Smart Mobility Vlog: Slimme gladheidsbestrijding met data uit jouw auto!

In Beeld

Smart Mobility Vlog: Slimme gladheidsbestrijding met data uit jouw auto!

Gepubliceerd op: 05 februari 2020- Laatste update: 05 februari 2020 17:13 uur

Gegevens uit je auto gebruiken om gladheid te bestrijden? Als het aan Rijkswaterstaat en onze partners ligt dan kan dat hopelijk binnenkort. In de vlogserie ‘Samen slim op weg’ gaat Rijkswaterstaatreporter Elze op onderzoek uit.

Presentatrice Elze staat in een weiland, met een muts, oorbeschermers en sjaal. Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe auto's verbonden met internet en zenden ze data uit. Dat is dus heel veel data van heel veel auto's! Verkeersknooppunt in beeld met veel verkeer en geanimeerde data. Ik ga vandaag kijken of Rijkswaterstaat deze data al gebruikt bij de bestrijding van gladheid in de winter. Fotografie van stooiwagens. Animatieovergang met een blauwe achtergrond en gele bolletjes met symbolen die slimme mobiliteit vertegenwoordigen. Diverse beelden uit deze en de voorgaande afleveringen: auto rijdt door landschap, Elze interviewt mensen en een exterieur van het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat. In deze serie onderzoek ik hoe Rijkswaterstaat samen met partners werk maakt van Smart Mobility. Presentatrice Elze staat tegenover een gast uit de aflevering. Elze van Tuil, wacht even. Ik ga kijken hoe zij met nieuwe technologieën, mensen slimmer en veiliger van deur tot deur laten reizen. Zo gaan we samen slim op weg. Presentatrice Elze houdt haar verkregen Rijkswaterstaat-badge tegen de lezer, en betreedt het gebouw. Elze schudt 2 mannen de hand en gaat bij hun aan tafel zitten, in de kantine van Rijkswaterstaat. Hallo. Hoi. Wie zijn jullie en wat doen jullie? Ik ben Hans Nobbe, ik werk bij Rijkswaterstaat en weet alles over data uit voertuigen. Ik ben Daan Arnoldussen, werk bij NDW, en houd me ook bezig met data uit voertuigen. Beeld staat op pauze, een een animatie verschijnt met hierin de uitleg van NDW: Nationale Databank Wegverkeersgegevens verzamelt en deelt veiligheid gerelateerde data. Welke data deelt mijn auto als ik aan het rijden ben? Nou je moet wel een nieuwe auto hebben. Heb ik. Dat is mooi, dan deelt hij bijvoorbeeld dat je je alarmlichten aanzet, of als je een ongeval krijgt dat de airbag afgaat. Of als je slipt, dat geeft hij ook door. Oké stel, het sneeuwt. Op tafel staan een aantal speelgoedauto's. Presentatrice Elze pakt een busje poedersuiker en strooit dit over de tafel. En dan? Kun je me dat laten zien? Jazeker. Terwijl Daan praat, legt hij het visueel uit aan de hand van de auto's en de besneeuwde tafel. Elze doet mee. Stel ik zit in deze auto, de weg is glad en hij slipt. Dan verzamelen sensoren data. Onder andere ABS, locatie, stuurafwijking. Dat kan van alles zijn. Dat wordt doorgestuurd naar de serviceprovider of de automobielfabrikant. Die deelt het weer met NDW. En wat doet het NDW met deze data? Wij verzamelen deze geanonimiseerde data en die delen we weer met wegbeheerders in het kader van verkeersveiligheid. Oké en dan? Wat doet Rijkswaterstaat dan? Het beeld gaat van de speelgoedauto's naar een laptopscherm, die ook op tafel staat. Wij krijgen die data van het NDW en dan wordt het op een kaartje getoond. Dit zijn locaties waar auto's nu slippen. Kaart van Europa zichtbaar met iconen van auto's. Gebruikt Rijkswaterstaat deze kaart al bij de bestrijding van gladheid? Nee nu nog niet. Daar moet nog wat innovatie voor plaatsvinden. We krijgen de data wel binnen, maar hebben nog een interpretatie nodig van wat er aan de hand is. Zijn de banden glad? Is de weg glad? Ik verwacht dat daar de komende jaren enorme groei in zit. Als je meer wilt weten over gladheidbestrijding, dan moet je naar Jan Rients gaan. Jan Rients it is! Presentatrice Elze staat op, en verlaat het Rijkswaterstaat gebouw. Elze arriveert bij het strooisteunpunt in Houten en geeft een man de hand. Hallo ik ben Elze. Hoi, ik ben Jan Rients Slippens. Jan Rients, vertel. Waar zijn we? Elze en Jan staan naast een grote zoutopslag. We zijn in Houten op een van de 56 steunpunten van Rijkswaterstaat, waarvandaan de strooiers vertrekken. Op het moment dat we de rijkswegen moeten strooien. Er ligt hier dus een hoop zout opgeslagen? Ja, hier ligt het zout voor deze regio, dat is ongeveer 4.000 ton. Ik heb namelijk ook nog wat zout voor je meegenomen! Kun je dat gebruiken? Presentatrice Elze laat een potje zout aan Jan zien, Jan moet lachen. Nee dat hebben we niet nodig. Deze winter valt het wel mee. We hebben 200 miljoen kg op voorraad. En we hebben pas 8,8 miljoen kg gebruikt. Dus deze niet? Nee dankjewel. Elze en Jan lopen verder over het strooisteunpunt, langs divers materieel. Welke data wordt er uiteindelijk gebruikt om te beslissen dat er wordt gestrooid? Het belangrijkste is de wegdektemperatuur, die moet natuurlijk onder nul zijn. Daarnaast moet er vocht aanwezig zijn op het wegdek. En of er zout ligt van vorige strooibeurten, wat we restzout noemen. Hoe komen jullie aan die informatie? Op 330 locaties hebben we sensoren liggen die zijn gekoppeld aan een weerhut van het KNMI. Die data samen hebben we nodig om een strooibesluit te nemen. Elze en Jan zitten binnen in een kantoor, achter een bureau met computer. We zijn nu op kantoor. Voor me heb ik een kaart van het KNMI, daar zie je alle locaties waar we die sensoren hebben. Op het beeldscherm zien we een kaart van Nederland met hierop de huidige temperaturen. En je kunt zien dat een deel van Nederland onder het vriespunt zit, een deel op kritische waarde en een deel is geel en groen, dat zijn waarden boven nul. Op het beeldscherm zien we een tabel, met de temperatuur verwachting per uur en per locatie. Vervolgens kun je een aantal uur vooruit de verwachte ontwikkeling van de wegdektemperatuur zien. Gebruiken jullie ook al data uit voertuigen? We zijn bezig met een pilot met een Zweeds bedrijf die ons data uit 8.000 voertuigen levert, op het gebied van stroefheid van het wegdek. En wat doen jullie daarmee? Op het beeldscherm zien we een plattegrond van een knooppunt, met hierop de data uit auto's. Op dit moment zijn we aan het kijken naar wat we kunnen leren. Kunnen we het passend maken voor onze processen? Rijkswaterstaat doet eigenlijk altijd preventieve strooiacties. Dus we proberen 2 uur vooruit te kijken. Die data is live en geeft de situatie nu aan. Als hij nu gladheid aangeeft zijn we eigenlijk te laat. We zullen het moeten combineren met andere databronnen, om er een goedwerkend systeem van te maken. En in de toekomst, wat verandert er voor mij op de weg? Bijvoorbeeld dat jij een kruispunt nadert, de auto voor jou gladheid heeft geconstateerd, en aan jouw auto heeft doorgegeven: let op, en dat jouw auto alvast begint te remmen. Klinkt goed. Animatieovergang met een blauwe achtergrond en gele bolletjes met symbolen die slimme mobiliteit vertegenwoordigen. Presentatrice Elze is weer terug op het strooisteunpunt. Rijkswaterstaat kan straks hopelijk met data uit voertuigen, op de meter nauwkeurig bepalen of het glad is of niet. Elze staat naast een grote berg met zout. Zo kan er dus nog nauwkeuriger een strooibesluit genomen worden. En wordt het veiliger. Zo gaan we samen slim op weg! Elze pakt met haar handen wat zout van de berg, en begint voorzichtig te strooien. Heb jij een vraag over Smart Mobility? Of een leuk idee voor de nieuwe vlog? Stuur dan een e-mail. Er verschijnt een tekstbolletje in beeld met het mailadres: smart.mobility@rws.nl De aftiteling van Rijkswaterstaat verschijnt. Twee effen vlakken met links geel en rechts wit, met bovenin het logo van Rijkswaterstaat. De tekst, in zwarte letters, luidt: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/smartmobility

Gegevens uit jouw auto voor een betere doorstroming

Nieuwe auto’s zijn vaak verbonden met het internet en zenden informatie uit. We testen hoe we deze gegevens kunnen inzetten voor het verbeteren van de doorstroming en veiligheid in het verkeer. Hans Nobbe, expert Data uit voertuigen bij Rijkswaterstaat, vertelt in de vlog: ‘Als je een nieuwe auto hebt, deelt deze data. Dit gebeurt als je jouw alarmlichten aanzet, je airbag ontploft of de auto slipt. Deze informatie krijgen wij binnen van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW).’

Data van het NDW

Maar hoe komt het NDW dan aan deze informatie? Daar vertelt Daan Arnoldussen, portfoliomanager Advies en Onderzoek bij het NDW, alles over in de vlog. Arnoldussen: ‘Op Europees niveau is er een afspraak gemaakt met een aantal grote autofabrikanten, serviceproviders en overheden om veiligheidsgerelateerde data uit auto’s te delen. Deze anonieme gegevens komen vervolgens bij ons binnen. Op onze beurt delen wij deze informatie dan weer als open data met Rijkswaterstaat, andere wegbeheerder en serviceproviders. Hiermee verhogen we de verkeersveiligheid.’ Zo gaan we samen slim op weg.

Op weg met Smart Mobility  

Binnen Rijkswaterstaat werken we aan talloze Smart Mobility-projecten. Samen met andere wegbeheerders, marktpartijen en kennisinstellingen grijpen we kansen om nieuwe technologieën en innovaties duurzaam toe te passen in de dagelijkse praktijk. Meer weten over Smart Mobility? Kijk dan op de pagina Smart Mobility.

Onderliggende pagina's