG voor ons kraanschip Werkendam in Gent. We houden dagelijks een vinger aan de pols en stemmen af met de betrokken partijen.’

Valpijp bij bestorting langs de Oosterschelde

Aannemer Boskalis start in oktober 2020 met de bestortingen op 6 locaties langs de Oosterschelde. ‘We maken daarvoor gebruik van een valpijp’, vertelt omgevingsmanager Laura Winkelmann. ‘Deze bevindt zich op een ponton (een platte boot). Het materiaal gaat door de pijp en vindt vervolgens onder water zijn weg naar beneden in het vak dat bestort moet worden. Op deze manier kunnen we heel nauwkeurig bestorten, en beperken we de hoeveelheid stof die vrijkomt. Een belangrijk punt voor de mosselsector. De valpijp is een bewezen techniek, maar is bij werkzaamheden in de Oosterschelde nog niet eerder toegepast.’

Verschillende belangen

Wat maakt het project nu zo bijzonder? Winkelmann: ‘De Oosterschelde is het grootste Nationaal Park van Nederland. Naast de aanwezige natuurwaarden, zoals sepia’s, zeehonden en broedvogels, spelen er nog veel andere belangen. Denk aan de watersport, recreatie en de mossel-, kreeften- en visserijsector. Met een slimme planning houden we zoveel mogelijk rekening met alle belangen. Zo voeren we de werkzaamheden uit na het mossel- en kreeftenseizoen en buiten het broedseizoen. Verder zorgen we ervoor dat er altijd een duiklocatie beschikbaar is. Het doel van het project is om de natuurwaarden te behouden en waar mogelijk zelfs te vergroten. Daar gaan we ons uiterste best voor doen.’

Meer nieuws Vooroeververdediging Oosterschelde en Westerschelde

Onderliggende pagina's