Hijsen op de Waalbrug: altijd alert blijven

Interview

Hijsen op de Waalbrug: altijd alert blijven

Gepubliceerd op: 30 april 2020- Laatste update: 30 april 2020 16:42 uur

1 man zit altijd hoog en droog tijdens de renovatie van de Waalbrug en dat is Dirk van der Louw. Dagelijks hijst en verplaatst hij met zijn verreiker zwaar materiaal.

‘Ook al ben ik met zwaar materiaal aan de gang, lichamelijk is het een van de minst zware taken op de brug. Ik houd van mijn werk, vooral als je ziet dat omwonenden het zo op prijs stellen wat wij doen.’

Alles in orde op de Waalbrug

Van der Louw is tijdens de renovatie van de Waalbrug verantwoordelijk voor alle hijsbewegingen overdag. Dan zorgt hij dat alle benodigdheden rondom de zogeheten ‘werktent’ in orde zijn. ‘Die werktent is de houten werkplaats waarin de verf van de stalen onderdelen, die zich onder het wegdek bevinden, gestraald wordt. Deze werkplaats sluiten we aan op luchtdichte sluizen, die dienen als in- en uitgang voor de medewerkers zodat het stralen op een afgesloten en veilige manier plaatsvindt. Zo komen er geen schadelijke chroom-6-deeltjes vrij. Het verplaatsen van deze werktent en alles wat daarbij hoort, is elke keer weer een grote klus.’

Precisiewerk

Hoe wordt de werktent ‘s nachts geplaatst? ‘Eerst gaan de betonplaten eruit en komen de te stralen balken vrij te liggen. Vervolgens verplaatst een grote kraan de werktent van 3000 kg naar deze plek. Het verplaatsen van alles wat hier bij komt kijken is precisiewerk, want dit gebeurt allemaal op vooraf afgemeten stukken.’ Als de tent op de juiste plaats staat, plaatst Van der Louw met zijn verreiker onder andere de sluizen voor de werktent. Ook zorgt hij ervoor dat er containers staan waar de medewerkers na het stralen hun bevuilde kleding en ander materiaal in kunnen doen. 'Als na een aantal dagen al het staal gestraald is, schuift de werktent door naar de volgende afgesproken plek.’

Altijd alert bij renovatie Waalbrug

Van der Louw zit al 40 jaar in het vak. Je zou misschien denken dat hij zijn werk dan wat meer op de automatische piloot kan uitvoeren. Maar die vlieger gaat voor de renovatie op de Waalbrug echt niet op. ‘Ik moet continu goed gefocust zijn. Met name, omdat we op de brug niet zoveel ruimte hebben. Ik moet voor de veiligheid van iedereen goed blijven opletten wat ik met de verreiker aan het doen ben. Overdag gaan er ook fietsers over de Waalbrug, over een aparte fietsstrook naast ons werkvak. Ik wil het natuurlijk niet op mijn geweten hebben dat ik, omdat ik even niet oplette, zo’n fietser onder mijn verreiker heb liggen. Gelukkig ben ik een rustig persoon en raak ik niet snel gestrest. Ik ken mijn vak na 40 jaar goed. Ik ga elke dag op tijd naar bed, zodat ik overdag goed geconcentreerd mijn werk kan doen.’

Samen uit, samen thuis

Inmiddels werkt Van der Louw alweer 10 jaar samen met logistiek uitvoerder Ton Top, die ook op de brug werkt. Voor beide heren is het pensioen bijna in zicht. De renovatie van de brug over de Waal is dan ook hun laatste grote project.‘Ton Top is al lange tijd mijn maat. Die samenwerking gaat heel goed. Zo goed zelfs, dat ik op de brug blijf werken zolang hij hier ook blijft werken. Daarna ga ik wel een keer met pensioen. Met 6 kleinkinderen en een caravan die op me staat te wachten, hoef ik straks als de brug klaar is mij echt niet te gaan vervelen.’

Onderliggende pagina's