Smart Mobility Vlog: Slim van A naar B via de meest wenselijke route

Nieuwsbericht

Smart Mobility Vlog: Slim van A naar B via de meest wenselijke route

Gepubliceerd op: 16 maart 2020- Laatste update: 16 maart 2020 17:41 uur

Jouw navigatieapp stuurt je waarschijnlijk via de snelste route naar je bestemming. Vaak is dit niet de meest wenselijke route, omdat je langs scholen of door kleine dorpjes gaat. In de 4e Samen Slim op Weg-vlog onderzoekt reporter Elze hoe wegbeheerders samen aan dit probleem werken.

Elze loopt langs een straat. Jouw navigatie-app brengt je over de snelste route. Als het ergens erg druk is, dan krijg je een sneller alternatief aangeboden. Vaak leiden deze alternatieve routes langs scholen of kleine dorpjes. Een groeiend probleem waar onveilige situaties door kunnen ontstaan. Ik ben wel benieuwd hoe de wegbeheerders hier mee bezig zijn. Animatieovergang met een blauwe achtergrond en gele bolletjes met symbolen die slimme mobiliteit vertegenwoordigen. Diverse beelden uit deze en de voorgaande afleveringen: auto rijdt door landschap, Elze interviewt mensen en een exterieur van het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat. In deze serie onderzoek ik hoe Rijkswaterstaat samen met partners werk maakt van Smart Mobility. Wat moet ik doen? Ik ga kijken hoe zij met nieuwe technologieën mensen slimmer en veiliger van deur tot deur laten reizen. Zo gaan we samen slim op weg. Elze ontmoet Robert op een druk kruispunt. Robert. Elze, goedemorgen. Goedemorgen. Jij hebt veel contact met wegbeheerders? Ja dat klopt, ik werk voor het Landelijk Verkeers Management Beraad. Hoe zorgen jullie er voor dat bij flinke files wij niet langs scholen en andere weggetjes rijden? Om dat probleem op te lossen willen we betere adviezen geven en dat doen we via jouw navigatie-app. Op de eerste plaats is daar voor nodig dat wij onze data op orde gaan brengen dan heb je het over beleidsdata en actuele verkeersdata. Die data gaan we als overheden, gemeente, provincie en Rijk, samen op orde brengen. Die brengen we dan via jouw navigatie-app in de auto. Klinkt goed! Jazeker, we gaan het doen ook. We zien beelden van Amsterdam, verkeer over de weg en het centraal station. Elze schudt Koen de hand. Hallo, ik ben Elze. Ik ben Koen van Sleeuwen, operationeel verkeerskundige. Stel ik ga met mijn oude dieseltje vanuit Nijmegen, naar de Huishoudbeurs hier in de Rai. Hoe gaat dat nu in z'n werk? Nu stuurt hij jou over de kortste dan wel de snelste route naar Amsterdam. In het geval van een calamiteit of een groot ongeval kan het zomaar zijn dat je dwars door de stad wordt gestuurd langs een school of door de milieuzone. Maar langs een school wil ik eigenlijk niet. Nee dat willen wij als gemeente ook niet. Daarom verzamelen wij alle data zodat jouw navigatie daar rekening mee kan houden. En over wat voor data gaat het eigenlijk? Dan hebben we het over beleidsdata. Data zoals deze milieuzone waar we nu in staan waar jij met je auto straks niet meer doorheen mag. Nee dat mag inderdaad niet. Of data van wegen die zijn afgesloten voor een weekmarkt. Als we die data kunnen verrijken met de actuele verkeerssituatie en de omleidingen, dan kunnen we jou van een nog beter routeadvies voorzien. Elze loopt een verkeerscentrale binnen van Rijkswaterstaat. Ze treft Peter die achter een muur van schermen zit. Hallo Peter, naar jou was ik op zoek. Kun je me wat meer vertellen over de data waar Koen het eerder over had? Naast de beleidsdata willen we ook graag de actuele data delen. De actuele data gaat over de maatregelen die wij inzetten zoals bij wegwerkzaamheden, bij flinke ongevallen en een groot evenement als in de Rai. In dit overzicht zie je welke middelen we tot onze beschikking hebben. Zoals informatieborden op en langs de weg waarop we aangeven wat de slimste route is naar de Rai. Zodat verkeer makkelijker richting Rai kan rijden en we files op het hoofdwegennet kunnen voorkomen. Bij alle wegbeheerders bestaan zo'n 5000 van dit soort boekjes en die gaan we allemaal digitaliseren. Dus dit staat op papier. Hoe maken jullie dat digitaal? Daar hebben we een tool voor. De intekentool van het NDW. Wat we kunnen zien, dit is de Rai, dit is de A10... Hier kunnen wij op een geografische ondergrond aangeven waar de maatregel van toepassing is. Die tekenen we op deze manier in. Door middel van een lijntje waar de maatregel zichtbaar is. Dan vullen we wat gegevens in zodat de data gedeeld kan worden. Dat kan ons helpen duidelijk te maken dat dat de slimste manier is om bij het evenement te kunnen komen. Zie ik dat dan al in mijn eigen navigatie-app? Daar zal je even geduld voor moeten hebben. De technische basis is gelegd de verwachting is dat we binnen een jaar de informatie kunnen delen via jouw app. Mooi, bedankt voor de uitleg! Graag gedaan, tot ziens! Elze staat weer buiten. Op de achtergrond zien het gebouw van Rijkswaterstaat. Door nog meer data te delen met navigatie apps krijg je straks niet alleen de snelste, maar ook de meest wenselijke route. Wel zo veilig. Zo gaan we samen slim op weg! We vinden het leuk om van jullie te horen. Heb je een vraag over Smart Mobility, of over wat dan ook? Stuur 'm in en ik ga voor jou op pad! Er verschijnt een tekstbolletje in beeld met het mailadres: smart.mobility@rws.nl Elze loopt weg van de camera. Dus ze hebben die statische data, actuele data... Echt veel data. Slimme jongens. De aftiteling van Rijkswaterstaat verschijnt. Twee effen vlakken met links geel en rechts wit, met bovenin het logo van Rijkswaterstaat. De tekst, in zwarte letters, luidt: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/smartmobility Rechts staat dat het een productie is van Rijkswaterstaat in samenwerking met het partnership talking traffic, Socrates 2.0 en het Landelijk Verkeers Management Beraad.

Digitaliseren van verkeersmanagementdata

Steeds meer weggebruikers volgen hun navigatiesysteem. Bij een ongeluk of een omleiding ontvangen mensen dan vaak de snelste route. Maar waarschijnlijk gaat deze route langs wegen waar vanuit verkeersveiligheid veel verkeer niet wenselijk is; bijvoorbeeld omdat er een school aan deze weg staat. Rijkswaterstaat kijkt samen met andere wegbeheerders hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Dit willen ze doen door meer data van verkeersmanagement te digitaliseren en beschikbaar te stellen voor navigatiesystemen.

Dit gaat bijvoorbeeld over omleidingen die worden ingezet bij een ongeval, evenementen of wegwerkzaamheden. Deze informatie staat nu omschreven in zo’n 5000 regelscenario’s. Daarnaast wordt er informatie gedeeld die is vastgelegd in verkeersbesluiten, zoals milieuzones en over tijdelijk afgesloten wegen tijdens weekmarkten. Rijkswaterstaatreporter Elze ging in de vlog op bezoek bij gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de Rijkswaterstaatverkeerscentrale in Velsen. Zij hebben samen een digitale tool ontwikkeld om deze data te digitaliseren. Zo kun je straks niet alleen de snelste maar ook de meest wenselijke route zien. Zo gaan we samen slim op weg!

Op weg met Smart Mobility  

Binnen Rijkswaterstaat werken we aan talloze Smart Mobility-projecten. Samen met andere wegbeheerders, marktpartijen en kennisinstellingen grijpen we kansen om nieuwe technologieën en innovaties duurzaam toe te passen in de dagelijkse praktijk. Meer weten over Smart Mobility? Kijk dan op de pagina Smart Mobility. Bekijk ook de Smart Mobility Vlog over slimme gladheidsbestrijding.

Onderliggende pagina's